Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Minä vein kesäksi ulos puolivarjoiseen paikkaan toivossa, että sisälle päästyään kukkisi. Saa nähdä mitä tykkää.

Amatsonin liljan pitäisi kukkia kesän ulkoiluttamisen jälkeen sisälle tuotaessa. Näyttää Päivillä kukkivan muutenkin . Tosiaankin kukka on mitä kaunein.
Olen tapellut onan amatsoninliljani kanssa sitkeästä villakirvatartunnasta, joka varmaankin ryöpsähti koska keväällä siirsin sen paikkaa. Nyt se on ulkona varjossa kyljellään. Laitoin sen varalta ensin toiseen paikkaan ,ettei ne villikset tarttuisi muihin ulkoileviin kasveihin, mustaherukkapensaan juurelle. Siellä se sai muutaman palovamman lehtiinsä ja siksi siirsin sen täysivarjoon kuusen juurelle.

Auringosta ja viileydestä sai minunkin amatsonini kärsiä vaikkakin vain lyhyehkön ajan. Toukokuussa olleen lämpimän jakson aikana laitoin sen parvekkeelle ja kas, yhtäkkiä tulikin kylmä. Koko kasvi roikotti lehtiään aivan onnettoman näköisenä ja lopulta otin sen sisälle jos vaikka siitä tokenisi. Tokenihan se ja muutaman viikon kuluttua alkoi työntämään ensimmäisiä nuppujaan. Taisi olla kuitenkin sopiva rääkki.

Ai niin se pitäisi laittaa ulos! Mutta tä oon nyt niin hieno, uskaltaako sitä ettei vahingossakaan kärähtäisi. Jos alan sitä juoksuttamaan eestaas niin on melko todennäköistä, että joku kerta sitten unohtuu :frowning:

Laita se johonkin varjoisaan paikkaan. On nämä yöt sen verran lämpimiä ettei se vissiin huonoa tykkää tähän aikaan kesästä vaikka jätät sen samantien yöksikin ulos ilman ees-taas juoksuttelua. Pääasia ettei aurinko pääse polttamaan lehtiä eikä pahemmin vettä ruukkuun seisomaan.

Ei ole mikään pakko viedä amatsoninliljaa kesällä ulos. Kuukkii se muutenkin. Täytyy vaan muistaa, että se lepää kesällä. Liikaa hoitamalla näin kesällä se ei kukikaan.

Häntä ei hoideta juuri lainkaan :slight_smile: No jos keksin varjoisan sopivan paikan niin laitan hetkeksi ulos. Kunnes pohdin aikani kaikenmaailman ötökkävaaroja ja kiikutan sisään :smiley:

Etanat ja kotilot varmaan ainakin tykkää.

Ei se mitään ulkonaoloa kaipaa. Mun ollut aina sisällä samassa nurkassa ja joka syksy kukkinut. Tänä vuonna on aikaisessa kun isot nuput jo nyt. Tärkeintä kukkimisen kannalta uskoisin olevan muutaman viikon kuivakausi.

Mää kans olen Jutin kanssa samaa mieltä, mitä vähemmän sitä hoitaa, sitä enemmän se kasvaa ja kukkia pukkaa liiankin usein. Kauniita juu mutta kun en tahdo kestää niin vahvoja tuoksuja sisällä, alkaa ahistaa.Keväällä jaoin ekaa kertaan varmaan kymmeneen vuoteen ja laitoin vähän suuremman altakastelupurkin ja taas se on valtava pehko. Harvinaisen kiitollinen kasvi.

Mullakin nyt kukkii, aloitti rippijuhlien kunniaksi. Ja oli tosiaan kuivaa tuossa keväällä, kun muistin vaan ulkona kastella, enkä sisällä ollenkaan. Eikä ole koskaan ollut ulkona, siellä sille koittaisi mun hoivissani varma kuolema.

jutille: Sulla nyt kukkii vaikka vanaha ratapölökky, kun vähän aikaa oot sitä hoitanu.  Kyllä meitin Amatsoninlilja vaan pitää rääkätä ulukona kesän, että tajuaa etes yhen kukka putken työntää.

