Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Anu, meillä on nopeiten kasvaneet ja eniten kukkineet ihan Bauhausista ostetut halvimmat puistoalppiruusut : ). Lisäksi meillä on erilaisia nukka-alppiruusuja. Itse olen ymmärtänyt, että ihan varjossa helpommin kasvavat vain pituutta kuin kukkivat, mutta eiköhän kunnon alppiruusulannoite auta sinnekin.

Rea, nuppujahan nuo : )

Nuppuja on. Ja hyvin on näyttänyt talvehtineen.

Kiitos, kiitos pottuvarvas toivottavasti nyt selviää, kun lunta ei ole suojana.

Alppiruusun ympärille voi ymmärtääkseni kaataa kuumaa vettä että routa sulaisi nopeammin ja varjostuskankaan laittaa ettei taas haihduta liian nopeasti lehtien kautta. Juurelle olen laittanut meillä ihan metsästä kerättyä neulas-sammal sekoitusta kerran kesässä.

Kiitos myös Lapaniinalle, en huomannut tuota sinun viestiä. Onko erikseen alppiruusu lannoitetta ja löytyykö ihan sillä nimellä?

Havu- ja rodolannoitteen nimellä ainakin löytyy.

Luin jostakin että perunalannoite käy myös hyvin,muistankohan väärin?

Me emme ole koskaa suojanneet rodoja ja hyvin ovat kasvanneet.

Perunalannitetta minäkin käytän.

Kuumaa vettä en uskalla kaataa, kun asun täällä kutosvyöhykkeellä niin ei tiedä kuinka kovia pakkasia vielä tulee. Täytyy antaa kaiken sujua meidän luonnon olosuhteiden mukaan. Sittenhän sen näkee onnistuuko tuo alppiruusu elämään täällä.

rea, mulla oli viimekeväänä vielä nuput omassa alppiruusussani, mutta ahavat kuivattivat nuput ja jäimme ilman kukkia. Tänä keväänä aion kastella kunhan maa alkaa lämmetä kunnolla, suojausta parantelen myös. Havuja omani päällä on vielä ja saa olla vielä jonkun aikaa.

(toista kevättä alppiruusu vasta pihassa, mutta jospa niitä kukkiakin saisi katsella)

NooraNokkonen toivossa elellään noiden kukkien kanssa.

Hei!

Omalta pihalta löytyy ihania tummia kukkia tekevä vanha rhodo, mutta on edellisen omistajan hoidossa päässyt hiukan huonoon kuntoon. On nimittäin paljaiden harvojen oksien päässä muutama lehti (ja kukat kyllä joka vuosi…).

Tietääkö kukaan miten Rhodon voisi uudistaa? Lähteekö pukkaamaan uusia varsia jos rajusti leikkaisi maantasalle? Yritin selailla ketjua, mutta en löytänyt hakuammunnalla aiheesta mainintaa…

Kiitoksia kaikista vinkeistä!

Taivukaslisäys alkukesällä - kertoo bradleyn Kasvien lisääminen kirja alppiruusujen lisäämisestä. Sopiva verso vain taivutetaan vakoon multaan, sidotaan kiinni oksanhaarasta tehdyn koukun avulla aikaa kuluu 12-18 kuukautta. Älä siis heiluttele oksasaksia ennenkin useampi oksataivukas on selvästi juurtunut. Verson pään tulee jäädä mullan yläpuolelle. "kasvi saadaan uskomaan, että sen on pakko juurtua kuoleman uhatessa - juurtumisen varmistamiseksi taivukasversosta poistetaan kapea suikale kuorta tai kierretään rautalanka tiukaksi kiepiksi verson ympäri." Raakaa peliä. kokeile useammalla tavalla.  vanhan kasvin kohdalla kannattaa.

Onko kellään kokemuksia puistoalppiruusu "Grandiflorumista"? Plantagenin lehdessä oli siitä pikku kuva ja pitäisi kai kasvaa 2-4m korkeaksi… Näköestettä yrittäisin tehdä ettei näkyisi aivan suoraan naapurin pihaan. Kuinkakohan monta taimea tarvitsisin noin kymmenen metrin matkalle?

Istutin viime kesänä elämäni ekat talon viereen puolivarjoisalle paikalle 3 alppiruusua. 2 vaaleanpunaista ja yhden tumman värisen. Kasvoivat hyvin kesän ja kukkivat. Unohdin kuitenkin talvisuojauksen syksyllä. Niitten päällä on ollut lunta paksu kerros. Nyt kuitenkin lunta ei enää ole. Aurinko paistaa ihan aamuyöstä siihen paikkaan. Pitäsikö suojata, kastella? Lehdet on ruskeat kahdessa mutta yhdessä on vihreät. Kertokaapas rautalangasta pitäen mulle ohjeet. Kiitos etukäteen :slight_smile:

Mulla on ilmeisesti joku atsalea. Paremmin en tiedä, kun on anopin joskus aikoinaan laittama. Anoppi on kyllä taitava puutarhaihminen, mutta nimiä hältä on turha kysyä:) Happamassa ilmeisesti viihtyy, vai? Lisäisinkö siis juurelle turvetta, vai sekoitanko turpeen siihen mullan joukkoon. On jäänyt multa vallan huomioitta tämä puska, kun on ollut toisen puskan vieressä, eikä koskaan ole kukkinut mulla, ennen viime kevättä, jolloin teki muutaman kukan. Kasvualusta ei tietysti ole ollut oikeanlainen, enkä muutenkaan ole ihmeemmin hoitanut. Siis laitanko turvetta ja lannoitan? Ja millä lannoitan, käykä ihan yleislannos, kanankakkarakeet, hevonpee, karjanlanta vai joku ihan alppiruusuille tarkoitettu?

Olen siirtämässä uuteen paikkaan pari vanhaa täysikasvuista alppiruusua. Viime vuonna toisessa ei ollut kuin yksi kukka, toisessa ei lainkaan, aiemmista vuosista en tiedä lainkaan.Tänä vuonna kukkia näyttäisi tulevan 1-2. Uusi paikka tulee olemaan varjoisempi, talon pohjoispuolella. Paikkaan paistaa myöhäinen ilta-aurinko. Miten saan alppiruusun kukkimaan ensi vuonna?

Ajattelin riskeerata kun halvalla sain. Ostin Pekan vitosella. Mulla ei täällä savikolla juuri alppiruusun paikkaa ole, mutta tuota nyt kokeilen vanhan kuusiaidan kohdalle, vaikka siinäkin kyllä tuulee toistaiseksi, kun uudet kuuset ovat vielä aika pieniä.
Mutta kumpi on pahempi paikka, iltapäiväaurinko vai juhannusruusun vieressä? Ruusu ei ole yrittänyt sinne varjoon päin kyllä kummemmin levittäytyä. Juuriestettä ei voi laittaa koska vanhat kuusen juuret ovat vielä siellä joukossa, eikä mistä tahansa voi kaivaa. Olisi siinä muutakin tilaa, mutta sitten pitäsi taistella heiniä ja nokkosia vastaan oikein tosissaan.

Tuo iso alppiruusu on kuolla kupsauttanut pensaan sisimpiä lehtiä. Onkohan niille tullut kuuma, eilen otin verkon pois?