Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Aikeissa olen omani siirtää, ja ylös kaivoin jo sen verran että sain sen autonrenkaan kaivettua ympäriltä pois. Nyt kasteltu runsaasti, rodomultaa haettu ja lannokkettakin löytyy. Täytyy toivoa, että tuosta virkistyy.

Taikakuu, itse laittaisin, ehkä, ruukkuun vain jonkun kääpiörodon, joka ei kovin isoksi kasva. Grandiflorum ei välttämättä tykkää ruukussa olla. Jos kyse on talon pohjoipuolesta, niin mikset istuta suoraan maahan, paikkahan olisi varjoisa?

Decussata, sekoita katteeseen kahvinporoja, ne happamoittavat maata.

Kaipailisin mielipiteitä seuraavasta. Ostin viime syksynä kevätatsalean joka on FinE-taimi. Nyt keväällä siinä näkyy yksi puhjennut lehti, kukkinyt se ei ole ollenkaan, vaikka kaiketi olisi jo pitänyt. Kannattaisiko tämän kanssa marssia taimimyymälään. Sieltä ostetuilla taimilla on käsittääkseni jonkinlainen takuu. Kuittiahan minulla ei tietenkään ole:( näyttää melko kuivahtaneelta koko taimi. Talvi tosin oli mitä oli, joten voiko mielestänne taimelle vaatia hyvitystä?

Sokerikaneli, voithan tietenkin kokeilla asiaa... Rodot ja atsaleat on yleensä parempi istuttaa keväällä, jotta ne entivät juurtumaan ja valmistautumaan tulevaan talveen paremmin. Tuo kuvaamasi viittaa siihen, että kasvin talvehtiminen ei ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla. Koeta kuitenkin elvytellä kasviasi tässä kevään aikana-jos vaikka innostuu kasvamaan.

Decussata, lannoita sitä kasviasi aivan ohjeiden mukaan .Liikalannoittaminen ei ole eduksi herkkäjuuriselle rodolle. Olen huomannut puutarha-alan liikkeissä myynnissä sellaista suihketta, jonka sanotaan elvyttävän havut ja rodot. Itselläni ei ole siitä vielä kokemusta, mutta kannattaa kokeilla. Nuo kahvinporot ovat varmaan hyvä juttu: äitini opetti laittamaan niitä myöskin pionien juurille ja kukinta on siten taattu.

Minä olen hakenut rodolle suolta mutaa, sitä annan kesällä parikin kertaa, enkä ole koskaan lannoittanut. Tykkäävät tuosta suomudasta , siinä varmaan on kaikkea mitä tarvivat. Ainakin se on hapanta. Syksyllä kastelen PALJON , ei ole tarvinnut koskaan peitellä. Nuppuja on paljon .

satues, laitathan sitten kuvan tästä kaunottaresta kunhan kukkii. On varmaan upea näky!

törnrosa: kiitos kommentista. Mä luulen, että nämä helmikuun pakkaset olivat atsalealle liikaa, vaikka havuja juurelle laitoinkin. Sillä nimittäin oli helmikuulle asti kauniit vihreät nuput ja sen jälkeen vain ruskeaa…Harmittaa kun en tajunnu suojata vaikka hallapeitteellä. Luulin jotenkin kestävämmäksi. En taida iljetä siellä kaupassa käydä, eihän se niiden vika ole että talviolot vaihtelivat näinkin radikaalisti kuin mitä tänä talvena.

hassuelli, laitan kyllä :wink:

Sokerikaneli, laitoit havuja juurelle?? Ei ne siinä mitään auta, vaan tarkoitus on suojata puhkeavat silmut, nuput, koko pensas…juuristoa kastellaan, että maa sulaa.

Okei, tiedot hoidosta olivat siis liian hatarat. No katotaan tekeekö pensas lehtiä ja jos ei tee niin saapi lähteä. Mulla oli esim. Elviran päällä hallaharso, niinpä koko kasvi ja varsinkin nuput näyttävät melkoisen hyvältä. Onneksi tajusin suojata sen kunnolla. Sen huono talvenkesto oli tiedossa. Kiitos kommenteista.

Kirjoitin tuolla aiemmin kahdesta, vierekkäin istutetusta rhodosta, joista toinen voi hyvin ja tonen hyvin huonosti. Huonommassa ei ole elpymistä tapahtunut ja luulen, että syyllinen on ohut multakerros juuri tämän taimen kohdalla: kallio tulee aika pian vastaan kun lapiolla alkaa tökkiä. Ei varmaankaan ole saanut yhtä paljoa kosteutta keväällä, kuin se toinen. Suojaisa etelärinne suli melko varhain ja koska olen laiska suojaamaan, käärimään, kantelemaan juurakoita kellariin jne., katson, että jos eivät selviä ilman apuja, niin eivät selviä sitten. Tämänkin kaksikon yritin istuttaa niin, että luontaiset olosuhteet olisivat mahdollisimman hyvät, eli tuuheat havupuut varjostavat ja suojaavat etelän suunnasta tuulelta ja auringolta. olisi vielä tarkemmin ja syvemmältä kaivella maata ja tarkistaa riittävä multatila…Puutarhassa valitettavasti menetyksiä tulee… Kasveja saa aina uusia, mutta tietysti rhodojen ja azaleojen suhteen menetetyt rahasummat ovat suurehkoja. jos olisin taimikauppias, en uskaltaisi antaa takuuta taimille. Mistäs minä tietäisin, mihin ihmiset niitä kasveja tälläävät tai minkälaiset omituiset takatalvet iskevät ;). Jos minulla kasvi kuolee, katson yleensä peiliin, josta löytyy syyllinen, jota syyttää. Tai sitten on käynyt niinkuin kaikelle elävälle käy: joittenkin elämä saa paremman lähdön ja kestää pitkään ja kukoistaa, joillekin lähtö tulee aikaisemmin ilman sen kummempaa, ilmiselvää syytä…

