Täällä amatsoni kasvaa täydessä auringossa ja kyllä tarvitsee runsaasti vettä koko kesän.
Jostain luin aikanaan neuvon, että altakasteluruukku on hyvä amatsonille ja voin kyllä yhtyä tähän. Ja helppo muutenkin; välillä liljan voi miltei hukuttaa veteen ja sitten taas antaa olla kuivillaan.
Tämä on osoittautunut minullekin helpoksi kasviksi. ( Kai sit kuolee, kun kirjoitin näin. ) Altakasteluruukussa puolen päivää auringonporotuksessa ja lopun suht varjossa. Multa melkein aina kostea ja kun alkaa riiputtaa lehtiään, huomaan, että pitäisi taas kastella.
Vitsi on kai siinä, että kun siinä on paljon lehtiä, se haihduttaa koko ajan runsaasti eikä pääse märäntymään. Muutamalla sipulilla kun aloittaa niin kastelun kanssa saa olla tarkempi.
Minulla se kukkii ainakin kolme kertaa vuodessa ja sipulit ovat olleet jotain 20 vuotta. Muutaman kerran olen tehnyt purkkiin tilaa poistamalla sipuleita ja lisäämällä uutta multaa. Lannoituksen kanssa olen ollut aika maltillinen.
Sama juttu, kymmenessä vuodessa olen kerran vähentänyt sipuleita purkista ja muutaman kerran vuodessa saatan muistaa lisätä kasteluveteen lannoitetta. Tai sitten en. Kukinta ei tällä lailla ole kovin runsasta, mutta se on toiveenikin, tuoksu on mulle liikaa. Joskus jouduin katkomaan kukkavarsia, kun alkoi henkeä ahdistaa liiallinen “amatsoniparfyymi”.
Kohta avautuvat amatsoninliljan ensimmäiset nuput… Nyt tällä kertaa tulossa vain neljä kukkavartta, mutta on siinäkin jo ihailtavaa. Ehkä sitten loput kasvit kukkivat myöhemmin syksyn ja talven aikana. Ja hyvä onkin etteivät kuki kaikki kerralla, olisi muuten liian vahvat tuoksut allergiselle hoitajalle.
Tämä on kyllä yksi suosikkihuonekasveistani, eikä ihme; kaunis viherkasvina, vielä kauniimpi kukkiessaan ja tavattoman helppo hoidettava. Ainoa huono puoli on, että kasvi vie melkoisesti tilaa. Eikä sovellu liian innokkaalle hoitajalle. Mitä vähemmän tuota huomioi, sen paremmin se voi.
Olen menossa ensi viikolla Ouluun. Ja olen pitkään himoinnut amatsoninliljaa. Osaisko joku neuvoa mistä kaupasta Oulussa myydään amatsoninliljaa? Voisin käydä ostamassa.
Amatsoni kukassa…
Kolme kukkaa auki ja tuoksu on jo nyt huumaava.
Kummallista: se amatsonin lilja, josta omani on peräisin, tekee tällä hetkellä puolta pienempiä lehtiä, kuin ennen. Se on yhtä tiheä puska kuin ennenkin, mutta siis paljon matalampi. Mistä se voi johtua? Tämä amatsoni oli heittää henkensä joku vuosi sitten ja oli jo melko lehdetön, mutta se saatiin sitten kuitenkin virkoamaan.
Kasvuolosuhteet ja kasvin sen hetkinen kunto vaikuttavat lehdistön kokoon.
Minullakin on yksi amatsoni, joka oli helmikuussa ostettaessa melkein lehdetön, puolta matalampi lehdistöltään kuin muut amatsoninliljani. Oma teoriani asiaan: kun kasvi on melkein lehdetön, saa se juurelle asti valoa, jolloin lyhyemmät lehtiruodit riittävät. Näin lehdistö jää matalaksi ja alkaa kasvaa korkeutta vasta myöhemmin. Rehevässä, tiheässä kasvustossa taas uusien lehtien pitää kasvaa pitkiksi, jotta ne pääsevät valoon.
En tiedä onko teoriassani mitään järkeä, jos viisaammat tietävät oikean vastauksen, kertokaa.
Komea on miklun kukka. Minullakin kukkii amatsoni nyt, mutta en ole huomannut mitään tuoksua. Ei ole muita kukkivia vieressä.
Kreeta-Eulaalia Kerroit, että kasvisi on jo vanha ja se on ollut sinulla kauan.
Olisikohan purkki sitten vaan jo ihan tupaten täynnä sipuleita?
Se on voinut jäädä yksinkertaisesti liian pieneksi. Tämä olisi helpoin ja kaikkein yksinkertaisin selitys noihin kitu-oireisiin.
Ei se oikeastaan ole mulla, vaan se on ollut anopin vastuulla jo jonkun aikaa, hänen äitinsä se oli alunperin. Teoriassa siitä pitää nyt huolta mun poikani, joka asuu mamman vanhassa asunnossa, mutta kasvi itse on kyllä porraskäytävässä, joten sillä voi olla taas muitakin hoitajia, josta syystä se aiemmin melkein hukkui. Me anopin kanssa nyt vahditaan sitä, kun poika ei välttämättä niin kasveja viitsi tarkkailla. Oikea suvun perintökasvi vai mitä Minusta anoppi vaihtoi siihen mullat yms siinä vaiheessa, kun se alkoi olemaan melkein kuollut, koska se oli aivan liko märkäkin, mutta voihan olla ettei hän niin tehnytkään. Pitäisköhän siihen ruukkuun sitten tosiaan kurkata.
