Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

bulbo, Sulla on hämmästyttävän laaja kokoelma atsaleoja, kertakaikkisen ihania
Mulla on tasan kaksi ja alppiruusuja kahdeksan mut pikkuhiljaa niitä tulee lisää…
Laita jatkossa nimiä, kiinnostaisi nekin…

Tässä nyt viimeinen tällä kertaa, lisää taas kunhan kukkivat

Osaisiko joku tunnistaa tätä lajia? KAsvista isompi kuva löytyy pari sivua taaempaa, kahdesta lisäämästäni kuvasta jälkimmäinen.
Tämä, kuten kesämökin muutkin rodot ovat isoisäni istuttamia kauan aikaa sitten. Mökki on ostettu 30-luvulla ja rodot on laitettu 40-60-luvulla tarkemmin tietämättä.
>Muut kesämökin vanhat rodot ovat samaa lajia, mutta tämä on eri. Kuuleman mukaan jokin harvinainen.
Lehdet ovat erittäin tummat ja hieman nahkeammat kuin muiden. 

Mikäli tämä on saman ikäinen, kuin muut mäkin rodot, on tämä pienikasvuisempi. pensaan korkesus on noin 2 metriä ja halkaisija toinen pari metriä arviolta. kun taas suurimman rodon halkaisija on useita metrejä ja korkeutta myös erittäin paljon. 

Laitoin keväällä alppikkselle perunalannoitetta, joko olisi toinen kerta? Kaksi talvea on kärvistellyt hiekkamaassa,loivassa rinteeessä,vähän ärsyttää kun ei ole kukkinut! Muuten terhakka puska,mielestäni oikeassa paikassakin…

Moikka!Istutin viime kesänä alppiruusuja pojoispuolelle pihaa,yksi kuoli jo viime kesänä ja ostin tilalle uuden tänä vuonna,nyt näyttää ,että taas yksi on  kuolemaisillaan.en tiedä kastelenko liikaa vai liian vähän.tuttuni sanoi,että on ehkä liian tuulisella paikalla.Miten usein kastelette ja lannoitatte?Kiitos neuvoista jo etukäteen!

Alppiruusut ja atsaleat tarvitsevat happaman kasvualustan. Rodo turvettä, Tai sitten vanhojen kuusien alta sitä lahonnutta neulasmujua lisäksi.Rodolannoitetta kannattaa laittaa ohjeen mukaan. Minä olen vain kerran keväällä laittanut kanankakkarakeita. lannoitus riippuu olevan maan ravinteista.Ei pieni taimi paljoa tarvitse.kastelu harkinnan mukaan. Alustan pitäisi kuitenkin olla tasaisen kosteahko. Kun kastellaan kastellaan kunnolla. Vaarallisinta on sellainen suihkukastelu, jossa maanpinta vain hieman kostuu ja juuret pysyvät kuivina.

Itse kastelen rodoja vain maan ollessa vielä roudassa ja silloin lämpimällä vedellä, jotta sais roudan äkkiä sulamaan. Joskus heitän keväällä ropsauksen peruslannoitetta, muuten en lannoita. Niinkuin mummi sanoi, on maan oltava hapanta. Meillä kasvavat isojen kuusten juurella, jossa maa on valmiiksi rodoille ihanteellista. Jos istutusmaata joutuu tuomaan, käyvät lannoittamaton ja kalkitsematon turve ja se mummin ehdottama havumetsäkarike. Maa saisi mielellään olla aika kuohkeaa. Viihtyvät paremmin varjoisassa kuin aurinkoisessa paikassa, erityisesti kevätaurinko voi olla kohtalokas, jos pääsee kuivattamaan lehtiä ennenkuin juuret saavat vettä maasta. Jos tarttee lannoitusta, sopivat rodo- tai perunalannoite. Kalkkia, tuhkaa tai syyslannoitetta ei pidä käyttää.

Olin huolissani vuosittain vähenevästä kukinnasta, vaikka puskat kasvoivat reippaasti. Tänä keväänä oli kukkia taas pensaat täynnä, täytyy miettiä, mistä vaihteleva kukinta johtuu. Vähentääköhän siementäminen seuraavan kukintaa eli pitäiskö kukkineet nyppiä pois?   

Minusta tuo kukkineiden kukkien nyppiminen on makuasia eikä sillä liene vaikutusta seuraavaan kukintaan. Esimerkiksi Mustilassa ei kukaan käy nyppimässä kukkineita nuppuja pois ja silti on kukkia yllin kyllin joka vuosi.
Jos vettä riittää voihan niitä rodoja kastella kuivina kausina varsinkin  sellaisia nuorempia taimia. Rodojen juuret ovat aika pinnassa ja ne voivat kuivettua tällaisina sateettomina kausina.
Se kannattaa muistaa, että lannoittaminen lopetetaan elokuulta, jotta kasvit ehtivät valmistautua hyvin tulevaan talveen ja aikaiseen keväiseen kukintaan.

Pitää peruuttaa tuo "en koskaan kastele rodoja", eilen alkoivat isoimman rodon lehdet kääriytyä sillä mallilla, että oli pakko illalla hakea kastelukannu, kun ei letku yllä pihan perän kuusikkoon. Nyt ovat lehdet taas oikeassa asennossa. Rodoista näkee kyllä, jos ovat oikeasti janoisia, jos lehdet alkavat kääriytyä reunoista, on niillä joko liian kylmää tai liian kuivaa. Molemmista tavallisesti toipuvat.

Anteeksi, teksti unohtui matkalle. Mikä rhodoani vaivaa, pitääkö Pistää poikki vai onko jotain tehtävissä?

Onko tyypillistä, että alppiruusu saattaa kukkia syksyllä uudestaan…? Minun Pohjolan Tyttäreni näyttää erehtyneen vuodenajasta… Istutin sen kevätkesällä, ja se kukki silloin. Nyt siinä on taas pari kukkaa ja nuppuja avautumassa. Olen täysin aloitteleva alppiruusun kasvattaja, ja luulin, että ne kukkivat vain keväällä.

Pohjolan tytär