Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

pikkupakkero, en ole katsonut ötököitä. Tutkin asiaa huomenna. Kiitän vinkistäsi.

pikkupakkero=pikkupallero :smiley:

Nou hätä :slight_smile: Ainakin äidillä kun noin tapahtui niin lehden alapinnat olivat täynnä valkoisia mitä lie… herättiin liian myöhään ja siihen sitten n. 20 vuotta vanhan rodon kaikki lehdet menikin. Jotta saimme siitä sitten uudestaan vihreän näköisen leikattiin kaikki alas ja siitä on nyt pari vuotta. Tänä vuonna taas kukki ensimmäistä kertaa.

Mä oon semmosta yrittäny saada selville ( ilman tulosta ) että mitenhän rodot sopeutuis elämään lehtikuusien katveessa. Haaveilisin pihaani pientä metsäpuutarha-osiota ja suunnitellulla paikalla kasvaa kolme lehtikuusta, pallotuija ja omenapuu, paikka on puolivarjonen. Oon lukenu kyllä että kuusten kanssa rodot ei sopis mutta onko lehtikuusella sama vaikutus ( juuret kai se sopimattomuuden syy on? )? Kiitollisuudella otan tietoa vastaan jos jollakulla sitä on!!!

Kiva kun löysin nämäkin sivut, vaikka olishan pitänyt keksiä ajatella että rhodo on pensas!!!Ja jotain hyötyä tästä ikuisesta sateesta, kun löytyy lisää tietoa kaikenlaisista kasveista.

Tilasin v-06 Mustilasta rhodojen siemeniä ja laitoin ne heti kasvamaan. Itivät hyvin vaikka olivat tuhottoman tiheässä. Ja kun siitä selvittiin niin jäi osa henkiinkin. Osa oli rhodoja ja osa atsaleoita. Laitoin ne heti talveksi maahan suojaiseen paikkaan ja puiden lehtiä päälle. Atsaleat ovat omenapuun alla rhodoturpeessa. Ovat kasveneet mukavasti n. 10-20 senttisiä pienokaisia on muutama kymmenen eri lajeja. Nimet hukkuivat jossain vaiheessa mutta pääasia kun ovat hyvinvoivia. Koska mahtanevat kukkia. On jännää odottaa ja hurahdan koko ajan uusiin kasveihin odotellessani. Viime syksynä ruusuihin mut se onkin jo toinen tarina… Ja talvella 08- puihin ja pensaisiin (kanadasta vaahteran siemeniä ja sumakkia, marjaomenapuita ja pensaita ja näsiää)

Pari viikkoa sitten jouduin katkaisemaan pari alaoksaa alppiruusustani uuden polun tieltä. Yhdessä oksassa oli pienet juuren alut kasvanut, kun keväällä laitoin sen maata vasten. Nyt siis katkaisin ja istutin uuteen paikkaa. Korkeutta on n. 40 cm ja oksia neljä. Olisko tosta pienestä alusta pitänyt raksia lehtiä pois, vai kuinka toimia. Olen kastellut paljon ja juurella katekangasta ja mäntyhaketta. Otin myös pistokkaita, jotka ovat tällä hetkellä vesilasissa. Ootteko onnistuneet juurruttamaan pistokkaita? Pitäisikö siirtää multaan ne, josko juurtuisivat paremmin?

olettekos käyttäneet juurrutushormonia rhodojen kanssa? Vai lähteekö ihan ilmavaan multa-turveseokseen tökättynä?

kokeillut en ole, mutta juurrutushormonilla juurtuu haravanvarretkin - taisin lukea tuon viisauden täältä puutarhanetistä, tiätysti.kasvava kasvihymyäkasvava kasvi

Buahahaa pomppivaa naurua. Asia selvä ja kiitos.

Voiko rhodon eteen laittaa syysleimua? Meinaan kun rhodohan kukkii alkukesästä ja syysleimu nousee myöhään ja kukkii loppukesästä - siis tarkoituksenani on kysyä sitä mitä rhodo tykkää siitä jos sen eteen istuttaa loppukesästä korkealle nousevaa perennaa? Väliä jäisi puolisen metriä.

