Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

En oikein saanut helposti viime yönä unen päästä kiinni ja sittenpäs olikin vaikea nukkua, kun kuvittelin alppiruusuja meidän metsäkolmioon tontin alamäessä. Tekisi mieleni siirtää nykyinen ainokainen Pekkakin sinne, koska se lie liian varjossa, kun ei ollenkaan ole kukkinut.

Sand, onko tuo Pekkasi nuori kasvi? Minulla on tontillani parikin Pekkaa, jotka ovat olleet meillä kolmatta vuotta. Viime keväänä toinen Pekoista jätti kukintansa väliin, mutta kasvatti sensijaan komeat uudet versot ja vasta tänä keväänä on alkanut kukkimaan. Se toinen Pekoista kukki viime keväänä kuten myös tänäkin keväänä. Se on jäänyt kooltaan kuitenkin pienemmäksi kuin tämä toinen. Minulla kaikki rodot ovat aika varjoisassa paikassa, joten en syyttäisi ensimmäisenä valon puutetta.

Minulla on varmaan liian laiha se Pekan kasvualusta. Heh, Pekkani on kuin Pekka Puupääkin, laiha ja pitkä.

Huhuilua: löytyykö lappilaisia alppiruusun kasvattajia?

Terve vaan, Fiia :slight_smile:

Haaga on nyt täydessä kukassa. Voisin tätä hehkuttaa loputtomiin naurua Kun kukkiskin joka vuosi näin...

Sailasi, terve, terve! Siis meinaat, että Tornionjokivarressa menestyy alppiruusu. Rovaniemelläkin olen tavannut, mutta mitähän lajikkeita ne mahtavat olla? ''Elvira'' vai ''University Helsinki'' tai ehkäpä jokin marjatanalppiruusu kuten ''Haga'', ''Mikkeli'' .

Upea on Miikosin rodo!

Tuosta Haagasta tuli mieleen, että onko joku käynyt Haagan (Helsingin kaupunkiosa) rodopuistossa. Joskus vuosi sitten kävin siellä ja upeata oli. Nyt en ole lehdissäkään nähnyt siitä mitään. Nythän kukinta pitäisi sielläkin olla parhaimmillaan.

Ja aivan mahdottoman upea tuo Miikosin rodo on. Unohdin sanoa.

Alppiruusupuisto

Tässä linkki siihen Haagan rodopuistoon minkä mainitsin tuossa aikasemmin. Nyt näyttää olevan hyvä rodovuosi, joten ehkä kannattaa käydä siellä.

Viime kesänä kävin Haagan rhodopuistossa. Oli hieno kokemus.

Fiia, olen kuullut, etä ainakin Elviira menestyisi Rovaniemellä asti hyvän lumipeitteen alla. Sinänsä outoa, sillä Elviirat ovat lumettomassa etelässä aina vaarassa paleltua talven viimoihin. Omat Elviirani peittyvät talveksi kokkonaan lumeen ja ovat kyllä menestyneet hyvin. Elviira on kooltaan matala, joten sen peittyminen on helppoa. Noista muista mainitsemistasi lajeista en osaa sanoa mitään. Raisa ja Marketta taitavat olla muuten talvenkestävimpiä noista kotimaisista(ilmoitettu:VI). Nekinovat aika matalakasvuisia.

Törnrosa, tuota Elviiraa vois kokeilla. Hullua, kun aina tekee mieli jotakin uutta. Ns. ammattilaiset moittivat ihmisiä, kun he ostavat vyöhykkeelle sopimattomia kasveja. Sitähän puutarhahulluus yhtäältä on. Ei se ainakaan penttiläisten kohdalla useinkaan ole tietämättömyyttä, vai mitä.

Tässä minun pienoiseni, lajia en tiedä. Lepäsi viime kesän ja tänä vuonna on sitten kukkia täynnä.

Johnu , hieno , kaikki sopii hyvin yhteen, upea kukinta alpilla.

Johtuisikohan tuo tänäkeväinen upea alppiruusujen kukinta viime kesän sateista. Meillä on myös naapureilla upeat rodot vaikkeivät tee niille mitään.

Olen samaa mieltä Fiian kanssa, että kannattaa kokeilla ennekkoluulottomasti monenlaisia kasveja. Oman pihan edullisessa pienilmastossa voi eteläisempikin lajike menestyä yllättävän hyvin. Sitten vielä kannattaa panostaa hyvään talvisuojaukseen. Loput ovatkin sitten "isommas´ käres".

Johnyn yhdistelmä on tosi kaunis ja hyvin onnistunut kaikin puolin.

Fiia, naapurilla on melkein 20 vanha ‘Mikkeli’ pihassaan. Äidillä on tästä vielä 30 km ylöspäin ‘Haaga’. Itselläni on ‘P.M.A. Tigerstedt’ (tosin aika surkeassa kunnossa nyt, kun kärsi vuoden 2006 kuivana kesänä janoa…

Sailasi, hyviä vinkkejä annoit.

Kumpi on parempi istutusaika, syksy vai kevät? Mua ei ole alppiruusut pahemmin kiinnostaneet, mutta innostus on nyt alkanut viriämään. On se kumma, kun piha on jo aivan täynnä. Toisaalta olen niin konservatiivinen, että tykkään nurmikostakin pihassani. Pitäähän pikkupojilla olla tilaa juosta ja leikkiä, kun sieltä etelästä tulevat lomailemaan.

Ja sitten: Pentti Alanko sanoi kerran esitellessään puutarha-asioita, jotta aina on tilaa vielä yhdelle kasville.