Mutta - yrittänyttä ei laiteta ja azaleat ovat ihania kevätkukkijoita, joista minäkin haaveilen. Tuo arkuus (azalean siis :slight_smile: on toistaiseksi saanut minut pysymään niistä erossa :slight_smile:

Joo saa minutkin pysymään atsaleoista erosta. Tämä taimi oli sellanen heräteostos syksynaleista, joten rahaa ei mennyt paljoa:) Tuo FinE- tunnus vaan hämäsi, jotenkin luulin että se kertoisi kasvin kestävän Suomen talven suojaamattomanakin. Stupid me.

Minulla on yksi kevätatsalea, Elviiran kanssa vierekkäin. Olivat jo tuolla mäntymetsässä. Kukkia ei vaan kuulunut. Pihaan siirtämisen jälkeen atsalea on kahtena kesänä kukkinut. Näyttäisi olevan nuppuja nytkin. Elviiralla on ollut muutama oksa varjostuksena keväällä, mutta en ole niitä muuten suojannut, kuin verkolla, jäniksiä vastaan!

Minun kaksi revontuliatsaleaani(kotimaiset) ovat menestyneet täällä etelä-Lahdessa oikein mainiosti ja sitten sen kolmannen atsalean, joka on ulkolaista alkuperää olen tavannut suojata pakkaspeitteellä on myös talvehtinut hyvin. Nuo kotimaiset ovat huomattavasti hidaskasvuisempia kuin tuo ulkomainen.

Minullakin on pikku-Elviirat lähellä noita kahta atsaleaa. Elviirat peittyvät talveksi lumen alle, joten ne ovat täysin suojassa talvella. Elviirat ja muutkin punakukkaiset rodot ovat hieman arempia kuin valkoiset. Olen kuullut, että Elviira voi menestyä jopa Rovaniemellä asti, jos se on kokonaan lumen peitossa. Pahempi tilanne Elviiralle on lumeton ja kolea talvi etelärannikolla, jolloin versot paleltuvat suojaamattomana.

Eli muutimme rivariin talvella. Takapihalla on keskellä nurmea alppiruusu. Nurmi on erittäin sammaleinen ja haluammekin sen uusia ja kalkita.

Mitäs sille rodolle pitäisi tehdä? Kalkkia/nurmilannoitettahan siihen EI saa päästä.

Pienellä etupihallamme on myös pikkuinen rodo, pitäisikö tuo toinen siirtää sen seuraksi(tulee kyllä vuosien varrella ahtaaksi jos alkavat tosissaan kasvamaan) vai mitä ehdotatte??

Mielestäni nurmikko ja rodo on perin huono yhdistelmä, koska sekä heinien juuret että rodon juuret kilpaikevat samasta tilasta. Muutenkin mikä tahansa yksinäinen pensas keskellä nurmikkoa ei ole esteettisesti hyvä. Siirtäisin rodot johonkin varjoisaan ja suojaisaan paikkaan. Elleivät rodot ole siirrettävissä voisithan kokeilla laajentaa kasvualuetta rodon ympärillä tekemällä siihen sellaisen kukkapenkin, jossa on muitakin happaman maan kasveja ja sitten rajaisit hyvin siitä kalkittavasta nurmikosta jollakin nurmikkokaistalla tai vastaavalla.

Rodot saavuttavat täyden mittansa kymmenessä vuodessa. Jos tiedät lajikkeen tai kasvin iän voit siitä päätellä miten suureksi rodosi kasvavat.

Tekisi niin mieli kaivaa tuo takapihan rodo ja laittaa etupihalle toisen seuraksi. Raapisi nurmikon veks ja laittaisi vain kuoriketta niiden seuraksi. Olisi helpompi hoidella :). Harmittaa vaan jo etukäteen kun tiedossa vuoden-parin sisään talon ulkosivuremontti. Varmasti jobbarit telineidensä ym kanssa runnovat rodot kuoliaaksi…

Voithan rakentaa rodoillesi suojakehikon remontin ajaksi. Ei sen mikään taideteos tarvitse olla. Sitäpaitsi sellainen ruma tekele huomataankin paremmin kuin pelkkä kituva kasvinaurua.

Eilen sitten intouduin, rykäistiin etupihan nurmikko irti tunnissa. Kaivettiin takapihan rodo irti ja siirettiin etupihalle. Hyvältä ne siinä näyttää, kunhan vaan lähtevät kasvamaan. Kauniskin siitä etupihasta tuli, kun levitin koriste katetta/haketta siihen :slight_smile: