Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Huonosti olen yrittänyt hoitaa, mutta ei löytynyt nupun nuppua:( Pitäis ehkä kastella nyt;)

Tämä minun liljani on 20 vuotta vanha. Sain siskolta yhden sipulin, siitä sitä on hartaasti kasvateltu.Tosin se kasvaa aika helposti. Lannoitan 6-7 kertaa vuodessa (kekkilän kukkakakkaa veteen) ja alta kastelu ruukkuun.Kukka on valoislla ikkunalla, kesäällä vettä 3-4 litraa viikko.Nyt alkoi taas se kellastuvien lehtien nyhtäminen tyvestä kiinni niin että irtoaa sipulista asti. Suurin piirtein samaan tahtiin tulee uusia lehtiä, sekaan tekee pieniäkin lehtiä ne repäisen heti pois.Eikun lehtiä repimään.

Minulla lilja tiputti kaikki lehtensä. On pienen pieni sipuli vielä. Tällä palstalla näkyy olevan kahdenlaista ohjetta, joko pidetään kuivana pimeän ajan yli, tai sitten kastellaan niukasti tai reippaasti. Lehdet lähtivät siten pois, että muuttuivat vaaleaksi ja lerpahtivat ruukun reunaa vasten, kunnes katkesivat pois. Mikäköhän ohje sopisi pikkusipulille?

Jos siitä on lähtenyt kaikki lehdet niin anna olla mullassa täysin kastelematta pimeimmän ajan yli viileässä paikassa. Sitten kun alat kastelemaan niin aloita pikkuhiljaa.
Amatsoninlilja viihtyy pienessä ruukussa koska multa kuivahtaa siinä nopeammin ja sen täytyykin saada kuivua kastelujen välillä sipulin mätänemisen välttämiseksi.
Näin minä tekisin mutta jokaisella on omissa olosuhteissaan hyväksi koettu tapa. Ja se selviää vain kokeilemalla sitten kun kasvi on taas kasvussa. Amatsoninlilja ei säikähdä helposti kokeiluista.

vihrp miksi nyhdät nuo pienetkin talvilehdet pois?

Päivi-56 Jahas, siis Amatsoninliljaa tosiaan voi pitää talvella viileässä? Kirjassa Suomalainen Kodin kukoistavat kasvit oli neuvo, että talvella kastelematta noin 18’'C, mutta ainakin oma sipulini näivettyi sillä konstilla olemattomiin! Eli tuo lpt:a on varmaankin ihan liian korkea täysin kuivana pitämiselle. Vastuuttomia ohjeita…
 Joissain kirjoissa taas varoitetaan ehdottomasti kuivattamasta sipulia kokonaan missään vaiheessa.

Tälläkin Puutarha.netissä on Kasvikortisto jonka ohjeistus Amatsoninliljalle on aika eriskummallinen! Kasvin multa käsketään vaihtamaan joka vuosi. Kai juurakko siitä kärsisi? Siinä sanotaan myös että kasvi lepää puolivuotta ja syksyllä lepokausi päätty. Tuo väliaika kasvin pitäisi taas olla viileässä (ts.taas levätä)? Siis eihän nuo ohjeet voi pitää paikkaansa!?
Kieliposkessa vai väsyksissäkö noita ohjeita on kirjoitettu. Eipäsilti olen huomannut vastaavia retuperän ohjeita kukkakirjoissa(kin) ennenkin sillointällöin. Valitettavan viheliäistä hutilointia sanoisin. Joku pilaa ellei peräti tapa kukkaansa (kuten minäkin kokemattomuuttani aikoinani tein).
 Olisin kirjoittanut tuosta jonkin sortin valituskirjeen, muttakun en tiennyt minne sen olisin postittanut  jäi kirje kirjoittamatta. Siihen aikaan oli lähes mahdotonta saada uusia sipuleita mistään. Senkin ainokaisen olin saanut aikoinaan entiseltä työkaverilta…

Sillä on lepoaika kesällä jonka jälkeen se kukkii. Talvi on ihan "tavallista" aikaa ja saattaa kukkia taas keväällä.
Talvella viihtyy viileämmässä mutta kyllä ihan tavallisessa huoneenlämmössäkin kunhan ei ole patterin vieressä ja sitä kastellaan enemmän kuin kesällä.
Niin minulla ja monella muullakin ainakin vanhempien kasvien mullanvaihtoväli on vuosikausia eli paljon pitempi kuin kasvikortistossa mainittu. Varsinkin kun on iso amatsoninlilja altakasteluruukussa niin ei viitsi siihen hommaan ruveta ellei ole pakko.

Bobbie, amatsonlilja on sipulikasvi. Sillä ei siis ole juurakkoa.

Jos on pieniä ja suuria lehtiä on niin ahtaan   oloista eikä kovin nättikään. ei tuo tuosta näytä kärsivän välillä tuntuu että tykkää kun vähän ravistelee saajuuret ilmaa.

Mullakin amatsoni lepää kesällä ja kukkii talvella. Meillä on aika viileää talvisin, noin +18, mutta kesällä on sisällä liiankin lämmitä. Vähän muistin tuosta lannoituksesta väärin, olen saanut lahjaksi niitä lannoitustikkuja ja olen tainnut niitä tuollekin laittaa useampana vuonna. Amatsoninlilja sopii mulle erityisen hyvin, koska tykkää harvemmasta hoidosta, ja suorastaan haluaakin olla välillä rauhassa, eikä heti kimpaannu jos sen unohtaa. Kesällä en sisäkukkia kaipaa, enkä muista hoitaakaan, mutta talvella on ihanaa, kun on sisällä vihreää ja kukkivaa.

viherp: Ymmärrän! Siis kun ottaa kukkasi koon huomioon…

Weikko: Sori! Olisi pitänyt sanoa juuristo ei juurakko. Kun kasvi kasvattaa hyvät juuret niin täälläpäin sanotaan tuota (etenkin umpeenkasvanutta) juuripaakkua myöskin juurakoksi.

