Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Minunkin amatsonini kukkii nyt täällä maalla olessamme eansimmäisen kerran. Se ei ilmeisesti tykkää muuttamisesta kun jurotti monta vuotta. NMoita on tuossa nyt kaksi mutta se pienempi kasvelee vaan. Kyllä tuo kukka on kaunis.

Mikähän amatsonissa on, kun kesän jälkeen kasvaneista 3 lehdesta yksi jo nuokkuu ja on kellastunut. Lehden varsi on kummallinen ruikula. Onko lannoituksen puutetta vai mikä? Liikaa valoa? Pelkään, että ne kaksi muutakin lehteä on kohta menetetty.

Liian paljon vettä? Liikakastelu aiheuttaa lehtien kuihtumista sipulikasveilla.

Olisikohan ollut liikakastelun syytä, kun minullakin amatsoninlilja kuihdutti lehtensä. Oli jo vähällä joutua kompostiin, mutta kun sipuli näytti kuitenkin ihan hyvältä, tökkäsin uudelleen multaan. Nopeasti kasvatti pari lehteä ja ilokseni myös kukkavanan.

Hieno kuva Jatuuli. Minä sain Amatsoninliljan kukkimmaan pitkästä aikaa kun vein sen loppukesästä parvekkeelle, enkä antanut vettä tippaakaan.Syksyllä nostin sen sisälle, enkä kastellut vieläkään.Myöhemmin annoin vettä vähän. Jonkin ajan kuluttua se alkoi kasvattaa kahta kukkavartta ja on nyt kukassa, yhteensa 11 kukkaa.Kastelu edelleen niukkaa, ettei kukkavarsi kasva kovin pitkäksi.

Minun vanhus tekee kovasti uusia lehtiä ja kukkii toivottavasti keskitalvella. Kesän viettää aitan terassilla ja saattaa kukkia heti, kun sen tuo sisälle mutta eipä kukkinut tänä syksynä.

Mie löysin syksuyllä kuurinnurkasta ruukun josta pilkisti sipuli ja siinä parisettinen vihreä piippa.Otin asen ihmetellen sisälle ja laitoin keittiöö ja jännitin että mitähän sieltä kasvaa. Nyt SIINÄ ON KAUNIS LEHTI JA YKSI KUKKAVANA.Kyselin FB ystäviltäni mikä kukkani on? Joku ehdotti Amatsonliljaa. Tein nettiin haun ja niin selvisi että Amatsonihan se on. Ei kyllä ole alkuunkaan sen näköinen.Mielestäni kaonis ja oli kiva seurata sen huimaa kasvua.Sitten muistin että olin saanut taimenvaihdossa 4 kpl. Amatsonin sipuli. ja laitoin yhden erilleen ja tosivähään multaan. Toiset3kpl. on paremmassa mullassa ja eivät ole paljon kasvaneetkaan, ne vein viileään huoneeseen kun olivat niin rumia. Nyt odottelen mikähän on niiden aikataulu kukkia. Oikein innostuin tästä uudesta kauniista kukasta!!

Satunnainen vanhojen lehtien kellastuttelu ja kuivattelu, etenkin näin pimeän aikaan ei ole Amatzonille mitenkään  tavatonta. Kunhan se on vain pääsäännöin kausittaista eikä ihan jatkuvaa.

Mitä nuorempi taimi on ja mitä pienemmät sipulit sitä nopeampi kasvurytmi - eli yksittäisen lehden elinkaari on  lyhyempi kuin vanhalla jo täyteen juurtuneella kasvilla.

Jos kasvi on vaikkapa pitkään ulkona syksyllä voi pelkkä liika viileyskin aiheuttaa tällä sademetsäkasvilla täydellisen ja dramaattisen lehtien kuihtumisen. Lehtien täydellinenkin kuihtuminen voi tapahtua siten milloinka vain, kun on sille liian viileää. Eräänlainen shokki ja "hengenpelastus" suojautumiskeino.

Mulla on yksi amatsoninliljan sipuli ollut noin pari vuotta ja siinä on pääsääntöisesti vain kaksi lehteä. Aina kun uusi lehti alkaa kasvamaan niin toinen vanhoista kellastuu ja kuihtuu pois. Kasvin koko on tänä vuonna myös pienentynyt huomattavasti. Kun sain sipulin niin kasvilla oli isot lehdet ja pitkät varret. Nyt sillä on lyhyet varret ja pienemmät lehdet. Pidän kyllä kasvistani tuollaisenakin, mutta välillä mietityttää, että kuinka monta vuotta vielä menee ennen kuin noita sipuleja tulee lisää.

