Ei ollut huono keikka ollenkaan. Komeita on, vallankin kun alkaa kukkaa pukkaa…
Tässä oli taannoin keskustelua lämpimästä vesihöyrystä. Laitoin omat amatsonin liljan mukulani maahan viime keväänä ja kesän kasvi vietti ulkona kuusen juurella. Toin kasvin sisälle syksyllä ja laitoin sen viileään huoneeseen kaktusten kanssa. Lehdistä näki, että ei viihyynyt hyvin. Sitten siirsin kasvini orkideoitteni joukkoon höyryttimen alle. Johan alkoi viihtyminen. Lehtien koko kasvoi valtavasti (vaikka oli talvi). Amatsoninliljat siis nauttivat suunnattomasti kosteasta ilmasta.Onhan se trooppinen kasvi. Voi olla hyvinkin, että sellainen kostea saunan jälkeinen ilma tekisi hyvää sille. Kesäksi siirrän kasvin taasen ulos. Saas nähdä milloin se alkaa kukkimaan.
Amatsonin lilja on Kaunis kasvi ja ainoa joka minulla ei vesiviljelussä menestynyt, se ei pysynyt pystyssä kevyessä lecasorassa ja mukulat ei pitäneet niin kosteasta olosta vaikka pidin vesitasoa matalana. Kukki kylläkin kerran minulla mutta se oli ennen vesiviljelyä kun oli juuri muuttanut meille
Tönrosa mikä höyrytin sinulla on, onko se ihan perus ilmankostutin vai jokin sirompi ja hienompi laite?
Minulla on sellainen Bilteman "pingviini". Ne uudet mallit eivät enää muistuta oikeaa pinviiniä kuten minun vanha mallini. Olen ollut siihen tyytyväinen jo kolmen vuoden ajan. Höyry on sellaista hienojakoista eikä se kastele pintoja ja siten aiheuta kosteus- tai homevaurioita. Hintakaan ei päätä huimaa: 30:-egen paikkeilla. Laitteesta lähtee sellainen pieni hurina ja kurlutus, kun vesi kiertää söiliöstä ulos. Ainakaan se ei ole minua haitannut.
Piti vielä lisäämän, että juuri noiden mukuloiden takia en pidä multaa kovinkaan kosteana etteivät ne ala mädäntyä. Luulenpa, että vesiviljelyssä on amatsonin liljalle liikaa kosteutta juurille. Kannattaa pelastaa kasvi ja siirtää se takaisin multaan.
Kyllä mulla on ollut Amazoninlilja vesiviljelyssä jo 80-luvulta lähtien ja ystävälläni myös. Ei mitään ongelmia. Vesitason pitää antaa laskea alas välillä, mutta se pätee kaikkiin kasveihin.
Myöhäistä vinkua kun on jo p***at housuissa, amatsoni kuoli jo aikaa sitten, pidin kyllä vesitasoa alhaalla ja kaikissa kukissa purkin pohja hieman kuivahtaa välillä, tietysti ohuempilehtisissä ei niin pitkään että, ihan nuutuu lukuunottamatta viirivehka joka alkaa helposti kukkimaan kun lehdet makaa melkein purkkia pitkin kun purkki on kuivana liian kauan. alakerrassa kukkatasojen ja amppelien alla pulputtaa iloisesti 450l akvaariovettä joka pitää hyvästä ilmankosteudesta huolen mutta yläkerrassa on huomattavasti kuivempi ilma ja sinne en haluaisi sitä perinteistä ufoa vaan jonkun siromman vkosteuttajan kukille.
Amatson on purkitettu.
Kuinkahan kaukana tämänkin alkukoti mahtanee olla? Äitini kertoi ottaneensa anoppivainaan kattilassa (!) kasvaneesta tuntemattomasta kasvista muutaman sipulin. Mummu kun oli aikoinaan kelpuuttanut minkä tahansa käden ulottuvilla olleen astian kukille
Piti laittaa tuommoisella rumalla narulla ettei repsahda nuo lehdet ennenkuin juurtuvat kunnolla.
Mahtava lilja tuossa edellä!
Pitkäaikainen liljajahti sai vihdoin onnellisen päätöksen kun tänään menin varaamaan kukkia ja penkillä ruukussa rötkötti amatsonin lilja puolikuolleena. Sain kympillä tämän raaskun jossa ei ole montaakaan lehteä. Oikea hinta oli yli kolmekymppiä. Nyt saa mokoma ryhdistäytyä. Laitan uuteen multaan ja arvelin vaihtaa pienemmän ruukun, on nyt 5-litraisessa ja taitaisi viihtyä paremmin ahtaammassa?