Päivi-56: Kiitän selkeistä neuvoista. Tosiaan, pelkän mullanvaihdon kai voi hellästi tehdäkin vuosittain, kunhan ei mee jakamaan sipuleita ennen aikojaan kuten itse tein aikoinaan vuosittain, kun luulin tekeväni viisaastikin…

Kreeta- Eulaalia:
Ei hätiä mutta toki mitä tarkemmat ohjeet, aina sitä parempi!

Vähän asiaa mullan vaihdosta.Kun vaihdatte liljan isompaan ruukkuun ei tarvii juuria häiritä ollenkaan kun rikkoo vanhan ruukun multapaakun ympäriltä pois ja nostaa koko paakun juurineen uuteen ruukkuun.Ympärille sitten vaan uutta multaa.Monet vievät näköjään liljan kesäksi ulos, itse en ole koskaan vienyt ja hyvin näyttäisi pärjäävän.Tykkää olla länsi ikkunalla kun vaan kääntelee useasti.Kasvaa joka puolelta tasaisesti.

Huomenta Bobbie. Kaikki särkyy jos on pakko. Kukat aiheuttaa joskus pientä uhrautumista. Rahallisestikin.

Minun ei ole koskaan vielä tarvinnut särkeä ruukkua. Riittää kun levittelen lattialle paljon sanomalehtiä ja kumoan ruukun niitten päälle.
Siinä vaiheessa kasvi on "syönyt" mullan joten jäljellä ei ole kuin hiekkaa jonka seasta sipulit irtautuvat toisistaan itsestään. Siitä vain erottelen ne mitkä haluan itselleni jättää. Entiseen ruukkuun laitan uudet mullat ja sipulit. Yleensä jätän itselleni vajaat puolet eli n 10 sipulia ja ne saavat taas lisääntyä ruukun täyteen. Aikaa siihen menee kymmenisen vuotta.
Mutta nämäkin ovat hommia jotka jokainen tekee itselleen parhaalla tavalla ja tämä on minun tapani.

OK viherp!

Päivi-56: Kun tuossa kerroit, että jäljellä on pelkkää hiekkaa, niin saako udella teetkö Amatzoninliljalle oman multaseoksen itse ja mitäpä laittelet siihen?

Minäkin noita multia usein tuunailen, etenkin sipulikasveille ja lehtikaktuksille, jos sattuu olemaan aineita joista tuunata.

Ihan olen käyttänyt vaan noita kaupan seoksia ja niissähän on hiekkaa seassa. Viimeksi oli muistaakseni kestomultaa. En tiedä onko siinä sitten enemmän karkeita aineita mutta minun mielestäni se on altakasteluruukussa parempaa. Sekin on tietysti makuasia.
Ei sillä taida olla mitään merkitystä minkäsorttista multa on, valmista vai itsetehtyä. Kaikenlainen käy. Minä vaan olen turhan laiska itse sekoittelemaan…

Noi liki eteläikkunaa, kesän talven. Vettä annan kun lehdet lakoaa ja huomaan, että kas, kaikki 5 litraa on juotu aikoja sitten… Eli hän on saanut juuri kannullisen vettä.
Taitaa tulla juuri mullanvaihtokevätkin, kun näyttää niin hiipuvalta kasvu.

Oli pakko palata kukkakauppaan parin päivän funtsailun jälkeen ja hakea tämä amazon. Mietin, että kun on vielä juuri kukassa, on ainakin todistettavasti niin suuri yksilö, että hyvissä olosuhteissa kukkii (kukat ihan valokuvan yläreunassa oikealla ja vasemmalla). Pääsi meillä paraatipaikalle olohuoneeseen viistosti eteläikkunan ja kasvilampun eteen. Saas nähdä miten muuttaa meillä muotoaan (ja saanko pidettyä hengissä). Kun vertaa teidän em. kuviin, esim. viherpiiperön kuvaan, tällä amazonilla on hirveän pitkät lehdet ja niitä suht harvassa, kun teillä taas on pienenpiä lehtiä tosi tummanvihreinä ja tiheänä puskana. Lieneekö ollut liiassa valossa vai mitä… kasteltu ainakin on, kun oli ostettaessa likomärkä.

hih, no samassa hintaluokassa matkusti tämäkin amazon meille :smiley: Pyyntö oli 38 e, ja kysyin sitten myyjältä että ‘tinkaatko vähän?’ niin myyjä sanoi että ‘saat 30 eurolla kun tuo toinen kukkakin on jo kuihtunut’. Tuossa ruukussa on varmaan 4 isoa sipulia, koska siinä on senverran noita lehtiryppäitä. Katselin minäkin postimyyntivaihtoehtoa, mutta toimitukset alkavat vasta huhtikuussa, joten minä taas olin tässä malttamaton. Kun hinku iskee, niin sille ei voi mitään. Ja olen kyllä tosi tyytyväinen, katson kasvia ensimmäiseksi aamulla ja viimeiseksi illalla, täysin kajahtanut.

Onko ihan normaali reaktio, kun lehti vanhenee?

Minä sain viime keväällä Seinäjoen kukkakaupasta kukkivan amatsonililjan 20 eurolla.
Tinkasin aikani,ja niinhän myyjä heltyi.
oikea hinta 32 euroa.
Heksu,eihän siinä ole kylmävaurioita tai öttiäisiä.
Noinhan ne pikkuhiljaa alkaa vanhenemaan ja lopulta ruskettuu.