Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Vaihdoin mullat tänään amatsoniini, joten nyt lojuu lattialla iso kasa sipuleita lehtineen. Jos jollakulla on mahdollisuus hakea, niin niitähän saa. Postitse en oikein tuonkokoisia viitsi lähetellä. Muuten on heillä edessänsä reissu roskikseen...

Hei, minäpäs hölötän!

Minä pelastin äidiltäni juuri 5 amatsonin liljan sipulia sen enempää mitään kasvista tietävänä ja laitoin ne n. 20 litran altakasteluruukkuun joka tämän ketjun perusteella taitaa olla "hieman" liian pieni kyseiselle tapaukselle.. Täytynee vaihtaa toiseen ruukkuun. Miten muuten tuo valaistus hämärää vai valoisaa?

Ahtaassa viihtyvät minusta.

Onkohan kellään enään ylimääräisiä Amatsonilaisia? Haluaisin kovasti antaa hyvän kodin nätille kukkaselle. :slight_smile:

Mikäs tälle nyt on tullut? Sain Ellikalta näin mahtavan alun, laitoin multaan ja kastelin kerran kunnolla, sen jälkeen on tuntunut kostealta tähän asti. Eilen siirsin hieman valoisampaan paikkaa, ja noita kellastuvia lehtiä meinaa olla jo muutama :(

Näyttäisi ehkä uudenkin lehden tehneen, onko nyt vaan normaalia siirtojärkytystä vai saanko mä tän hengiltä?!

omani on suurimman osan ajasta melko kuiva ja juotan taas kun tuntuu liian kuivalta. valaistuksesta tiedän sen verran, että ei missään nimessä paahteessa saa olla. mielellään pieni ruukku. auttoiko?

Tuolleen se suunnilleen on, ruukussa on reilu sormenleveys lisätilaa. Jospa hän vaan otti nokkiinsa kun joutui Ellikalta pois? No katselen vielä ja jos kellastuminen jatkuu alan taas hätähuutelemaan, kiitos peippo :slight_smile:

shelevä

terv. peipon paniikkitoimisto

Annapa olla ihan noin vaan, kastelematta tai muuta. Jos mietityttää että kasteletko vai et niin jätä kastelematta. Sen sipuli on vesivarasto jolla se pärjää eli multa saa kuivua melkein kokonaan eikä se siitä paljon piittaa. Ne kellastuvat lehdet ei haittaa tässä vaiheessa. Se osa mikä mulle jäi on tehnyt suurinpiirtein samallalailla mutta kyllä se siitä tokenee. Onhan mulla ollut sitä samaa jo toistakymmentä vuotta ja aina vaan on hengissä...

ellikka, ihana kuva! sinä ilmeisesti?

Ok, hyvä :slight_smile: Kiitos!

Juu, mä itte niinkuin mulla oli tapana hokea niihin aikoihin kun se otettiin yli viiskymmentä vuotta sitten.

Amatsoninlilja alkoi kukkimaan. Tai oikeastaan alkaa jo lopettelemaan kukintaa. Yhden kukkavanan teki jossa oli viis kukkaa. Vuos sitten ostin Plantagenin poistopöydältä eikä maksanut juuri mitään. Ihan kiitettävästi on kasvanut vuoden mittaan.

Tuo kukka on kyllä yksi ihan kauneimpia kukkia mielestäni. Jotenkin herkkä vaikka kukat ovat kooltaan suuria. Ja väri on upea.

Sain äidiltä amatsoninliljalapsosen, jossa oli yhdessä kaksi pientä sipulia-- toinen peukalonpään kokoinen ja toinen vähän isompi. Laitoin ne edelleen toisiinsa kiinnittyneinä pieneen ruukkuun-- nyt tuli mieleen että olisiko kuitenkin kannattanut erottaa ne?

Kyllä ne irtaantuvat itsekseenkin siellä ruukussa toisistaan ja tekevät aikanaan lisää sivusipuleita joitten myös voi antaa kasvaa rauhassa.

Amatsoninlilja kukkii!! Kolme kukkavanaa teki ja kukkia tulee 14kappaletta.Tuoksuu vaan aika voimakkaalle…

Itse kävin tänään puutarhalla ja mukaan tarttui myös amatsoninlilja,se on pikkuinen vielä 3 lehteä ja yksi erillään oleva poikanen.

En tiennytkään että on sipuli kasvi,minullakun on se poikanen erillään siitä emokasvista,nii kait saan sen sipulinkin otettua hyvin sieltä pois,kun aijon vaihtaa sen pistokkaaseen.Pitääkin varovasti ottaa se sitten pois.