Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Toi edellisensivun Azalea voi olla, Rhododendron luteum. Kelta-atsalea.

Niitä on tuossa penkissä jokunen.

Kuvassa toinen Azalea (Rodo) joka kukki keväällä.

Kukka on normaalisti punaisempi mutta digikameran salama haalistutti sitä.

Hehheh. Eilen kumarruin pyöräyttämään uudesta alppiruususta lapun pois. Olenkin ostanut tänä kesänä Haagan :smiley:

Onko kenelläkään lehtensä pudottavija alppiruusuja?. Minun rodoistani kaikki muut, paitsi tämän kesäiset lehdet, ovat kellastuneet ja lähteneet muitten syksyn lehtien mukana maahan. Ainoastaan tämän kesän lehdet näyttävät jäävän talveksi. Alppiruusut ovat 4 vuotta olleet meillä ja aina sama juttu. Mikä mättää “kaljuissa” rohoissani. Onko lannotus pielessä, vai missä vika?

Ihan samaa olen minäkin ihmetellyt. Tosin omistani ei lähtenyt kovin paljoa lehtiä, mutta osa punertui ja on nyt pudonnut pois. Epäilin kuivuutta. Alppiruusuni ovat kolme vuotta vanhoja.

Jos ne onkin sellaista lajiketta, jotka pudottavat kaikki tai osan lehdistään talveksi? Ei kaikki alppiruusut ole ainavihantia.

Meidän vanha alppiruusu pudotelee joka syksy vanhoja lehtiä pois,ensin kellastuu ja sitten tippuu. Näin kävi tänäkin syksynä,mutta nyt ovat taas vihreitä.

Muistakaa näin syksyllä aloittaa kova kastelu,itse kannan vähitellen melkein tynnyrillisen vettä juurelle, ei ole koskaan keväällä tarvinnut kastella eikä peitellä.

Rodo kukassa 8.10

Rodolla,,,,,aikataulu hieman sekaisin, oli tänään kukassa.

Syynä varmaan, et Syyskuussa, oli aurinkoista ja lämpimiäpäiviä.

Ohhohj, aika jännä!

Täältä löytyypi tietoa laidasta laitaan, mm. siemenkasvatuksesta ohjeita:

http://www.rhodogarden.com/main/index_1152_fi.html

Asun V-vyöhykkeellä ja kovasti mielisin pihaan alppiruusua. Jo kauan aikaa olen siitä haaveillut. Mutta ainoa paikka tontillamme olisi kuistin vieressä. Siinä ei ole liian tuulista tai auringonpaahdetta, mutta talvisin putoaa lunta katolta. Saako onnistumaan isossa ruukussa. Voisin viedä talveksi vaikkapa kasvariin. Onko teillä kokemuksia?

Metsätähti, etsi vaan vielä jotain muuta paikkaa alppiruusullesi! Puolivarjoa saat myös tee-se-itse -systeemillä. Istuta alppiruusulle jokin varjostusvierikko ja/tai rakenna jokin kiva ja tyyliin sopiva aita jostain oksista tai pajusta tms.

Jatkuva kuskaaminen jonnekin suojaan lumitipun alta on myöhempinä vuosina melkoinen urkko.

Minulla on kaksi nuorehkoa alppiruusua ja niiden elämää on hauska seurata. On kiva varmistaa niiden olevan vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa, koska suojakelillä lehdet nousevat aivan “kesäasentoon”.

Kyllä se varmaan viisainta niin olis… Ajattelin tässä sitäkin, että niin ihana kuin alppiruusu onkin niin ehkä sittenkin sisääntulotien varteen sopii astiaistutuksena jotakin koko kesän kukkivia kesäkukkia. Pinkillä petuniaryhmällä vois saada no, ainakin samaa väriä.

Mimmoistas se alppiruusun lisäys on siemenestä? Pitääkö siemenet peittää?

Kuinka kauan niitä pitäisi “esikasvattaa” taimena, ennenkuin ne voi istuttaa ulos? Kuinka monta vuotta kestää ennenkuin niihin tulee kukkia?

Surffailin netissä viime viikonlopuna, mutta en oikein löytänyt vastauksia noihin kysymyksiin. Tai sitten en jaksanut lukea niin pitkälle, että olisin löytänyt…

Aika vähänpä taitaa olla noissa puutarhakirjoissakaan mitään alppiruusujen siemenlisäyksestä. Sitäkin enemmän siitä, miten ja millaisiin olosuhteisiin ostotaimet istutetaan jne.

Minusta - tai sillä menetelmällä itse toimin - siemenet voisi ensin laittaa muutamaksi tunniksi kostean talouspaperin taitteen sisään. Sitten kuohkeaan multaan mullan pinnalle painellen - en peittele niitä. Vaatinevat kaikki kylmäkäsittelynkin.

Joku asiasta enempi tietävä antanee omat ohjeensa…

Etsitkö. löytyykö atsalealle kylvö-ohjeita? Minun logiikkani mukaan sama pätee molempiin.

Siis, eikä!! Mää oon MÄÄLY!!

Minä luin nämä ohjeet viikonloppuna. Miten maailmassa minun silmieni ohi on mennyt noista ohjeista tuo rodon siemen "kylvetään pintaan" ja "tarvitsee itääkseen valoa"? Luin enkä silti tajunnut?

Meinasin juuri tulla Rhodoistin sivuja etsimään ja täällähän ne jo olikin:D

tässä vielä linkki nimimerkki rhodoistin koko saariston metsään. - sieltä löytyy ohjeet kaikkeen siihenkin, mitäs sitten, kun siemenet on ensin saatu kylvetyiksi ja itämään.

Kiitos, mai-lee! Ihan hyvä lukea nuo sivut taas uudelleenkin… :slight_smile:

Ei ne kai kylmäkäsittelyä tarvinneet?

Oulunseudulta, eivät välttämättä… joidenkin lajien itämistä se kuitenkin edistänee.