Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

^ Voi kun sais itse edes sen yhden kukkivan vanan!

no mä aikanaan sain vain yhden :slight_smile:

No mikäs tähän tuli? Eipä julkaissutkaan turinaani.

Piti kirjoittamani, että en minäkään kerralla kymmentä kukkavanaa ole saanut. Korkeintaan viisi vaikka kasvi onkin iso. Ehkä minun pitäisi hoitaa sitä vähemmän. Ainakin mitä täällä olen lukenut, niin lannoittaa pitäisi vähemmän kuin nyt teen.

Vielä kerran. Älä hoida sitä mitenkään. Sen paremmin voi ja kukkii. Omani kukkii joka vuosi monella kukkavarrella. Joskus vettä lykkään muistaessani.

Kertaus on opintojen äiti. ( Vai miten se meni. ) 

Miten on amatsoninliljan laita valon ja kukkimisen suhteen?

No tuolla samasella asiakkaalla toinen amatsoni oli ikkunalaudalla ja se ei ole kuulemma kukkinu ja sit tämä mikä kukki oli puoli metriä ikkunasta olokkariin päin ja se kukki 8 kukkavanalla

Siinä tapauksessa omani on ihan oikealla paikalla, vaan ei oo moniakaan kukkavanoja näkynyt. Yksi kukinto silloin tällöin. Olen miettinyt vaihtoa isompaan ruukkuun, mutta olisiko sekään hyväksi.

Maire, oletko kesäisin "unohtanut" lillyäsi ulos? Katveessa taivasalla ja etanoiden ulottumattomissa ainakin omani tyytyväistä kesälomaa pitää ja jaksaa sitten kukkia tupasalle päästyään. Komppaan Jadea, ei suoraa paahdetta kestä, kauemmaksi ikkunasta, ilta-auringosta nauttii omani.

Kiitän tiedosta. Tulevana kesänä annan ulkoilla ohjeittesi mukaisesti.

Luulin tässä taannoin, että kuolee koko kasvi, mutta uutta lehditöä on kovasti alkanut tulla.

No pari litraa meni purkin kokoarvio yläkanttiin, 10 l taitaa riittää. Varmistelin, kun menin uutta purkkia ostamaan, uuden altakastelijan halkaisija on 35cm. Heh, pistänkö puntariin kun alotan mullanvaihdon? Kuvaa ei nyt tule kun siten pitäsi innostua tästä tietokoneesta. Pelkään sitä vieläkin vähän. Niin, ei ole amatsonin lilja tehnyt kukkia, jos on innostunut sitä hoitamaan, nytkään ei ole. Niinä vuosina kun mulla oli kolme alle kouluikäistä ja yksi koulussa, oli parikymmentä kukkavanaa monena vuonna. Se ei ole koskaan ulkoillut.

Siinäpä sitten onkin urakkaa mullanvaihdossa. Mulla on 25-senttisessä altakasteluruukussa aina. Sekin painoi viime kesänä sen verran paljon että ulkoilut jäi pois. Muutaman vuoden välein vähentelen sipuleita. Viime syksynä sinne jäi kymmenisen kappaletta eli jonkun vuoden taas pärjää.

Nyt on apuvoimia, katsotaanpa miltä amatsoni näyttää, se ei ole mitenkään elämänsä kunnossa, pölyinenkin vielä.


Onpas se mahottoman kokoinen

Jotakuinkinhan se on saman kokoinen kuin mulla ennen jakamista. Itselleni tosiaan jätin alle puolet.

Onpa upea, minulla on kitunut monta vuotta vaan on nyt uusia lehtiä tulossa. Mitä lannoitetta käytätte?

Hhhohhoijaa, jopa häntä oli urakkaa siinä mullan vaihdossa ja jakamisessa. Vaan nyt se on aivan kauhean surkean onnettoman reppana raukka, tästä en kyllä selviä. Yhyy. No ehkä tämä tästä, mutta kun ei omista kuin viisi huonekasvia, ja nyt hienoin on surkein niin ottaahan se koville. Kutakuinkin puolet myös jäi  itselle.  Koko oli tuossa kuvassa minusta sellainen normaali, en pitänyt minään erityisen isona. Sen emokasvi oli mammalla kerrostalon rappukäytävässä ja oli todella mahtava. Mammalle menee tästä nyt uusi, koska joku muukin oli ilmeisesti hoitanut sitä siellä rapussa.

Ei se tarvitse lannoitusta juuri ollenkaan. Minä olen antanut sille etupäässä vain perhosorkideoiden jämiä.

On tuo kukka aina yhtä kaunis.