Altakasteleva laastipalju

Istutin suuren osan tomaateistani 60 litran laastipaljuihin. Tein niistä altakastelevia laittamalla lecasoraa noin 5 cm pohjalle, jonka päällä on suodatuskankaasta taiteltu allas mullalle. Sivussa on juuri lecasorapinnan alapuolella ylivuotoreikä, jossa on pala nylonverkkoa pitämässä sorapapanat paljussa. Täyttöputkena on pätkä 3 cm viemäriputkea. En tiedä toimiiko tämä viritys, mutta toistaiseksi ekat pari viikkoa sitten istutetut taimet on hyvinvoivan näköisiä. Aluksi kastelin hivenen päältä, mutta muuten olisi tarkoitus kastella putkesta kerralla niin täyteen, että vesi valuu ylivuotoreiästä.

Hei! Miten onnistui viljelysi näissä paljuissa? Onko parannusehdotuksia, jos kokeilen samaa tänä kesänä?

Paljut toimi ihan hyvin. Joissain vain pääsi lecasoraa nousemaan täyttöputkeen niitten alapäähän poratuista reiistä ja lecapallerot kelluivat putkessa vettä kaadettaessa. Ensi kesänä pitää virittää jonkinlaiset verkot putkien alapäähän estämään soran nousun. Mullan pintaan levitin kerroksen kuorihaketta ja sahanpurua estämään kosteuden haihtumisen. Ensi kesänä aion kokeilla muovikalvoa pinnalla, samoin kuin käytetään ns. EarthTainereissa.
Kun syksyllä katkoin kasvit pois paljuista huomasin, että juuret olivat kasvaneet kankaan läpi lecasoraan. Kunhan lumet sulaa, täytyy tutkia, voiko soraa ja kankaita vielä käyttää, vai joutuuko ne uusimaan.

Tällaiselta näyttivät paljuissa kasvaneet tomaattini 2010 elokuussa.

Minulla oli samantyyppinen viritys kasvihuoneessa viime kesänä. Lekasoran sijasta pohjalla oli karkeaa soraa ja sen ja mullan välissä oli vanhasta valoverhosta viritetty suodatinkangas. Kasteluputki oli harmaata viemäriputkea. Hyvin toimi.
- Tuota kattamista olen myös viimeaikoina pohdiskellut…

Isoissa kukkaruukuissa olen käytttänyt lecasoraa sukkahousuissa, sukkahousut ovat kestäneet  useana vuotena peräkkäin. Ja ne on helppo vaihtaa vaikka vuosittain uusiin sukkiksiin, pysyvät hyvin järjestyksessä. Noin isoissa laatikoissa voi laittaa useammat pussukat jos yhdet ei riitä.

Olen käyttänyt samaa konstia kun nemesia kärhöruukussa joka on lasitettua savitavaraa. Siinä ei ole reikää ollenkaan vaan olen laittanut muoviputken ilmastoimaan. Hyvin on toiminut. Syksyllä olen istuttanut kärhön maahan talvehtimaan.

Kiitos paljon vinkeistä! Niksipirkkakin sai taas sukkahousuille käyttötarkoituksen! Minulla on ainakin 30 sukkikset olleet vuosia “jos joskus tarvin”-kaapissa. :slight_smile: Täytyy laittaa partsille noi paljut ja kokeilla tomaattiakin!

Mulla oli viime kesänä vastaavanlainen viritys ja katteena reilusti ruohosilppua. Kate piti kosteuden tosi hyvin mullassa, mulla oli verrokkipurkki vieressä mitä sai olla ylenaikaa kastelemassa. Suosittelen siis kattamista.

Olen miettinyt sellaista ratkaisua kun minulla on sellaisia 30L astioita joihin taimi tulee kasvamaan. Näiden astioiden keskelle tulee myös kasville tukikeppi.

Joten miten olisi semmoinen ratkaisu että sitoisi sen tukikepin kylkeen nippusiteillä kasteluputken ja ne molemmat menisi sinne pohjalle.

Sitten sitoisi sen pohjalla olevan keppikasan päähän soralla täytetyn kangas pussin?

En oikein tiedä mihin tämän kirjoittaisin.

Mutta jos laittaa salaojituksen astian pohjalle niin voiko sen päälle laittaa tuollaisen “tiskaus pyyhkeen” eli sellaisen ohuen. Tarkoituksena estää soran ja mullan sekoittuminen ja kosteuden siirtyminen niiden välillä.

Lilianne, voisi toimiakin. Mielestäni tärkeintä on varmistaa se, että juuret ei lillu vedessä. En tiedä olisiko tuo ‘oikeaoppinen’ altakasteluruukku, mutta antaa kuitenkin kasteluveden pohjalle eikä pinnalle josta vesi haihtuu helposti, joten sikäli ihan hyvä idea. Hokaiseeko joku miksi ei toimisi?

Eikö noissa altakastelu astioissa usein tapahdu niin että ne juuret on tavallaan vedessä. Siis se osa missä on se kapilaari ilmiö, alue joka on täynnä multaa, sehän on usein suorassa kosketuksessa veden kanssa. Jolloin se on oikeastaan sellaista märkää muta velliä? Ne juurethan usein menevä juuri sinne.

Voisiko se kapilaari osa olla jotain muuta kuin multaa, vaikka pesusieni?

Siten ei tarvita kuin jokin “kangas” joka läpäisee vettä mutta estää mullan ja juurien läpi menon. No se onkin se ongelma.

