Viettänyt kesän taas terassilla
Komia on amatsonisi. Hm, kehtaiskohan laittaa kuvan verannalla kesää pitäneestä amazonistani, kun on kuiva kuin korppu ja lehtiä vain pari.
Amatsoninliljoja oli tullut Hong Kongiin. Olivat tosi komeita, kaksi tai kolme kukkavartta jokaisessa… Kuulemma sama erä mennyt joka tavarataloon. Hinta ei ollut paha, vain 14,95€. Siinä nyt ostopaikka niille, jotka kyseisen kasvin haluaisivat hankkia…
Vuosi sitten moitin “haisevaa” amatsoninliljaani niin taisi ottaa nokkinsa eikä tee tänävuonna kuin yhden ainoan kukkavarren! Mutta kukkii kumminkin :).
Mulla on seitsemän kukkavartta kukassa nyt. Joskus on ollut enemmänkin, mutta on se näinkin komia näky. Oikein sijoitettuna kaikki huomaavat sitä ihmetellä.
Itäkeskuksen Prismassa oli tänään amatsoninliljoja, muistaakseni 17,90, jos joku sattuu olemaan kiinnostunut.
Honkkarissa ainakin Raumalla hinta jo laskenut
Turun seurulla asuville ;
Hong Kongissa aikas kivan kokoisia / näköisiä kun 5,00 eur per kpl.
Eihän sitä voinut jättää väliin.
Mulla on iänkaikkisen vanha kasvi, mulla ollut kolkyt vuotta, välillä luulin että kuolee pois, mut taas nyt tässä talossa tykkää olla. Viime keväänä kukki kahdella varrella ja just katoin että yksi nuppuvarsi näkyy jo. Mulla kasvi on aika pimeessä ja sisällä kesät talvet.
Minun amatsoninlilja on kanssa ollu meillä kolmisenkymmentä vuotta, äidiltä saatu aikanaan. Kesäksi en viitsinyt viedä kukkaani kuistile kesälomaa viettämään taitaa kukkavarsien vähyys johtua siitä. Jakaakin se pitäisi jossain vaiheessa.
Voiko amazoninliljaa lisätä siemenistä? Kukat alkaa olla entiset ja mietin leikkaanko varret pois vai jätänkö kypsyttelemään. Eihän ne varret mikään kaunistus ole joten turhan takia niitä ei viitsi viljellä, pitkiä aikoja ainakaan. Kukkia pölyteltiin pumpulipuikolla aiemmin, varmuuden vuoksi kun silloin ei ehtinyt selvittämään onko hommassa mitään järkeä ![]()
Churrita, miksei vois. Mä olen ainakin niin hassu, että yritän kasvattaa kaikenlaista siemenestä, vaiks amatsoninkin kohdalla varmasti on helpompi lisätä kasvia jakamalla. Ei muuta kun odotat siementen kypsymistä.
Amatsoni on sipulikukka, eli siementen kypsyttely vie voimaa sipulilta ja tulevalta kukinnalta. Hyvinvoiva sipuli tekee sivusipuleita, joista kasvia voi myös lisätä. Mutta sipuleita voi toki ajan kanssa kasvattaa siemenestäkin.
Minulla on erikoinen ongelma. Tuttavan amatsonin kukat haisevat kuulemma järkyttävän voimakkaasti ja ihan raadolle. Haju alkaa illalla ja kestää pitkälle yöhön. Ei kuulemma pysty nukkumaan, eikä ikkunoiden avaaminen auta. Suussa maistuu haju. Kuitenkin hän haluaisi nauttia kauniista kukista eikä katkoa niitä pois. Onko mitään konstia millä hajunmuodostuksen saisi loppumaan?
Hän suihkutteli kukkiin talkkia ja mietti hiuslakkaakin. Lupasin kysellä Pentistä. Täällä kun aina joku tietää vastauksen mihin tahansa ongelmaan.
Sipulit ovat minulta peräisin eikä minulla ole koskaan ollut moista riesaa. Minulla kasvi tuoksuu vienosti iltaisin ja ihan siedettävälle.
Alcearosea, amatsoninliljan haju voi voimistua, joidenkin muiden hajujen kanssa tai muutta muita hajuja. Meillä amatsoni kukki yhtenä jouluna, ja kuvittelin, että joku on vähintään kusaissut kuusen juurelle ja kannoin kuusen pois, mutta haju loppui, kun pääsin kuusen kanssa eteiseen asti. Toin kuusen takaisin ja taas haisi. Kun kuusen sijoitti kauemmas amatsonista, oltiin tyytyväisiä.
