Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Puunainen, ihanasti sulla jo atsalea kukkii
-mun on vielä tässä vaiheessa "Northern Hi-lights" samoin " Rosie Light",
mulla on varjosempaa vaikka olen etelämpänä :slight_smile:

Olen tykästynyt revontuliatsaleoihin; upea värivalikoima ja ennen kaikkea niillä on ollut hyvä talvenkestävyys. Seuraavaksi hankin White lights’‘n, Orchid Lighs’‘n ja oranssin Mandarin Lights’'n
eli koukussa ollaan täälläkin

Viherpihan viimeisessä numerossa oli juttu halikkolaisen Paavo Martin rodopuutarhasta; upealta näytti. Jos Paavo Martti pyörii täällä pentissä, toivon että hän ottaisi vaikka yksityisviestillä yhteyttä, josko pääsisin hänen rodojen-atsaleojen kukintaa ihailemaan ja ottamaan oppia rodopuutarhan perustamisessa. Asutaan ihan samoilla seuduilla   En häntä tunne /tiedä, Halikko kun on laaja kunta, joskin nykyään kuulutaan Salon kaupunkiin, pöh…

Onkohan täällä ollut vinkkejä mikä olisi hyvä ja helppo tapa lisätä maaperän happamuutta? Meillä on rodot kituuttaneet rodomullasta ja -lannoitteesta huolimatta, ja nyt kun mittasin niin ph on 6,5, saisi ilmeisesti olla happamampaa.

Kalkitsematonta turvetta yleensä käsketään lisäämään. Itse olen lykännyt aina käytetyt kahvinporot rhodoille. Neulasia, käpyjä ja kaarnaa olen käyttänyt maanpeitteeksi, niistäkin olen olettanut jonkin verran happamuutta tulevan. Tällasia varsin tieteellisiä menetelmiä mulla

Joo, meilläkin on pistetty kalkitsematonta turvetta ja kahvinporoja, nyt pitäis oleman tiedossa myös havupuuhaketta. Maatumaan alkavat neulaset kuusen alta pitäisi toimia myös. Ja piimänkin pitäisi hapattaa.

joo, äiti laittaa naapurissa piimää ja vanhaa maitoa ja sitten meidän koirat käyvät nuolemassa ne sieltä pois

Nimetön atsalea

Propleema!
Tilasin alppiruusun ,sain sen,mutta nyt mietin minkä kokoinen alun pitäisi olla hintaluokassa yli 20 €.
vai olenko tottunut komeisiin kasveihin kun on hyviä puutarhamyymälöitä joiden taimiin vertaan.Älkää kysykö,miksi tilasin,se on oma asiansa.Mutta en ole tyytyväinen n.20 cm korkeaan yksivartiseen,latvassa kyllä 3 haaranalkua,taimeen.Lehdetkin aika kehnot.
Enää en tilaa mistään,luotan siihen minkä voin omin silmin nähdä ostohetkellä.
En aio palauttaa,kärsin nahoissani,kun en tiedä millaisia postimyynnin taimien yleensä pitäisi olla.
Mutta oppia ikä kaikki,tämän ikäisellekin.
Onko muilla samoja kokemuksia??
Oli kotimainen .

Tourangelle, ei ole kokemusta alppiruusujen postimyynnistä, eikä tule. Itse en ostaisi mitään pensaita näkemättä, saati alppiruusua. Hinta / koko suhteen näet kun tutkailet taimitarhojen nettisivustoja. Ostamasi alppiruusu on halpa mut eipä ollut kokokaan kehuttava. Oppia ikä kaikki:)

Rosie Lights, nuput alkaa auveta…

Mikkeli puskee versoa, ei tänäkään vuonna yhtään kukkaa - olen odottanut 6vuotta mut kaunis on hän ilman kukkiakin :slight_smile:

PMA - kohta poksuu jos lämpimät jatkuu…

Northern Hi-Lights

Kukka on kellan-valkoinen, piirun verran punaista nupun reunassa vielä :slight_smile:

Voi kun kauniita teillä.

Mistä noita eri nimisiä saa,täällä on vain kevätatsalea ja revontuliatsalea.

Mulla mikkelissä sama juttu,lehtiä pukkaa ei kukkia.

Tupsukki, nää on revontuliatsaleoja, niitä on monen värisiä: valkoista, pinkkiä kahta eri sävyä, keltaista, valko-keltaista, oranssia, varmaan vielä muitakin :slight_smile: ja joka värillä on oma nimi tietty :)) Revontuliatsaleat ovat olleet suht kestäviä, mitä puutarha lehdistä olen lukenut, siis pohjoisempanakin kun täällä ykkösellä.

Keväällä ostettu ja istutettu Revontuliatsalea Rosy Lights aloittelee täälläkin kukintaansa.

Toin eilen Vantaalta ison rhodon juurakon. Siitä oli pakko leikata oksat 20 sentin tapeille että saatiin mahtumaan autoon. Sen väri on tumma syklaaminpunainen ja nimestä ei aavistustakaan. Se juurakko on niin iso että sen voisi halkaista ja vielä saisi kaksi isoa alkua. Voikohan niin tehdä ja jos voi niin miten? Kun kaivan kuopan (kuoppia?), kaadanko jääkaapista kefiiripurkin pohjalle kahviporojen kera?

Olisin saanut neljä isoa juurakkoa mutta voimatkin loppui onneksi kesken ja väänsin yhden Fiskarsin lapionvarren kaarelle

Aatelkaas, mun n. 20 vuotta vanhassa alppiruusussa on kaikkien aikojen ensimmäinen nuppu  . Olen ostanut sen yhdeltä 4H-nuorelta, joka oli kasvattanut sen siemenestä. Se on iso ja komea, mutta ei ole ennen kukkinut. Vihdoin näen minkä värinen se kukka on  

Emon odotus se vasta onkin ollut pitkä
Itse olin jo tuskissani, kun tämä on jo 3 vuosi omalleni ja vasta nyt ekat nuput
Mutta on aivan ihana, väri just oikea punainen, Elviira on nimeltään.
Elviira

Vielä yksi kuva samaan syssyyn, olen niin iloinen