Kiitokset ohjeista Pikkulumikukka ja Päivi. Mietin tuossa, kun mulla on kolmessa eri purkissa amazoninliljoja, (vara ja varavarakappaleita
) ja nyt pohdin, että jos siirrän yhteen ruukkuun, niin se istutussyvyyskin olisi hyvä tietää. On ollut ongelmia näitten kanssa ja siksi nuo varakappaleet. Altakasteluruukku voisikin olla hyvä ratkaisu. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta.
Minulla on myös ollut altakasteluruukussa ja ainakin kymmenen vuotta multia vaihtamatta. Nyt tuntuu, että purkki olisi sipuleita täynnä ja ajattelin vaihtaa mullat ja vähentää samalla sipuleita. Mutta, kun tätä ketjua lueskelin, tuli vähän sellainen olo, ettei ehkä kannatakaan mennä ronkkimaan. Kasvi kuitenkin pukkaa uutta lehteä koko ajan ja kukkii ainakin sen kaksi kertaa vuodessa. Näyttää vaan jotenkin niin ahtaalta ja uusia lehtiä täytyy välillä auttaa suoristumaan, kun kasvavat pinteessä muiden varsien välissä. Eli vaihtaako vai ei, siinäpä kysymys. =D
Ei se siitä isommin häiriinny kun ei ole mitenkään herkkä kasvi. Sipulit ja juuret on senverran pieniä ettei niitten erilleen saaminen ole hankalaa varsinkin kun se on ollut niinkin kauan samassa. On tainnut "syödä" kaiken mullan eli ei ole kuin hiekkaa jäljellä. Itselläni ainakin oli näin. Uudelleen istutuksen jälkeen saattaa vanhempia lehtiä kellastua ja kuolla mutta se ei haittaa mitään. Istutuksen jälkeen kastelet yhden kerran kohtalaisesti päältäpäin ja kun se on kuivunut niin sitten normaali altakastelu. Omani pääsi pienennettynä samaan altakasteluruukkuun kuin ennenkin. Siinähän saa taas kasvaa muutaman vuoden.
Täällä samoissa tunnelmissa. Amatsoninliljani on ollut peräti 15 vuotta, ellei pitempään multaa vaihtamatta, mutta nyt on "valkoinen" muovinen altakasteluruukku tulemassa tiensä päähän, ja tosiaan aika ahtaaltakin näyttää. Täytynee rohkaista mieleni ja lähteä ensin ruukkukauppaan. Mutta jotenkin nyt vaan oikein pelottaa, jos onnistun sitten tämän lempikasvini hoitamaan kuoliaaksi. (Täytyy sitten ottaa niitä varakappaleen varakappaleita myös, vaikka meille ei kyllä mahdu enempää tämän kokoluokan kasveja.)
Ihan vinkiksi vaan: Kannattaa jättää lähes kokonaan hoitamatta. Ei vaadi juurikaan muuta kuin vähän vettä ja HYVIN mietoa lannoitetta ja ainoastaan kasvukaudella. Itse laitan ruukun vesitilan korkeintaan puolilleen ja melko harvoin ettei olisi ruukun pohjamulta pitkään märkänä kerrallaan. Se on oikeataan sellainen kasvi että kun sen lähes unohtaa niin sitä paremmin se pärjää…
Kreeta-Eulaalia, jos purkissa on pikkuisia sipuleita ja et saa niitä kaikkia itsellesi mihinkään mahtumaan niin saisiko mun äippä niistä yhden? Minä hoitaisin sun kans sit vaihturit sun muut. Äiti on halunnut amatsonia ties kuinka kauan ja olen luvannu pitää silmät ja korvat auki ![]()
Ans kattoo ny, saat Jadeliila jonotusnumero viitosen!! Ja kunhan saan toimeksi. Mutta ei tästä varmaan ihan noin monelle riitä, mutta jos tulee peruutus paikkoja
. Ja Päivin jutun allekirjoitan täysin, juuri näiden hoito-ohjeiden takia se meillä on.
