Mun mielestä toi on ihan normaalia. Saattaa kasvattaa uusia lehtiä tai sit ei
Joskus meillä on ilmaantunut uusi haarakin sinne keskelle kesän aikana. Vettä ja lannoitetta ahkeraan tässä keväällä/alkukesästä.
Ok, annan sitten olla, näyttäisi kuitenkin siltä, että kuolleen näköisen haaran päässä onkin sitten ihan normaalin näköisiä lehtiä.
Ai jaa lannoittaa pitäis? ;D No annan tujauksen tuota jotain yleislannoitetta, jos vielä löytyy, sitä se on joskus ennenkin saanut.
Hei!
Luin jostain että Atsalea ei viihtyisi vaahteran läheisyydessä. Pihassani vaahteran alla olisi juuri hyvä paikka Gentinatsalealle. Onko tuhoon tuomittu ajatus? Onko ketään jolla atsalea viihtyisi vaahteran aktveessa?
Löytyisikö kuvia Gentinatsaleasta?
Meillä oli aika iso vaahtera tossa tontin kulmalla tai kyllä se oikeasti kasvoi naapurin puolella, juuristo oli tosi laaja ei sillä alueella mikään kasvanut ja pieniä vaahteran taimia ilmestyi joka penkkiin ja puskan juureen tsiljoonittain enempi kun ikänä ehti pois kiskoa.
Mutta viihtyykö atsalea sitten vaahteran alla on toinen juttu, jossain luki että hyvä multava maa pitäisi ko kasville olla, jos semmoiset olosuhteet saat aikaan niin mikä ettei, se maa vaan on juuria täynnä.
Mutta jes!! minä sain naapurin kanssa sovittua että vaahteran sai kaataa
kunhan maksan viulut ja korjaan roskat ja näin tapahtui.
Lemoine, luulen myös, että gentinatsalealle tulisi tukalat oltavat vaahteran alla. Minulla kasvaa vaahteran alla kylläkin juhannusruusu, mutta ruusu on ollut olemassa siinä jo ennen kuin vaahtera on ollut edes pilke mehiläisen silmäkulmassa ja ne ovat “oppineet” kasvamaan yhdessä.
Kuvagalleriassani malvankukan maisemissa sivulla 14 on kuva ‘Kullannuppu’ gentistä, jonka hankin vuosia sitten Tuusniemen Kotitaimesta hiukan epäileväisin mielin talvenkestävyyden suhteen, mutta se on pärjännyt mainiosti ja kukkinut kotiuduttuaan uskollisesti ja kauniisti joka kevät.
Heippa,osaisko joku antaa maanpeitekasvivinkkejä alppiruusujen ja atsalean väliin jäävään
penkkiin.On hapan maa,(ei kuunliljoja eikä taponlehtiä).
Varjoyrtti? Tai siitä variegata, on “raikkaan” valkokirjava?
Kiitos heksuli;)
Nyt tarvitsisin jelppiä.
Eli rakas ihana mieheni osti minulle äitienpäivä kukaksi alppiruusun, mutta ongelma on, että meillä on parveke, ei omaa pihaa taikka mökkiäkään, jonne sen voisi viedä, joten mitenkäs on, jos hän saa kodokseen suuren ruukun ja havukasveille tarkoitettua multaa, mahtaako pysyä hengissä??
Kaunis ajatushan se tässä on tärkein
Pysyisi se varmaan, onhan ne myyntiruukuissakin pitkät ajat. Mut jos parveke on paahteinen niin mitähän se siitä sitten tykkää?
löytyy minulta yksi nurkka, johon ei paahda missään vaiheessa päivää, hetken paistaa ennen iltaa. Voisi sen siis siihen laittaa
Täytyy koettaa vaan tarjota sen verta mukavat olot, että selviytyisi parhaansa mukaan ![]()
Just. Mie ostin tänään erään marketin kesäpihalta rhodon “Roseum elegans”. Ei oo yhtään rodoa mulla ennestään, mutta pakko kai se on tätäkin yrittää, kun halvalla lähti, 10,95…
Pitää nyt opiskella, miten päin se maahan laitetaan ja mitä sinne sekaan. Kannattaako ostaa se valmis säkki rhodomultaa (vai mitä se on)?
Varmaan turha kysellä:
Onko kellään kokemuksia keltaisista Rodoista.Ostin viimevuonna pari horizon monarch lajiketta. Molemmat tiputti lehtensä huhtikuussa.Kuvassa olevassa on kärjet vihreänä, kukkanupuja ja silmuja, ei varmaan tuolla lajikkeella tyypillistä varmaan kärsinyt istutuksesta tms. Muut rodot selvisivät hyvin. Jossakin oli maininta että kestäisi -27c
<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Mieheltä saamani alppiruusu, Cat. Grandiflorum, on avaamassa ensimmäistä nuppuaan
Millään en nyt jaksa kahlata koko keskustelua läpi, eli kertoisitteko, minkälaisen paikan atsalea vaatii? Aurinko, puolivarjo?
Pirilän kukkatalo kertoo että aurinko, puolivarjo. Heikkilän kauppapuutarha: puolivarjo, suojainen. Omaa kokemusta ei ole ![]()
Hei, mikä meni pieleen. Ostin viimesyksynä 2 n.80 cm korkeaa Atsaleaa ja istutin ne ohjeen mukaan. Istutuksesta n. kk annoin niille vähän perunalannoitetta ja nyt ne tässä kecään aikana kun ovat tuolta lumen alta paljastuneet näyttävät täysin elottomilta ja pystyyn kuivuneiltä.Nuput mustia ja kun niitä koskee tippuvat pois. Voisiko olla että ne paleltuivat tässä talven aikana vai missä vika. Nyt keväällä kun lumet lähti olen niitä kastellut ja eilen ne saivat ympärilleen kevyesti hapanturvetta mutta aika toivottomalta näyttää. Jossain näkyy uutta pientä sivuoksaa tai silmua pukkaavan.
Ensimmäinen kukka avautunut, on kovin kaunis

Tämä on siis Cat. Grandiflorum (tai niin lapussa lukee), on vielä hieman supussa
Apuva! Millä mie voin karkottaa (tai ees yrittää) kirvat ja semmoiset pienet mustat ökkiäiset rodosta?
Kokeilisin ekana suihkuttaa laimennettua mäntysuopaliuosta. Jos tehoaa niin sitten se pitää uusia noin viikon väliajoin.