Mikä mun amatsoninliljaa vaivaa? Osaako kukaan sanoa?
Vaihdoin pienempään ruukkuun (jaoin isommasta alkusipulit), koska tämä teki jo isompana tätä samaa, niin leikkasin lehdet ja nämä uudet tulevat alut, tekevät samaa kipristystä.
Kuka kutistaa lehtiä ja voiko tätä parantaa? ihan kuin jokin pikku näkymätön eläin söisi lehtiä vai?
Kokeilenko tolua, kukkaraidia, mäntysuopaa? vai heitänkö pois 2-3 lehteä on hyväkuntoisia.
Onko amatsoninlilja roskiin viskattava?

En tiedä mikä häntä vaivaa mutta älä nyt poiskaan heitä. Itse antaisin hänen levätä ja toipua ruukunvaihdosta, kuvassa multa näyttää aika kuivalta ja eikös amatson kuitenkin ole kosteikkojen kasvi, niin ainakin alkuun pitäisin kosteampana,  ei tietty liti märkänä.
Jos ötököitä ei ole niin en rasittaisi kasvia silloin turhilla toimenpiteillä.
Voisiko olla mahdollistaettä kasvisi olisi kuitenkin ihan kuivuudesta kärsinyt ?
Oma amatsonini oireilee ainakin kupruisilla ja kurttuisilla lehdillä jos pääsee rutikuiviksi ja sitten kastelen niin että makaa jalat märkänä.
Kokeile ainakin lepoa ja kohtuullista kosteutta, unohda se sopivaan talvehtimispaikkaan joskus se on parempi vaihtoehto kun aktiivinen hoito,   ei se ota jollei annakaan.

Minäkään en tuota kesäheinän amatsonia pois vielä heittäisi. Leikkaisin kylläkin nuo syödyt lehdet pois ja kun uusia lehtiä alkaa tulla niin huuhtoisin niitä mäntysuopalla muutamia kertoja. En tiedä onko apua?
Oma amatsoni on ollut kesän omissa oloissaan, kuivansorttinen  eikä valoakaan liiemmälti.

Ei tosiaan kannata heittää amatsonia pois.
Kunhan lopetat kastelun niin lehdet kuihtuvat itsekseen ja niiden voima palaa sipuliin. Voit unohtaa ruukun vaikka johonkin pimeään nurkkaan. Jos siinä on ollut jotakin ötököitä niin ne kuolevat samaa myötä kuin lehdetkin. Anna olla kuiviltaan pimeimmän ajan ja sitten alat pikkuhiljaa kastelemaan. Pitäisi nousta uusia kauniita lehtiä.
Amatsoninlilja on sitkeänsorttinen kasvi ja lepää ihan mukavasti sipulina maan alla.

Taidanpa minäkin noita ohjeita noudattaa. On aina ollut vähän ongelmia amatsonin kanssa

Mun amatsooni on ollut samalla satunnaisella kastelulla ja hoidolla ympärivuoden kuin muutkin isot viherkasvini, auringon en ole antanut siihen porottaa, se on läpi vuoden kaunis ja rehevä, kukkii yleensä syksyisin ilman mitään poppaskonstia. Ehkä tuollainen nuori kasvi tarvitsee aikansa asettuakseen.

Kiitos paljon ohjeista. Täällä jo leikkasin nuo syödyt lehdet varsineen poikki. Annoin mäntysuopavettä mullalle ja kastelen tosiaan vähän useammin. Nyt näyttää jo paremmalta, toisessa alun amatsonissa on terveempiä lehtiä ja siitä leikkasin vain yhden lehden varsineen.
Nyt annan aikaa kasvulle :slight_smile: KIITOS neuvoista!

Kesäheinän amatsoni näytti muutenkin aika kelmeältä, vai oliko se vain kuvassa muuttunut sellaiseksi? Minäkin lisään jälleen kerran amatsoninhoito-ohjeeksi, että siinä kasvi, jota ei kannata hoitaa ollenkaan, niin voi hienosti. Jossain luki, että altakasteluruukku ehdottomastsi paras, ja näin se on meillä pitkälle toistakymmentä vuotta. Kasteltu joskus kun muistettu, ja sitten kunnolla kun ruvettu. Ei mitään mullavaihtoja tms. Ekan kerran jaoin viime talvena, kun uudet lehdet alkoivat olla vähän käppyräisiä. On sillä hämmästyttävä kasvuvoima.