Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Täällä tais joku muukin kysellä samaa asiaa: Jos on ylimääräisiä amatsoninliljoja niin otan ilomielin vastaan

Minulla välillä tuoksuu välillä ei, muttei mitenkään haittaavan vahvasti. ( Tosin tuttavalla sitten hajua riesaksi asti. )

Kanta on vanhaa. Minulla ovat olleet yli 20 vuotta ja Venäjän Karjalasta kotoisin olleella mummolla ties kuinka kauan.

Minun Amatsonini tuoksuu illasta alkaen, yöaikaan.

Minullakin on vanhaa kantaa oleva kasvi. Sisällä ollessaan saa aikaan päänsäryn tuoksullaan. Nyt kukki parvekkeella ja sieltä leijaili sisään vieno tuoksu oikeastaan ympäri vuorokauden.
Ilmeisesti nämä vanhakantaiset, jalostamattomat tuoksuvat enemmän.

Tuommoisen tuoksukantaisen vanhanajan sipulin haluaisin minäkin vielä joskus omistaa.
Nämä sipulit jotka minulla jo täyttää purkin ostin joku vuosi sitten viherpeukaloilta, kun heillä oli niitä silloin jonkun aikaa myynnissä. Eli ovat näitä uusia hajusteettomia. Edelliset jotka sain yhdeltä työkaverilta vuosia sitten kuolivat muutamassa vuuodessa, niissä oli joku virus joka kupersi lehtiä ja sipulit lopulta pikkuhiljaa hävisivät purkista.

Taidan olla erikoinen amazoninliljan kasvattaja, kun omaani en ole ensi kukkimisensa jälkeen edes yrittänyt kukittaa. Ihan huonekasvin virkaa on tehnyt sisällä. Aikamoisia pölynkerääjiä nuo suuret lehdet ovat, mutta on suurine tummanvihreine lehtineen niin komea. Tuota en kylläkään ihan heti jaa vaan ostan vain  suuremman ruukun, kunhan se aika tulee.
Varmaan pitää sitten jossain vaiheessa ostaa semmoinen pyöräosa sinne alle… että voi sitten helposti käyttää välillä suihkussa pölyn puhdistuksessa. En kyllä tiedä miten meille voi sitä pölyä niin kertyäkin kasvien lehtiin, minäkun olen niin kiihkeän innostunut siivoamaan.

Mulla on se pyöräosa nykyään ruukun alla ja se on kyllä aivan välttämättömyys, jos aikoo jostain purkin takaakin joskus siivota. Painava purkki suuren viidakon kera on muuten hiukan hankala siirreltävä. Suihkuun se taitaa silti päästä vain pari kertaa vuodessa, muutoin vaan pyyhin vanhimmat lehdet jos ei sumuttaminen auta. Uudet lehdet eivät juuri pölyä kerää. Tai sitten se on tuo meidän koira, joka käy ne pölyt nuohoamassa pois. Se tykkää nukkua puskan alla.

Kreeta Eulaalia teilläpä on hyvä koira. Se on muonansa ansainnut.

Taitaa tulla sipulista suoraan kukkavarsi

On vähän huono kännykkäkuva, mutta kait saa selvää…

Kukkakaupassa oli amatsoneita vitskalla.

Leikkaatteko kukinnan päätyttyä kukkavarren pois vai annatteko olla vain?

Leikkaan kuihtuneet kukat kukkavarren päästä ja lopun kukkavartta annan lakastua omia aikojaan.
Kun varsi on lötsähtänyt, se irtoaa kevyesti nykäisemällä sipulista.
Ehkä kuihtuvat varret ovat vähän rumia, mutta olen ajatellut, että sipuli imee ravinteet varresta takaisin?
Samoin annan lehtien kuihtua rauhassa, ennen kuin poistan ne.

Näytti taas olevan yksi kukkavarsi kasvussa, juuri edellinen kukinta päättyi. Olisikin hienoa, jos noita kukkavarsia putkahtelisi yksittäin pitkin talvea. Parempi vähän kerrallaan, kuin kaikki kukassa samaan aikaan…

Kiitos miklu :), en tosiaan ole yhtään tietoinen hoidosta, kun kukkii. Sain sipulit tosiaan n. kuukausi sitten. 4 sipulia, yhdestä tuli tosiaan pelkkä kukkavarsi, toisesta tulee lehti ja pari muuta ei näytä elon merkkejä vielä. Annan kuivahtaa kastelujen välillä, ovat etelä ikkunalla ja kastelen varovasti n. 2 kertaa viikossa, kun täällä on tukalan kuuma paahde. Kuumimman osaa päivästä varjostan verholla.

Minäkin nyhdän kokonaan lötsähtäneet lehdet tai kukinnot pois. En viitsi ottaa aikaisemmin vaikka vähän rumilta näyttävätkin. Minusta tämä on lyhyen päivän kasvi eli kukkii keväällä ja syksyllä. Tosin kukkii välillä muulloinkin. :wink:

Yks nuppu on aika iso jo

En tiedä mitä tekisi, rupeanko jakamaan vai repimään liiat lehdet pois on niin ahdasta että lehdet repeilee kasvaessaan.

Oispa itsellä samanlainen ongelma.

Sas se

Yhteytän edellisiin 
 Nimimerkki katkera ja kateellinen kaksilehtisen omistaja.
eikös tehdä niin että neuvotaan painokkaasti jakamaan tuo hurja pöheikkö ja saa postitella ylimääräiset meille?

Kohta avautuu taas matsoninliljaan kukka… Tällä kertaa tuohon pohjoisikkunalla kasvavaan liljaan. Aika sopeutuvainen tuo amatsoninlilja, kun viihtyy jopa pohjoisikkunalla ja vieläpä jaksaa kukkiakin. Toisaalta menee myös eteläikkunalla, tosin kesällä pitkä räystäs varjostaa. Nyt aurinko jo paistaa sisälle, ja aurinkoisina päivinä nuo lehdet lurpottavat aika pahasti. Pysyviä vaurioita auringonpaisteesta lehtiin ei ole tullut, joten pitää ilmeisestikin paikkansa lukemani tieto, että kestää aurinkoa syyskuun lopulta maaliskuulle. Sen kyllä voin uskoa, että keskikesän aurinko tuhoaa lehdet…

Toukokuussa istutin 4 ostokasvista altakasteluruukullisen, ja näyttävät viihtyvän hyvin siinä. Uudet lehdet ovat kasvaneet aivan valtavan kokoisiksi ja kasvuston halkaisija alkaa lähennellä puoltatoista metriä. Nyt pitäisi vain saada lehtien lukumäärää suuremmaksi, jotta tuosta tulisi sellainen rehevä ja mahtava puska. Mutta siihen auttaa vain aika, ehkä viiden vuoden kuluttua alkaa lilja olla niin rehevä, kuin haluan. Aikaisemmin suhtauduin hyvin negatiivisesti altakasteluruukkuihin, mutta nyt täytyy sanoa, että sen helpompaa ei olekaan. Silloin tällöin tarkistan veden tason, ja kun säiliö on tyhjentynyt, muutamien päivien päästä täytän säiliön uudelleen (ei täyteen).

Amatsoninlilja on kyllä helpoimpia kasveja, mitä mulla on ollut. Ei ole mikään herkkis, kestää elämää eikä tarvi olla aina kastelemassa. Bonuksena upea lehdistö ja silloin tällöin ilmaantuvat kukat.