Tuttavan kannattaa miettiä, mitä muuta tuoksuvaa on samassa huoneessa amatsonin kanssa tai kokeilla siirtää kukka vaan toiseen huoneeseen tai ainakin toiselle puolelle huonetta.
Kiitos neuvosta.
Ajattelin, että jos jotenkin voisi estää hajun leviämisen kukasta, mutta aika huonosti netistäkään tietoa aiheesta löytyy ainakaan suomen kielellä.
Hämmästys ei ole tarpeeksi hyvä sana kuvaamaan tilannetta omien kolmen amatsonin sipulin kanssa.
Sipulit tosiaan tulivat viimevuoden keväänä ja törkkäsin ainoaan vapaaseen ruukkuun, joka oli selvästi turhan iso. Rehu kasvoi jotenkuten, mutta talven tullen jokainen lehti nahistui pois. Jätin kastelun ja kuukauden päästä alkoi taas uutta kasvua näkymään, aloin hyvin varovaisesti lisäämään kastelua alkuun sumutinpullon suihkauksella ja niin eespäinpois.
Tuli kevät ja taas karisi jokainen lehti, uudet lehdet maistuivat myös joillekkin ökkimönkiäisille ja viskasin koko ruukun parvekkeelle, yöllä oli vielä kylmäkin, tosin ei pakkasia. Multa oli myös ihan rutikuiva, joten siksikin varmaan pärjäilivät.
Menin ja unohdin koko purkin olemassaolon täysin. Äsken siivoilin hieman hyllykköä ja äkkäsin ruukun sieltä kaiken rojun takaa ja sieltä kahdesta sipulista puski uutta kasvua. En siis ole antanut tilkkaakaan vettä sitten toukokuun alun vai huhtikuun loppuako se oli, en muista enään tarkasti.
Otin sipulit ruukusta, yksi ei näyttänyt kasvun merkkejä, mutta kuoren alla näytti elävältä, toinen oli kasvattanut kaksi uutta sipulin alkua kylkiinsä, mutta oli juureton ja vanhasta sipulista näkyi kasvun merkkejä, kolmas omasi hyvät juuret, mutta muuten vietteli hijaiseloa.
Iskin jokaisen nyt uuteen pieneen purkkiin ja aloitin varovaisen kastelun, vieläkin varovaisemman kuin aiemmin. Sitkeitä sissejä.
Ei ne mitään ihan turhia kapistuksia olleetkaan, kunhan nyt vain viimein alkaisivat kasvaa kunnolla ja kukkisivatkin joskus hamassa tulevaisuudessa.
Amatsonit on sellaisia että niitä ei saa hoivata liikaa. Näin kesällä eivät tarvitse vettä juuri ollenkaan. Minulla on ollut ruukku toukokuun lopusta parvekkeella ja olisinko kerran antanut vettä. Muuten on saanut olla rauhassa.
Ne voivat talvehtia lehdettöminä ja kuivana viileässä mutta myös viherkasvina huoneenlämmössä.
Olen antanut sen olla ihan omissa oloissaan ympäri vuoden, mitä nyt vettä antanut välillä. Kukkinut se on joka vuosi kaksi kertaan.
Mulla on neljäkin amazoninliljaa. Jokainen kasvaa eri tavalla. Yksi, se vanhin kuihdutti kevättalvella kaikki kaksi lehteään ja jotain valkoista möhnää oli lehtien pinnassa vaikka olivat ruskeitakin. Vieressä on isompi tapaus, lehdetön oli sekin keväällä. Kummallekin laitoin provadotikut ja kastelin säännöllisesti, että se myrkky liukenis. Nyt ovat ihan kasvien näköisiä. Alakerrassa on pari amazonia, jotka ostin vuosi sitten Honkkarin alesta, kukkivina, nyt ne kasvattelevat lehtiä verkkaiseen tahtiinsa.
Ja minä noudattelin sipulien mukana tulleita ohjeita
No en kyllä enään jatkossa, imaiskoon nuo vedet mitä saivat ja jatkakoon sielunelämäänsä unohduksissa alkusyksylle miten parhaaksi näkevät