Miksei ne juuret saisi mennä sinne missä on vettä? Ja miksi pitäisi estää veden siirtyminen siitä sorasta multaan? En ole koskaan vielä laittanut mitään kankaita tai esteitä soran ja mullan väliin, enkä vielä(kään) pidä sitä tarpeellisena. Mikä siinä siis on ajatuksena ettei kasvi saisi kasvattaa juuria sinne veteen?

Jos laittaa tuollaisen sora-multa- ruukun, jossa juuret kasvaa sinne soraan, niin eikös se ole sitten jonkinlainen puoli-passiivi-hydro.

Juurethan osaavat tunnustella, mihin menenvät. “Vedenottamisjuuret” menevät kasvaessaan tarkoituksella vetiseen ympäristöön.

En oikeastaan tiedä miksi juuret ei saisi mennä sinne veteen, eikö hydro kastelussa ne ole aina vedessä?

Vaikka ei ne taida hydrossakaan olla seisovassa vedessä, vaan virtaavassa. Mutta kai se kasvi itse tietää parhaiten mihin ne juurensa lykkää.

Sen kankaan tarkoitus oli että multa ei sekoitu soraan, sekä että juuret ja multa ei tuki soraan tulevia veden kulkuväyliä. Esimerkiksi sen veden syöttö putken alapäätä jossa on reikiä.

Eikö tuon soran tarkoitus ole että vesi virtaan hieman paremmin koko alueelle?

Ei ole kokemusta joten en tiedä miten se parhaiten kannattaa tehdä.

Yksinkertaisin taitaa olla että laittaa vain soraa pohjalle ja putken sinne. Sitten vain poraa astiaan johonkin sen veden ylitäyttö reiän. Vaikka siihen soran yläreunaa. Laittaisin silti vähintäin jonkin kankaan suojaamaan sitä täyttöputken alaosaa tukkeutumiselta. Sekä että se sora ei mene sinne syöttöputkeen.

Minulla on nyt kolme kautta ollut käytössä noita altakastelevia laastipaljuja, joissa lecasoran ja mullan välissä on suodatinkangas. Kankaan tarkoitus on pitää sora puhtaana mullasta, jolloin sen voi käyttää uudelleen vaikka mullan vaihtaisikin ja se myös estää multaa kastumasta liikaa.  Joitain hienoja juuria pääsee kasvamaan kankaasta läpi soratilaan, mutta suurin juurimassa on mullan pohja-alueella. Sora-aluelle pääsee myös ilmaa veden pinnan laskiessa, kun multa ei tuki rakoja, jolloin sinne kasvaneet juuret eivät huku. Vesiviljelyssähän vettä liikutetaan tai ilmastetaan juuri sen vuoksi, että seisovassa vedessä lilluvat juuret hukkuisivat hapenpuutteeseen.

Lecasora astian pohjalla toimii myös kapillaarikerroksena ohjaten veden ylös multaosaan, joten erillistä multaa tms. sisältävää koria tai purkkia ei tarvita kuten on valmistekoisissa  altakastelupurkeissa.

Olisin halunnut rakentaa ns. EarthTainereita, mutta totesin tuon lecasora –suodatinkangas-systeemin olevan helpompi toteuttaa. http://earthtainer.tomatofest.com/

Mä oon käyttäny tämmöstä omakeksimää niksipirkka ratkasua: Lecasorat sukkahousujen jalkaosaan ja solmu päähän, tai päihin jos leikkaa teräosan pois, Näitä pötkylöitä sitten tarpeen mukaan millon minkinmallisen ruukun pohjille.

Pitää kai minunkin tehdä noista isoimmista astioista altakasteltavat. Mansikat parvekelaatikoissa saa kai jäädä päältä kasteltaviksi, kun ovat niin matalia (14cm syvyys). Pitää vain hankkia hieman putkea.

Oletteko laittaneet putken molempiin päihin jonkin suodatin kankaan?
Tarkkailetteko sen veden korkeutta siitä putkesta vai miten, että ei tule liikaa kasteltua?

Minulla ei ole putkessa mitään suodatinta. Putken alapää on leikattu viistosti, niin se ei mene pohjaa vasten vaan vesi pääee virtaamaan vapaammin. Viiston ylempi reuna on nurkkaan päin, jolloin lecapavutkaan eivät ole pääseet nousemaan putkeen. Laastipaljujen sivuun on porattu ylivuotoreikä samalle tasolle kuin soran yläpinta, ja kastellessa kaadan putkeen vettä kunnes vähän lirahtaa ylivuotoreiästä ulos.

Rautalankaa tarvittaisiin, kun fysiikkalohko mun aivoista on ylirasituksen vuoksi levossa.

• Jos pohjalla on sitä soraa vaikka 5cm, ja pohjalle kaataa vettä 3cm, toimiiko kapillaari-ilmiö ja kuiva multa ottaa vettä sen 2cm “kuivan” soran kautta?

• Onko ylivuotoreikä pakollinen?

• Ei varmaan toimi ruukussa, jossa on rei’ät pohjassa? Mulla on muutama ruukku, joissa on reikä pohjassa, mutta jotka säilön verkkohyllyssä, jossa alakautta kastelua ei voi harrastaa.

• Onko multa ja sora pakko erotella? tavoitteena ei ole “passiivihydro”, vaan alakautta kastelun mahdollistaminen kun alakautta ei voi ulkopuolelta kastella.

Aikaisempina vuosina olen amppeliin askarrellut altakastelusysteemin laittamalla pohjalle soraa, soraan pullonpuolikas (fun light tjsp. kapea) suu alaspäin, pullo soraa täyteen ja sitten multaa loput. Tässä ratkaisussa ei kyllä sora ja multa pysy erossa, mutta jos soran saisi kierrätettyä vaikka tossa yllä mainitussa sukkahousupussissa, olisi se bonusta.