Minulla kasvaa hurjaa vauhtia Alcearosealta talvella saadut amatsoninliljan alut ja purkissa on jo aikamoinen pöheikkö Täytyypä ottaa kuva siitä jossain vaiheessa kun ehtii
Kreeta-Eulaalia Tuon sopan teossa on liian monta kokkia.
Eikös, varsinkin, jos ei kokonaismäärä edes ole selvillä Varsinainen hoitaja on kyllä anoppi, poika ei koskaan ole muistanut kastella ja mä vaan tarkkailen. Mutta sitä mysteerikastelijaa pitää kyllä varoa. Luulisin, ettei hän nyt iske, koska mammaa ei enää ole, eikä naapuri voi liljan kuivuudesta päätellä, että mamma tarvitsee apua.
Tuossa kerrostalon rapussa on vallan mainio erkkeri, johon sopivan väjästi mahtuu yksi valtaisa amatsoni, saa siinä aamuaurinkoa ja on iltapäivän varjossa. Purkki on nostettu vähän korkeammalle jalustalle ja on minusta siinä oikein edukseen. Oikein harmittaa, kun muissa kerroksissa ei erkkerissä ole kasveja, menee hyvä tila ihan hukkaan. Sen sijaan pimeään eteiseen on tungettu joku tekopuu. Joka tietysti pimeässä ei niin virty.
Minulla on ollut amatsoni toukokuusta lähtien parvekkeella kaiteen varjossa, saanut hieman vettä 4 - 5 kertaa koko kesän aikana. Muutama lehti tietysti näivettyi mutta voi paksusti ja kukkii useammalla kukkavarrella ja työntää samalla uusia lehtiä.
Jos jollakulla on amatsoninliljaruukussaan tilanahtautta, niin tänne päin saapi nakata ennemmin kuin kompostiin heittää!
Kreeta-Eulaalia se salaperäinen mysteerikastelija… saattaa olla rappusiivooja. Monesti yleisten tilojen ylläpitosiivoukseen kuuluu myös kukkien kastelu.
Ai niin sekin vielä! Siivooja on voinut tietysti vaihtua sen jälkeen kun mamma lakkasi olemasta yltiöaktiivinen taloyhtiössä. Tiedätte kyllä sellaiset mammat. Yksi täti/mummo siinä naapurioven takana on kuitenkin aiemmin huolehtinut amatsonista, kun mamma oli pitemmillä matkoilla, mutta ongelmat alkoivat vasta kun matkailut olivat jo aikaa jääneet. Naapuri on tietysti myös vanhentunut.
Lilja on kököttänyt rapussa muistaakseni 15 vuotta, joista 10 täysin ilman ongelmia. Pitää itse pysy voimissaan, että kasvitkin pysyisivät.
Tuosta amatsoninliljan tuoksusta vielä; kukkien tuoksuvuus vaihtelee eri kantojen välillä. Tuo mun vanha kirpparilöytö tuoksuu huumaavan voimakkaasti. Samaan aikaan kukkiva, viime syksynä hankittu yksilö ei tuoksu juuri lainkaan. Että siinä selitys, miksi amatsoninlilja toisten mielestä tuoksuu ja toisten mielestä ei.
Nyt odotan mielenkiinnolla tuon viime talvena hankitun liljan kukintaa, onko siinä tuoksuvat kukat vaiko ei. Välttämättä se ei kyllä kuki, kun se oli niin surkeassa kunnossa kun sen ostin, mutta toivotaan…
Tämä kasvi oli aikanaan netissä kaupan, kuvassa täynnä lehtiä ja komea kuin mikä. Kun menin sitä hakemaan, siinä oli vain muutama lehti jäljellä. Kuulemma talvi verottanut. Ostin sen silti, kun en kehdannut enää olla ostamatta. Kotiin päästyäni melkein itkin, kun oli niin kova pettymys, kasvi kun ei ollut mikään halpa. Onneksi olen sen saanut nyt kasvatettua jo aika isoksi. Ensi talveksi tarvii kyllä laittaa lisävaloa, ettei taas lehdet mene.
miklu meilläkään ei amazon tuoksu millekään. Kehittynekö tuo ominaisuus sitten iän tai suotuisampien olosuhteiden myötä vai liekö koko ominaisuus tosiaan vain jalostettu kokonaan pois. Tämä jää nähtäväksi. Harmittavaa kun eivät tuoksu. Tuoksukato on esim. amarylliksille ja jalostetuille orkideoille tyypillistä.
Tosi ikävää että sua noin raa’'an tylysti petkutettiin. Aika härskiä hommaa. Liekö kuvassa ollut edes sama kasvikaan. Ei kaikkien lehtien pitäisi kyllä pelkän normaalin talvihämäryyden takia kadota. Varsinkin jos kasvi on ollut suuri ja runsaan lehtevä. Siinä on ollut mukana muutakin tunarointia ja mitälie ohimarssia, näin uskoisin.