Mää alan olla epätoivoinen. Kuten olen galleriassa kertonut, mulla on reilu kymmenvuotias alppiruusu, jonka ostin aikoinaan 10-senttisenä pieneltä 4H-tytöltä, joka oli kasvattanut sen siemenestä. Alussa se kasvoi hyvin kituliaasti, vaan nyt on jo metrin korkuinen, oikein vihreä ja rehevä, monihaarainen. Etelän puolella on matalia mäntyjä varjostamassa. kasvualusta on hiekkamaa, jota parannettu turpeella ja rodomullalla. Tänä kesänä olen vienyt juurelle lisäksi pari ämpärillistä kahvinporoa. Keväisin olen lannoittanut rodolannoitteella.

VAAN KUN SE KIITTÄMÄTÖN EI KUKI viha. Yksikään latvasilmu ei näytä nytkään kukkasilmulta. Kävin naapurissa katsomassa, ja siellä oli rodossa TAAS kauniita pulleita kukkasilmuja odottamassa kevättä. Eikä se emäntä ole tehnyt yhtään mitään sille rehulle, joka kasvaa ihan auringossa, paahteessa!

Mitä olen tehnyt väärin tai jättänyt tekemättä?

kyselee nimimerkki sähköä

Jospa sää oot yrittäny liikaa, unohda se jätä oman onnensa nojaan, jospa se siitä huomais, että kannattaa kukkia…

En omista yhtäkään rhodoa, mutta anopilla on mökillä muutamia. Hän laittaa jotain rhodolannoitetta (jauhe sekoitetaan veteen) aina kesällä, kun kukinta on loppunut. Josko sulla on kuitenkin jotain niukkuutta siinä maaperässä. En sitten tiedä, voiko rhodolle antaa ihan tavallista syyslannoitetta. muut tietää paremmin.

Tänään pyörähdin kaupassa ostamassa P.M.A. Tigerstedt’in :smiley: Tykky pensas, jota en ehtinyt vielä istuttaa.

Nyt on ihan pakko kysyä, kun en tällä kertaa hae-toiminnollakaan löytänyt vastausta.

Juhannuksena istutettu alppiruusu on täynnä nuppuja ja kaksi kukkaa on kohta auki. Pitääkö ne avautumassa olevat kukat nyppiä pois, että ymmärtäisi ryhtyä talvilevolle vai mitä pitäisi tehdä?

Jokin keltakukkainen Azalea.

Lappu hävinnyt, kukat olivat keväällä 2008 tuoksuvia

Kaunis on Davidin atsalea,näyttävän näköinen tuon kuusen edessä.

Muorinkukka, anna kukkia vaan rauhassa, ensi vuoden nuput tulevat muihin oksiin. Toivottavasti vastaus tulee ajoissa.

Rhodot taitavat olla sellaisia vähän oman tien kulkijoita… Kirjoittelin aiemmin kahdesta pienestä rhodosta, jotka istuttelin metrin päähän toisistaan. Toinen kukki kauniisti tänä vuonna, toinen näytti aivan pystyyn kuolleelta. Eilen raahauduin tuonne metsän laitaan tarkistamaan tilannetta ja nyt on ero tasoittunut: molemmat näyttävät ihan yhtä hyviltä. Veikkaan, että se tänä vuonna kukkimaton kukkii ensi vuonna, toinen ei. Joskus muutama vuosi istutuksen jälkeen menee, että pääsevät rytmiin kiinni. vähän oikukkaita ja herkkähipiäisiä ovat.

Emo, kärsivällisyyttä :slight_smile: Odotus palkitaan aikanaan!

Ostin "mikkelin" ja vähän epäilyttää, että kasvaako se todella yli 2m korkeaksi? Vähän niin kuin toivon sen jäävän n.1,5m.