Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Hyvä diili, tupsukki :wink:

Ei kylmää eikä ötöjä, on tarkkaan tutkittu. Kauhia hinku vähän antaa lannoitetta, mutta siis ei, noinhan niille käy? Vekkulin näköinen tuo reuna, en ole aiemmin huomannut.

Miksi ei voisi lannoittaa. Minä olen repinyt kuolleet lehdet pois ja annoin kekkilän kukkakakkaa altakastelu ruukkuun, nyt työntää uusia lehtiä 6-8 kpl kerralla. Kts. sivu 34.

Mun pitää ainakin kokeilla laittaa nyt lannoitetta jonkun verran, kun lilja on on ottanut nokkiinsa siitä ruukun vaihtamisesta ja jakamisesta. Ne, sipulit, jotka meni muille, ovat ihan hyvässä kunnossa, laitoin  ne itse purkkiin ja jotakin vaan multaa, eivätkä neihmiset ole niitä toiseen vaihtaneet, vaikka yhdestä purkista puuttui se altakasteluosakin. Itselleni ostin niin tavattoman hienon purkin, että sen mukana tuli jotain omia altakastelusorapusseja sun muita tarkkoja ohjeita ja myyjän neuvoja ja minähän niitä noudatin, ei olisi varmaankaan pitänyt. Multa on liian höttöistä ja irtonaista ja vesisäiliöön ei taida niin paljon vettä mahtua kuin aikaisempaan purkkiin, vaikka tässä on multatilaa enemmän. On se nyt kukkinut, mutta niitä vanhenevia lehtiä on turhan paljon, eikä se ole ennen tehnyt tuommoisia pikkulehtiä ollenkaan. Mielestäni en niitä sipuleita mitenkään erityisesti valikoinut jakaessani.

Liljuska on ollut miulla rapiat 25vuotta ja odottelee nyt ruukun vaihtoa, edellisestä kerrasta valovuosia ja näkkyy olevan kasvustoa täpötäysi. Multaa joskus lisänny jos muilta jotain on jäänyt. Näyttää olevan lehtien kuoletus käynnissä, muttei mittään haittaa, kun uutta pukkaa kuiteskin. Rumasti pölyinen, kun jäipi lattianhiontatomut syksyllä pesemättä, heivasin vaan yläkertaan alta poies, siellä tuo sit kukki yhdeksällä vanalla ja voi sitä lemua aina iltaisin.

  
  Kolme kuukautta edellisestä kukinnasta. Kuolleet lehdet revitty pois tullut uusia runsaasti ja mikä parasta on myös kaksi kukkavanaa tulossa.

Tänään pääsi sipuliköntsä uuteen ruukkuun, oli niin tivis, ettei hajonnu yhtään, enkä ruenna sitä purkamaan jotta toipuisi nopiampaan.

On se nyt nätti, kun on pölyt poies. Mulla on kovasti uutta kasvua tulossa, mut tuskin ennen syksyä tarvii kukinnasta haaveilla.

Amatsonin pikkusipuleita olisi saatavilla.

Äiti purki omat kipponsa…

hep! HepN !Hepp!

Juu, pane vaan osoitetta tulemaan, niin minä laitan sipuleita postiin. Jos et halua käydä hakemassa? :slight_smile:

Juu , en. 200km lähempänä niin sit…

Oon pitkään halunnut amatsonin itselleni, mutta en oo kaupoista löytänyt. Nyt sain työkaveriltani sipuleita, mutta pelkään että ne eivät lähde kasvamaan. Kasvi oli ollut iso, sitten edellinen kasvattaja oli leikannut tuoreet oksat pois ja laittoi sipulit varastoon. Ne ehtivät olla siellä kai pari kuukautta. Nyt istutin ne purkkiin, mutta pelkään etteivät lähde kasvamaan, koska eivät ehtineet kerätä ravinteita lehdistä. Onko teillä vinkkejä/kokemuksia että saisin sipulit kasvamaan? Sipulit olivat hiukan pehmeitäkin…

Amazonin lilja on sitkeä sissi ja jos on vanhaa hyvää kantaa, niin ei kovin helposti saa hengiltä. Tietysti jos sipulit ovat kovin pehmenneet, voi olla aika toreissaan. Toivottavasti lehtien leikkauskohta ei ole alkanut mädäntyä? Enpä tiedä jos on muuta tehtävissä kuin odottaa ja toivoa parasta.

Itse suorastaan yritin saada ylimääräistä amazonia joskus hengiltä, vein pannuhuoneeseen unohtumaan ilman vettä ja olemattomalla valolla.

Ei millään onnistunut, vietti siellä ainakin puoli vuotta, sitten annoin periksi hänen tarmolleen ja otin takaisin :slight_smile:

Hyvä kun on tällainen palsta niin seuraavan jakamisen yhteydessä tiedän, mihin tuputtaa sipuleita.

Kiitos Tuulia-tuu :)että pientä toivoa saattaa olla :slight_smile: Sipulit olivat isoja ja kuulemma melko hyvää kantaa. Ne olemattomat lehdenjämät mitkä tulleessaan aavistuksen vihersivät, ovat nyt keltaisena… mutta jospa kevätaurinko antaisi niille uutta elämää :slight_smile: Mietin, pitäiskö laittaa ravinnetikku multaan, kun sipuliparat eivät ravinteita päässeet lehdistä keräämään. Mielelläni annan uuden kodin sipuleille, jos vain joskus liikenee :slight_smile: Nyt vain pidän peukot pystyssä!

Amatsoni tykkää altakasteluruukusta. Sellaiseen kun laittaa, voi välillä hukuttaa veteen ja välillä unohtaa piiiitkiksi ajoiksi. Jätän kastelun pois usein niin kauaksi aikaa, että huomaan jonkun lehden kellastuvan kuivuuttaan. Tälläkin palstalla on muistaakseni tullut vastaavia kommentteja, että kasvi tykkää “huonosta hoidosta”.

Prisma, ei niille ravinnetikkua tarvitse laittaa ollenkaan. Uudessa mullassa on riittävästi ravinteita sipuleille eikä amatsoninlilja muutenkaan niin lannoituksesta perusta.

Vieläkö riittäisi mulle?

Amatsonit ovat Itellan “hellässä” huomassa maksikirjeissä. Omin pikkukätösin pakkasin heidät. Onnea teille niiden kanssa! :slight_smile:

Hyvä, en sitten lannoittele tikuilla (en yleensäkään käytä lantatikkuja, kaikki tulee vaan mieleen kun lähtökohdat eivät ole niin hyvät kuin voisivat). :slight_smile:

Piivin sipulit purkitettu. Kolme purkillista vaikka laitoin kolme aina yhteen… kyllä mulla nyt on amatsoniviidakko kunhan vielä vähän kasvavat :slight_smile:

Sain 2 kuukautta sitten amatsoninliljan työpaikaltani kun toinen työntekijä oli nakata sen roskiin mutta onneksi kerkesin pelastamaan sen kun hengissä oli vielä. Tosin amatsonissa ei ole kuin muutama hassu lehti.



Mikähän tuolle on tullut kun ei ole tehnyt mitään pitkään aikaan, kasvanut tai tehnyt lehtiä? Olen lannoittanut pari kertaa ja kastelen sen kerran viikkoon. Onkohan tuo tavallinen kukkamulta liian tiivistä?