Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Kukkivia amatsoninliljoja on usein tarjolla elo-syyskuussa. Olen nähnyt niitä Sokoksella, Stockalla, Kodin Ykkösessä. Niitä on kai syksyllä ehkä siksi, kun se on amatsonin kukinta-aikaa. Sipuleita saa mm. puutarhafirmojen postimyynnistä niin koti- kuin ulkomailta ja puutarhaliikeistä keväisin. Sekä tietysti puutarhamessuilta. Eli ei se tilanne lohduton ole.

Täällä näitä nyt on:

Kolme vanaa kerralla. Olen ihan tohkeissani, että olen osannut kasviani näin hyvin hoitaa.

On hän todella kaunis, onnittelut intopii!

Kissat hoitaa mun amatsonliljaa silloin, kun minä en kerkiä, ei kuki,ei:=((

Mahtavan upeaa Intopii! Onnittelut tuon kaunokaisen johdosta! Katkeruus ja hinku kasvaa. Malttia…

On todella kaunis kukka intopii! Kateellinen olen. Oma "vanha rouva"ei suvainnut kukkia ollenkaan viimesyksynä,luultavasti hoidin liikaa enkä pitänyt tarpeeksi viileässä.

Viileässä?!!

Upea kukinto intopiillä.

Jostakin ohjeesta luin, että amatsoninlilja tykkäisi lämpimästä vesihöyrystä, siis amatsoninlilja saunareissulle mukaan. =D

itse teen niin kuin äiteeni neuvoi, eli kesäksi ulos varjoon, niin kukinta sisälle tuotaessa on oikeasti taattu.

Tuon saman viherpeipon äiteen ohjeen mukaan olen yrittänyt toimia ja kaikki mennyt muuten kuin opittu on, paitsi, että eivätpäs kukkineet. niin

kasvini onkin peräisin äiteeltä joka puolestaan sai sen omalta äiteeltään...

Vaihdoin tänään amatsoninliljaani mullat, kun on ollut samassa mullassa ainakin 3 vuotta.

Mun perintöamazonini on vuodelta -59 ja mun äidiltä. Nyt se vaan on alkanut voida huonohkosti, mitä lie, vanhuuden oireita.

milloin vaihdoit mullat? oisko jo aika vaikka pienessä viihtyykin? Talvella kastelen tosi vähän, entäs sinä, apuklup?

En nyt varsinaisesti vaihtanut (koska se ei siitä vaihtamisesta oikein tykkää) mutta laitoin vähän pintamultaa uusiksi eilen. Kastelen, kun muistan, harvakseltaan, kesällä en ihan sitäkään.

Amazoni on mun himokkikasvi. Nimikin sopii mulle, paitsi se lilja.naurua

Viime kesänä en viitsinyt kantaa tuota isoa amatzoniani ulkoeteiseen, se on kesällä todella kuuma mutta syksyllä ja talvella lämmintä muutama aste. Ennen siirsin tuon kukkani huoneen lämpöön vasta loka-marraskuun vaihteessa ja silloin oli kukkavanat jo komesati nousussa. Paras “saavutus” on ollut 13 vanaa kerralla.Tällainen minun “kylmäkäsittelyni” viileässä pitäminen.

Meillä tämä nykyinen on seistä töröttänyt samassa nurkassa koko runsaan kaksivuotisen oloaikansa ja aina tuo on syksyllä kukkinut. Luulenkin ettävaatii vain kuivana pitämisen loppukesästä. Edellistä kiikutin kesäisin ulos jonkin pensaan varjoon, mutta ei se joka joka vuosi kukkinut. Päätyi viimein villakilpikirvojen ruuaksi.

Kävin tänään äidille vaihtamassa kukkamultia, tässä vaivanpalkkaa......