Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Alppiruusut ja atsaleat on istutettava keväällä, jotta saadaan paras lopputulos. Näiden pääasiallinen kasvu ajoittuu alkukesään ja loppukesä kuluu alppiruusuilta lähinnä talveen valmistumiseen. Lannoituskin tulee lopettaa jo elokuulle tultaessa että talvenkestävyys saavutettaisiin optimaalisesti.

Hyvä, että tuli aikaa miettiä. Syksyllä sitten rhodon hankintaan. Tuonne meidän pikkuiseen varjopuutarhaan.

Fiia,hyvä kirjoitinko jotenkin epäselvästi? Rodot pitää istuttaa ennen juhannusta! Ei ole siis liikaa aikaa ainakaan tälle vuodelle. Jos haluat siirtää hankinnat ensi vuoteen niin sitten. Esimerkiksi Mustilasta on yleensä taimet loppu juhannukselta.

Anteeksi, Törnrosa, et kirjoittanut epäselvästi. Itse taisin olla jo nukuksissa. Totta puhuen jälkeenpäin mietinkin asiaa. Ja ajattelin tarkistaa sen nyt aamulla. Olitkin huomannut erehdykseni jo ennemmin. Kiitos!

Hassuelli , tässä lupaamani kuva kukkivasta alppiruususta , ei aivan kaikki nuput ole vielä auennut, mutta melkein.

Tämä atsalea on viime kesäisiä hankintoja. Pelotti talven aikana kuinka II vyöhykkeen pensas selviää III vyöhykkeellä, mutta ainakin yhden kukinnan sain.

Ihana väri tuossa puutarhapuurtajan atsaleassa.

Hienoja kukintoja muillakin.

Hei ! Neuvoisitteko tietäväisemmät miten säilytän talven yli tämän kevään alppiruusun siementaimet ? Kasvuvyöhyke VI-VII. Uskaltaako syssymmällä laittaa penkkiin ja suojata havuilla + lumella ? Miten kellari ? On kylläkin kostea. Kiitokset jo etukäteen neuvoista !

Satues, onpa hengästyttävän upea! Taitaa tykätä siitä suoturpeesta… Kiva kun muistit laittaa kuvan!

Vuoristoalppiruusu aloittaa kukintaansa.

Meillä tämä ihan tuiki tavallinen punnersi sentään muutaman kukan, luulin jo että oli ihan mennyttä. Haah, onnistuinpas hyvin rajaamaan kuvan, vain yksi ruskettunut oksa näkyy....

istutin huhtikuussa kolme rodoa ja ne ovat kasvaneet jo todella paljon. Haarovat ja kasvavat korkeutta vinhaa vauhtia. Toivottavasti talvehtiminen sujuisi hyvin.

Pitääkö kukkineet kukkatertut poistaa?

En tiedä pitääkö, mutta itse olen ottanut ne pois. Mielestäni silloin tulee uutta kasvua enemmän ja näinollen myös runsaammin kukkia. Se vanha pitää ottaa varovasti taivuttamalla , ettei ne uudet alut vahingoitu, mutta lähtee kyllä helposti.

Kiitos tiedosta. Minun alppiruusuni kukkivat nyt ensimmäistä kertaa.

Muistan joskus nähneeni jossain kuvan rhodosta, jonka omistajalta oli jäänyt kuihtuneiden kukkien nyppiminen kesken. Vain toinen puoli puskasta oli nypitty. Seuraavana vuonna tämä nypitty puoli oli täydessä kukassa, kun toinen puoli oli vasta nupulla. Tämän perusteella nyppiminen siis aikaistaisi kukintaa.

Ja onhan se siistimmän näköistäkin, jos jaksaa nyppiä.

Nyppimisen pitäisi vaikuttaa suotuisasti myös uusien kasvuversojen kehittymiseen. Minä nypin aina pois.

Mistä johtuu, että pieni osa (muutaman oksan lehdet) alppiruusun lehdistä on mennyt “rullalle”? Tiedän, että kyseessä voi olla kuivuus, aurinko tai tuuli. Mielestäni alppiruusu ei kärsi mistään näistä. Aamupäivän alppiruusu on auringossa, mutta maa on kostea.

Oletko tarkistanut ettei ole ötököitä?

tietääkö kukaan, kauanko menee, että siemenestä kylvetyt rodot kukkivat? Omani ovat nyt jo varmaan 5-7 vuotta vanhoja ja mielestäni ihan ok näköisiä, mutta viime kesänä tuli yhteen yksi kukinto ja tänä vuonna ei yhteenkään mitään. olen myös miettinyt, pitäisikö ronskimmalla kädellä leikata haarottumisen vuoksi. sari w, elukat minullakin tulivat mieleen tai jos ovat alimpia lehtiä, mielestäni ovat taipuvaisia irtoilemaan muutenkin.