Amatsonin lehdet ovat muuten aika herkät rikkoontumaan, jos niihin joku osuu. Haavojansa se paikkaa ainakin nuoremmissa lehdissä hiukan käpristymällä. Mulla on usein jotain rikkinäisiä lehtiä, mutten ole niistä älynnyt huolestua. Kannattaa varmuuden vuoksi kuitenkin suihkuttaa mäntysuopavedellä. Minustakin näyttää kovin kalpealta tuo Kesäheinän amatsoninlilja.
Kesän vietti takaterassilla ja nyt kukkiin ylenpalttisesti… ihana tuoksu leviää koko taloon.
Kesäheinä…ei noita lehtiä mikään ole syönyt. Mulla ostosipuleista kasvatetut amatsonit teki alkuun samanlaisia lehtiä ja olen nähnyt muuallakin samaa… Korjaantuu kyllä. Näyttää, että kärsisi kuivuudesta pikemminkinja se vioittaa lehtiä. Koitas lisätä hieman kastelua niin luulen että korjaantuu…Itse holautan kerran pari viikossa oikein kunnolla vettä tuollaiselle ja hyvin kasvaa
Onko kellään kokemusta pienistä kotiloista Amatsonin sipuleissa. Siskon amatsoonin sipuleissa asustaa pieniä, hakjaisija n. 4mm, pyöreitä kotiloita. Miten niistä pääsis eroon? Me on monta kertaa puhdistettu sipulit ihan mullattomiksi ja pesty lämpimässä vedessä, mutta aina ryökäleet selviävät. Onko olemassa jotain myrkkyä, jossa vois sipulit liottaa?
Orkideapuolelta lueskelin häätövinkkejä. Siellä oli mainittuna liuos jossa on 8 osaa vettä, 1 osa mäntysuopaa ja 1 osa etikkaa.
Amatsoninliljalle sovellettuna voisi ajatella että sipuleita liotetaan tässä liuoksessa puolisen tuntia ja huuhdellaan sen jälkeen. Sitten vaan sipulit desinfioituun multaan.
Tai sitten Ferramolilla kotiloita hävittämään.
Täytyy koittaa tuota suopa-etikka systeemiä. Jospas se auttais ettei tarvis ferramoli-kauppaa lähtiä katteleen. Kiitos Päivi-56.
Äiree meinas heittää amatsoninliljansa menemään “kun se on liian iso roikkoo ja kukkiiki vain kerran vuores”… ja minähän pelastin sen. Mulle kelpaa vaikka kukkis vaan joka kolmas vuosi…
Tämä on niin upea kukinta, että haluan jakaa sen täällä. Oih
Rasahukassa, samoin tänne kelpaa vaatimattomampikin kukintakierto. Ja sitten yllättääkin upeasti
On jotenkin hankalaa uskoa ja käsittää, että ette lannoita noita upeasti kasvavia amatsonejanne ollenkaan?
Sehän on kai Narsissikasvien heimoon kuuluva, eikähän nekään kuki kauan ilman hyvää hoitoa eli lannoitusta?
Itselläni on toiset sipulit kierroksessa. Ekat tapoin. En tiedä mitä tein väärin.
Nyt kastelen ehkä kerran vajaassa kolmessa viikossa. Hiukan on lehtien laatu ruvennut kärsimään. On repaleisuutta päissä ja kuprua lehdissä. Laimeaa merilevävettä olen välillä antanut.
Kastelenko sittenkin liian harvoin? Ruukku on savea ja kooltaan -ei ihan sopisi 5l:n ämpäriin. Sain sipulit (6kpl:a) kesällä.
Lannoitan jos sattuu tulemaan mieleen, ehkä pari kertaa talven aikana, sillonkin vain vähän, sen verran mitä muille kasveille laitan, eikun pitäisi laittaa, säännöllisesti. Joskus olen laittanut niitä puikkoja. En ole huomannut, että lannoittamisesta tai sen jättämisestä olisi ollut hyötyä tai haittaa. Kastelen, kun satun muistamaan, ehkä kuukauden välein, kesällä kerran tai pari ja muutenkin paljon vähemmän, mutta mulla on iso altakasteluruukku. Kastelen kerralla kunnolla, aivan täyteen ja vähän mullan päällekin, koska se on yleensä päässyt kuivumaan kokonaan. Se oli aika kuivana koko kesän ja nyt sitten kuukausi sitten kastelin kunnolla. Kukkavarsia on kaiketi seitsemän tällä hetkellä, lisää taitaa olla tulossa. Mullat näköjään vaihdan 17 vuoden välein. Multaa olen kyllä joka vuosi lisännyt hiukan pinnalle. Joka vuosi kukkii useita kertoja.
Onko se tavallista, että lehtiä kellastuu tähän aikaan vuodesta? voisko se johtua valon vähäisyydestä?
tämä kasvi on niin nuori, että hiukan hirvittää saanko nitistettyä nuo uudetkin sipulit…
Jos kellastuvat lehdet ovat niitä vanhempia niin ei hätää, ne ovat vaan tulleet tiensä päähän. Mutta jos ne ovat nuoria lehtiä niin kannattanee etsiä hiukan valoisampi paikka, ei kuitenkaan esim. lämpimän patterin vierestä.
Kastelussa pitää sitten muistaa että liika märkyys mädättää sipulit.
Näin on, lehdet uusiutuvat pitkin vuotta, mutta eivät toki kaikki yhtaikaa. Mullan olisi hyvä kuivahtaa kasteluiden välillä.
Jipii! Amatsononliljassa on nuput! Luulin ettei kuki ollenkaan, mutta väärässä olin!!
Miksei mun kukassa oo nuppuja, kun siskon kukassa on:(
Menen suurennuslasin kanssa tutkimaan
Voi rähmä, taas noi kirotusvirheet ! Mutta nuppuja kuitenkin on
ja amatsoninliljassa. Sisko taitaa hoitaa omaansa liikaa, ei sillon ees suurennuslasi auta.
No siinäpä on amatsoninliljan mallia! Tuohan pärjäisi kisassa vaikka ilman kukkiakin.