Elviira on aikainen, availee jo nuppujaan ja niitä on tänä vuonna pensas täynnä.
15.5
16.5
Minulla onnistui täysikasvuisen alppiruusun siirtäminen hyvin. Tein muistaakseni siirron näihin samoihin aikoihin ja se oli helppoa pienehkön juuristonsa vuoksi.
Meillä kituuttaa useampi alppiruusu, en tiedä ovatko liian aurinkoisessa paikassa (kevättalveksi toki suojattu), tuulisessa vai mikä vikana. Mitähän näille kannattaisi tehdä, istutanko taakse jotain suojaa vai mitä? Lehtiä siis kuivahtaa koko ajan vaikka paikan ei pitäisi kovin kuiva olla Rodolannoitteella on lannoitettu.
Kiitos! Neulasiahan meillä riittää, kun noita mäntyjä tuos pihassa on useampi
Elviira on helteiden myötä rävähtänyt täyteen kukkaan
Kukassa näyttää olevan helmiä
Elviira on alppiruusuista ainoa joka jo kukkii, muut on tiukalla nupuilla. Tää on kyllä kaikkein aurinkoisemmassa paikassa… eikö kellään muulla rodot vielä kuki…no varmaan, laittakaas kuvia taas
Alppiruusujen lannoituksesta: voiko rodoja lannoittaa kompoistoituneella hevonpeellä? Luulisin ettei saa, kun on liian kalkkipitoista? kysyn nyt vaan, kun sai sitä ISON kasan ja olen levittänyt kaikille muille paitsi happaman maan kasveilleni ( rodot, atsaleat, höyhenpensas, mahonia, mustikka) - kysyy nimim. olis niiin kiva lannoittaa kaikki
muoks. happaman maan kasvejani vielä; hortensiat ja saniaiset - käykö hevonherkku niillekkään?
Ihan mutu-tuntumalla, hevonp-komposti saattaa olla aika hapanta, riippuen tallinpohjan kuivikkeesta (näin minulle kerrottiin aiemmin jossain ketjussa). Tiedätkö ph:n? Luulisin, ettei ongelma ole niinkään happamuus, vaan komposti saattaa olla turhan vahvaa lannoitetta rodoille, jotka on perimältään metsänpohjakasveja. Mustikka saattaisi noista hyötyä eniten kompostista. Jos sulla on ylimäärä kompostia (joka kyllä säilyy hyvin ensi kevääseen, kun pidät peitettynä ettei ravinteet haihdu) niin levittele sitä varovasti noille kasveille äläkä sitten lannoita ainakaan pariin vuoteen.
Tää oli siis ihan arvelua, noin ainakin itse tekisin. Kommentoikaa kokeneemmat.
Jos hevonpee on tummanruskeaa, on kuivikkeena ollut turve. Tällöin komposti on hyvin hapanta, koska hevosten alusina käytetty kuivike on kalkitsematonta turvetta. (vrt. puutarhaturve on AINA kalkittua)
Purukomposti on vaaleaa ja puupuru saattaa olla näkyvissä, se ei ole ollenkaan yhtä hyvää eikä kompostoidukaan kunnolla monessakaan vuodessa. Itse olen varovaisesti ja vähän heitellyt rodoille. Muillekin kasveille laitan aina, mutta silloin on muistettava keväisen kalkitsemiset.
Ai se onkin hapanta tavaraa; mun hevonpeeni on hyvin tummaa, lierojakin vielä runsaasti, ei haise peelle vaan hyvälle
Olen kalkinnut kukkapenkit jo aikaisemmin keväällä - hyvä:) Annan peetä sitten pikkasen vaan alppiruusuille jos se on niille liian tuhtia.
Kiitos neuvoista Araminta ja Vilhelmi
Mulla ei muita alppiruusuja ole kuin Elviira. Sille olen antanut hevonpeeturvetta ilman kalkitusta,mutta muille kasveille paljon kalkkia aina kun hevonpeeturvetta lisää, siis normaalin kalkituksen lisäksi.
Pohjolan tytär availee ensimmäisiä nuppujaan ja pörriäiset tykkää
Upea Elviira annujoki.
Alppiruusu Landmark kukkii meillä.
Minäpä kysäsen nyt täältäkin. Voinko istuttaa alppiruusut hevosenlantaturpeeseen (toisinsanoen jo ihan mustaa multaa). Kalkitahhan ei tarvitse kun turpeeseen tulee?? Maa on tosi tiivistä savimaata niin riittääkö kun isoalue sitä maata pois ja pelkkää heppakakkaturve multaa.
Anskunen, siirsin viestisi tähän ketjuun, jossa oli jo valmiiksi asiaa kysymästäsi aiheesta.
Rodo inhoaa tiivistä maata, eli tee tosiaan iso, leveä kuoppa ja pane pohjalle reilusti vaikka (kevyt)soraa. Sitten reilusti raakaturvetta pussimullan sekaan ja jos saat mukaan havumetsäkariketta niin sepä maistuisi rodoille. Hp-kompostia voit lisätä vähän kuopanpohjamaahan, ei kovin syvään, kun rodo on aika matalajuurinen. Sitten se ei vuosiin tarttekaan muuta lannoitetta.
Atsalea "Ruususen Uni" aloittamassa kukintaa
meillä myös revontuliatsaleat
taustalla alppiruusu mutta edessä atsalea ‘’ Whitethroat’’ - mulle uusi, viime syksynä istutettu, odotan kukintaa -33 nuppua
Mitähän pikkukärpäsiä/hyttysiä mulla on joka vuosi alppiksen nupuilla ?
Ei näytä kärsineen niistä , mutta onko teillä muilla samanlaisia ja mitä niille pitäisi tehdä ?