Helena81. Eihän lehdissä vain ole kupruisuutta ja/tai laikkuja? Nimittäin a.liljalla on jokin virus jota osa sipuleista kantaa. Mosaiiikkivirusko, en tiedä varmuudella. Se kuitenkin pikkuhiljaa tappaa sairaan sipulin.

Terveen sipulin pitäisi kuitenkin kasvaa eikä vain hiipua. Jos olet saanut virussipulia joltakulta et voi tehdä asian korjaamiseksi yhtään mitään. Sairaat sipulit kannattaisi raskia hävittää. Virukset saattavat tarttua muihin terveisiin kasveihin.

Tuossa on kuva siitä isommasta lehdestä. Ei se ainakaan minun mielestäni sairaalta näytä, mutta tämä on ainoa amatsoni joka minulla on ikinä ollut. Olen saanut sipulin äidiltäni, joka on saanut omansa äidiltään. Eli olisi mukava kuitenkin saada varmistus, että tuo näyttää normaalilta lehdeltä.

Ihan normaalilta näyttää

Helena81 Mieleen tulee sopiva ruukun koko ja siihen suhteutettu kastelu. Kokeile vähän sitä kastelua säätää eri suuntaan kuin yleensä teet. Vältä kaikkia ääripäitä. Kuitenkaan märkä se ei saa missään nimessä kokoajan olla. Anna vaikka merileväliuosta piristykseksi nyt talvella.

Ehdottoman tärkeätä on myös kasvurauha. Vain pintamultaa keväälläkin uusia tai lisätä vaan. Kun on vain yksi sipuli se on vieläkin tärkeämpää, ettei repostele turhaan sitä. Se ruukun koko myös tosissasi mieti, ettei se olis kuitenkin liian suuri tai pieni. Mielestäni altakasteluruukussa viihtyy ehdottomasti kaikkein parhaiten ja mahdollisimman ilmava, kuohkea ja ravinteikas multa pitäis olla.

Siirrä valoisimpaan mahdolliseen paikkaan talveksi. Isot lehdet keräävät myös nopeasti ja runsaasti pölyä. Niitä kannattais vaan jaksaa ahkerasti pyyhiskellä kostealla ja sumuttaa etenkin ne alapinnat nyt talvella kun huoneilma on muutenkin rutikuivaa. Nämä on vähän kinkkisiä juttuja mutta toivottavasti arvokas perintötaimesi lähtee toipumaan ja näet sen tulevaisuudessa ylenpalttisesti kukoistavan.

Kiitokset Jadetsu ja Bobbie. Hoitajassa se vika on eikä kasvissa, mutta sen arvasinkin jo. Vaihdoin tuolle mullat keväällä. Siinä oli enää yksi lehti jäljellä ja tuli sellainen tunne, että jotain oli pahasti vialla. Nostin sen ruukusta ja melkein kaikki juuret olivat jo kuolleet. Nyt se voi taas ihan hyvin, mutta ruukku on kyllä liian pieni (noin pari cm sipulia isompi). Eli ruukunvaihto taas edessä ensi keväänä. Kastelua olen jo hieman lisännyt, ilmankosteus on yleensä noin 50% tai korkeampi ja sumutan kasveja aika usein. Bobbie, tuo sipuli ei taida kuulua niihin vanhoihin kasveihin, mutta kyllä se silti minulle tärkeä on.

Tämä se ihastuttaa ja vihastuttaa joka vuosi sama juttu. Lehtiä kuihtuu ja viisi kukka loistaa. Kuuluu tämän kukan elämään.

Jostain syystä en saa kuvaa tänne koitan joku päivä uudestaan.

Nyt tämä kaunotar alkoi kukkimaan ja juuri sopivasti joulun alla 

Viherp mahtavan näköinen amatsoninlilja.

Mistä muutoin voisi amatsoninliljan sipuleita kysellä?

Olen kanssa koittanut jokapaikasta katsella jos sipuleita löytyisi. Muutama oli yhdellä myynnissä messuilla tänään. Pakko oli jokunen ostaa smiley

Samalla myyjällä oli myös paria eri lukinliljaa. Niitä muutti kanssa, monta.