Ok, kiitos K-E ![]()
Jadeliilalle vinkiksi, että viherpeukalot.fi-sivuilta voi tilata 3 amatsoninliljan mukulaa hintaan 12.90. Minä sain liljan mukulat viime keväänä tilaajalahjana, ja hyvin lähtivät kasvuun. Sivuilta löytyy ikävä kyllä muutakin ihanaa… pieni varoituksen sana etukäteen. Mopo karkaa joskus käsistä näillä taimisivustoilla.
Viherpeukaloilta en tilaa periaatteestakaan, sen verran usein olen saanut kökkö kasveja sieltä
Mitäs jos amatsoninliljan ruukussa asuu kastematoja? Epäilen että asuu, multa on ihan putua, siis ihan kevyttä ja pöllyävää. Onkohan nyt pakko vaihtaa multa?
Ei kastemadoista varmaankaan niin paljon haittaa ole että mullanvaihtoa niiden takia tarttis kiirehtiä. Nehän hyödyntää vain maatuvia kasvinosia käsittääkseni. JADE hei, minulta löytyisi lillyn sipuleita sullekin asti.
Mitä ne kastemadot sitten syö, kun loppuu kasvin maatuneet osat? Toivottavasti kuolevat sitten vaan nälkään, eikä köy sipuleiden kimppuun. Mun amatsonit on olleet vasta vuoden ruukussaan, mutta ei millään raaskisi alkaa niitä nyt sörkkimään. Ettei vaan kukinta (jos nyt ikinä muutenkaan saisin ne kukkimaan) siirtyisi kauemmaksi tulevaisuuteen.
Ei kastemadoista mitään haittaa ole. Päinvastoin. Niitä maatuneita kasvinosia riittää matojen tarpeisiin. Eli syövät kuolleita sipulien kuoria ja työntävät toisesta päästä multana ulos. Sipuleilta kuolee kuoria koko ajan ja kastemadot eivät käy kiinni eläviin kasvinosiin. Ei sun tarvitse siis ainakaan kastematojen takia ruveta operaatioon mullanvaihto.
hyvähyvä, kiitoksia!
Meinasin sanoa, että minultakin saa sipuleita, kun saan aikaiseksi vaihtaa mullat, kunhan kukinta ensin loppuu, mutta joku ehti ensin tarjoamaan. =)
Minun amatsoninliljalleni kävi tässä keväällä pieni vahinko - imurin varrella huitaisin koko reppanan lattialle ruukkuineen päivineen. Jouduin uudelleenistutuspuuhiin, ja siinä huomasin ettei jo vuosia samassa ruukussa asustanut amatsoni ollut tehnyt yhtään uutta sivusipulia ja juurakkokin oli onnettoman pieni. Höh, no nyt uudelleenistutuksen jälkeen saa kukintaa odotella taas vuosia! (Eipä hän mulla ole ikinä kukkinutkaan, vaikka on jo noin kahdeksan vuotta minulla ollutkin
)
Meikäläisen amatsoninliljaa ei imurin varrella saisi siirrettyä mihinkään, ellei oikein rajusti yrittäisi, ei kai sulla ramses ole liian pieni purkki? Selkä meinaa mennä, kun amatsoni lähtee kerran pari vuodessa suihkuun, purkki on varmaan yli 12 l, vettäkin menee pohjalle useampi litra.
^On pieni purkki, mutta niin on pieni kasvustokin! Eipä tuo taida kukkiakaan liian isoissa mullissa?
Vaaditaan kuvia Kreeta-Eulaalian mahtavan kokoisesta amatsonista! ![]()
Siinähän sitä saa sitten olla itsekin oikea amatsoni kun tuon kokoista kukkaa kuljettelee ![]()
Viime viikolla näin yhdellä asiakkaalla amatsonin jossa oli 8 kukkavanaa, oli se upian näkönen