En “jaksanut” kahlata koko ketjua läpi… kuinkahan tuon amatsoninliljan saisi kukkimaan?
Eksyin tällaiseenkin ketjuun, aiheutti heti hilpeyttä. En ole ollenkaan sisäkukkaihminen, mutta jotain tietty on kuten tuollainen iso rotjake amatsonia. Joku ikivanha kanta, perintökapistus, jonka olen lähinnä nostalgisista ja hellämielisyyssyistä antanut olla kun kerran ei ole kupsahtanut hoidon puutteessa. Nykyään jopa tykkään siitä. Kasvaa alimittaisessa altakasteluruukussa, multia ei ole vaihdettu tai lisätty…kymmeneen vuoteen veikkaisin. Kastelen aniharvoin jos silloinkaan muistan ja sitten taas hukutan veteen. Sillä lailla sen saa pidettyä paremmin kurissa, kuolettaa pois turhia lehtiä jotka sitten helppo nyppäistä irti. Ja palkkioksi tästä laiminlyönnistä kukkii liiankin komeasti, tuoksu on niin vahva, että joudun välillä leikkaamaan kukinnot pois. Kasvupaikka puolipäivää paahtava aurinko ja loppu kevyttä valoa. Että siinä mun kukitusohjeet:)
Äitillä noita amatsoneja oli useampikin mutta kuolivat johonkin tautiin ja vain yksi jäi henkiin. Myös jokin perintökalleus tämä ja eristettynä talon asumattomana olevassa yläkerrassa. Kastellaan kun jaksetaan ja muistetaan. Huone kyllä on suht hämärä joten varmaan pitäisi siirtää se jonnekin valoisampaan paikkaan…
Tämänaamuinen amazonin yllätys. Missä lie lehden alla tähän asti pitänyt.
Tämä vuosi näyttää olevan ensimmäinen jona amatsonini ei kuki. Liekö siihen sitten syynä se ettei ole päässyt ulos eli on joutunut olosuhteitten pakosta olemaan sisällä melkein lattian tasossa koilliseen näyttävän ikkunan edessä. Ruukku on senverran täynnä ettei siellä ole enää paljoa multaa. Mutta on se komea tällä hetkellä viherkasvinakin. Mitä nyt on vähän pölyinen...
Hankin kolme amatsoninliljan mukulaa viime vuoden keväällä. Laitoin ne ruukkuun ja kasvi oli koko kesän ulkona kuusen juurella kyljellään. Kastelu oli aika niukkaa. Talvella se oli sisällä ja tänä kesänä toistin samat kuviot. Kasvi on ollut sisällä nyt parisen viikkoa höyrystimen alla ja olen hieman sitä lannoittanutkin. Nyt on näkösällä jo kaksi vartta nuppuineen. Sain nämä ohjeet vanhasta Valittujen Palojen kukkakirjasta. Noudatin niitä kirjaimellisesti ja heti tärppäsi .
Minä jaoin keväällä äidin amatsonin. Äidillä nyt täynnä kukkia, mulla ei ollenkaan. Taisi sattua toiseen purkkiin ne kukkivat sipulit…
Muorikin teki monistustempun amatsoninliljalle pari viikkoa sitten. Nyt jakomukuloita kukkii ainakin kahdessa paikassa. Itselle jätettiin neljä mukulaa ja kahdessa niistä näyttää olevan kukkavarret kasvussa. Kuvassa keskellä itselle jäänyt ruukku ja sivumukulatkin vielä ruukuissaan ennen uusiin koteihin lähtöä.
Ehkä mulla on tuo sitten liian pimeässä tuolla kaapin päällä.
Minun amatsonini on aika surkeassa kunnossa, kun lehdet roikkuvat alaspäin. Olisiko nyt hyvä aika vaihtaa purkki ja mullat vai odotanko vielä muutaman kuukauden?
Voi olla, että noiden lehtien roikotus johtuu liian kuivasta ilmasta tai muuten kosteustasapainon vajeesta. Ymmärtääkseni kasvi viihtyy hyvin ahtaassa ruukussa, joten ellei ruukku ole tupaten täynnä tavaraa ei ruukun vaihto ainakaan lehtien roikkumiseen auta. Omani pidän mielummin mullan kuivahkona, että mukulat eivät kärsi ja mätäne ja ilman kostuttimen avulla kosteana.