Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Jos ei haittaa ole niin antaa pörrätä =)

Whitethroat on avannut kukkansa…

Kuva otettu tänä iltana myöhään, siksi aika tumma.

33 kukkaterttua ja joka tertussa 4-6 kukkaa, laske siitä sitte…
Kukka on aika pieni ja ikäänkuin kerrottu, ihan erilainen kuin muut atsaleani ( revontuliatsaleoja )

Tässä niitä revontuliatsaleoja

Kukkihan nuo puistoalppiruusutkin viimein <3

Mikkelitkin aukoo nuppujaan

Pohjolan Tytär alkaa jo lopetella kukintaansa

Vihdoin ja viimein tämäkin puska suostui kukkimaan! Aiempina vuosina ei ole ollut kuin pari kukkaa tai ei lainkaan, mutta tänä vuonna niitä on lähes jokaisessa haarassa! 

Tietäiskö joku, mikä on tämän alppiruusun laji?
On sinnitellyt kolmen talven yli metsäisessä rinteessä ja kukkii nyt toista kertaa. Puska on kovin pieni vielä, mutta näyttää pärjäävän täällä Lapissakin ja kukat ovat aika voimakkaan punaiset, Lajinimen vaan olen hukannut aikanaan istuttaaessani. Voisin hankkia lisääkin ja laittaa parempaan paikkaan, nämä kun sopivat mielestäni hyvin tänne kangasmetsään mäntyjen ja puolukanvarpujen sekaan. Toinenkin rhodo minulla on; Marjatan alppiruusu/Helsingin Yliopisto on lajinimenä ja on nyt kolmatta kesää pihalla/metsän laidalla. Se on paremmin kasvanut ja odotan kovasti nuppujen aukeamista…

Lapaniina, täällä vain vähän etelämpänä Mikkeli pudottelee jo viimeisiä kukkiaan.

Löysinin aiemmalta sivulta linkin kotimaisiin alppiruusulajikkeisiin, ja näyttäisi, että rhodoni on Elviira. Sen nimikin kuulosti tutulta… :slight_smile: Vai oletteko eri mieltä?

Kyllä toi on elviira,sehän menestyy melkein parhaiten koko Suomessa.

Kiitos varmistuksesta tupsukki. Nyt vaan taimimyymälöistä lisää metsästämään…

Meille kotiutui tänään Vakka-taimesta atsalea “Fireball” :smiley: On niin komea ja hehkeä kukinta, jotta! Kuvaa seuraa kunhan kerkiän :slight_smile:

Ensimmäisen kerran minulla kukkii:))

Viime vuonna kolme kukkaa , nyt seitsämän !   
 Jess   !

Mulla sitten vihdoin ja viimein suostui Mikkelit kukkimaan. Istutettu syksyllä 2005, kannatti odottaa…

edessä on atsalea Rosy Lights :slight_smile:

Isoja pensaita jo ovat, 150cm - kymmenisen kukkaa kahdessa pensaassa jotka kasvavat ihan vierekkäin.

on kyllä nätti. Mullekin kelpais mikkeli.

Ehkä syksyn alennusmyynneistä löytyy alppiruusuja

Satuin lomamatkalle Alpeille just kun alppiruusut kukki - eli samaan aikaan kun kukkivat meillä etelä-Suomessa - mikä mäihä

Tässä ihka aito luonnonvarainen alppiruusu Itävallan Alpeilla 21.6

Minä meinasin seota