Tilasin viherpeukaloilta 3 amatsoninliljan sipulia. Tulivat eilen Pitäs alkaa laittamaan ne nyt sitten ruukkuun, tai no ruukkuihin. Äiti saakoon yhden.
Minkälainen hoito liljalla on?
Tilasin viherpeukaloilta 3 amatsoninliljan sipulia. Tulivat eilen Pitäs alkaa laittamaan ne nyt sitten ruukkuun, tai no ruukkuihin. Äiti saakoon yhden.
Minkälainen hoito liljalla on?
Kurkkaapa sivulle 1
Amatsonin lilja kukkii nyt ei ole ennen tähän aikaan vuodesta kukkinut. Kaksi kukkavartta teki ja niihi 12 kukkaa. Mullat pitäis varmaan vaihtaa ensi keväänä kun edellisestä vaihdosta on varmaan kymmenen vuotta
Samaa olen ihmetellyt, kun minunkin amatsoninliljani kukkii nyt. Kolme kukkavartta ja 18 kukkaa. Yleensä on kukkinut lokakuulla, mutta viime syksyn jätti jostain syystä kokonaan väliin.
Meilläkin kukkii parhaillaan. Enemmän kuin koskaan, 7 kukkavartta ja jokaisessa 6-7 kukkaa/nuppua. Yleensä on vain pari kukkavartta, vaikka puska on vanha.
Saas nähdä saanko minä omani kukkimaan tänä vuonna. Viime vuonna mun amatsoninlilja alkoi kukkimaan joulukuussa juuri ennen joulua
Hei,minulla alkoi Amatsoninlilja kukkimaan,kun pidin sitä meidän ainokaisen Vaahteran alla kaksikuukautta,Nyt se on kukkinut,mutta kyllä se kukkii vielä ennen Joulua,niin ainakin muulloin on tehnyt,Itse vaihdan mullan melkein joka kerta kun se on kukkinut,en tiedä onko se kukkimisen syy,mutta ihana kukka se on,On minulla myös Jaakopin lilja ,on nyt vielä kukkapenkissä,mutta nostan sen nyt syksyllä sisätiloihin,kukkshörhö.
Minkälainen on Jaakobinlilja?
Minä en vastannut että tämmönen ,vaan vastaa joskus kuvan kera,kunhan taas opettelen kuvia laittamaan,sitten kunjoskus olisi aikaa,mutta ihmeellisen muotoinen ja tiilenruskea kukka on Jaakopilla .
Kiitos Mä olin taas puusilmä
Amatsoni kyykkynäkökulmasta. Tää olisi niin ihana puutarhakasvi! Mistähän muuten johtuu, että toisinaan kukat tuoksuvat pökerryttävän voimakkaasti ja toisinaan, kuten tällä kukinnalla, eivät juuri millekään?
Mun amatsonit on myös päättäneet alkaa kukkimaan; toisessa kasvissa on viisi kukkavartta ja toisessa yksi. Tänään avautuivat ensimmäiset nuput. Kyllä nuo kukat ovat joka kerta aivan yhtä upeita. Ja tuoksuvat todella hyvältä. Vähän väliä on pakko käydä haistelemassa...
Kannatti olla kesän ajan lahopäinen kastelija, sillä amatsoni ei kuki, jos sitä hoitaa liian hyvin. Ja hyvästä hoidosta tulikin mieleen, oli todella "fiksua" istuttaa viime vuoden keväällä 40 -senttiseen altakasteluruukkuun 4 erillistä kasvia. Amatsoni on saanut lannoitusta ja lisävaloa ja kasvanut sen mukaisesti. Ilmeisestikin viihtyy altakasteluruukussa. Pehkon halkaisija on jo reilusti yli 1,6 metriä. Ei muuten mitään, mutta kun tuo täyttää kohta koko huoneen. No, on tuo sen verran komea että saa viedä ihan niin paljon tilaa kuin haluaa.
Amatsonille tosiaan suositellaan altakasteluruukkua ja sen olen todennut itsekin hyväksi. Kastelun voi vapaasti unohtaa vaikka kuukaudeksi ja sitten taas juottaa kasvi ylitäyteen. Amatsoni on kyllä mitä helpoin ja kiitollisin huonekasvi. Meillä ei pärjää kuin ne, jotka eivät vaadi mitään
Minun Amatsonin lilja ei vaan kuki, vuosikausiin ei ole yhtään kukkavanaa tullut! Olen “unohtanut” hoitamisen välillä oikien kunnolla yrittänyt ohjeiden mukaan hoitaa, mutta ei kuki. Ison posliinikukan sain kukkimaan ja kukoistamaan kun uhkasin sen hävittää ja vein verannalle kesäksi viime vuonna. Nyt Amatsoninliljakin on kesän ollut verannalla. kukkia odottelen… Samoin papinkaura …
Kuistilla (ulkoeteisessä) kukkii altakasteluruukussa minulla tuo amatsoninlilja nyt. Keväällä sen kiikutan eteiseen ja tavallisesti tekee kukkavarret lokakuun lopulla tuolla etisessä. Silloin nostan sen sisälle tai pakkasten tultua marraskuun lopulla. Minusta tuo kukka “haisee” tai voi olla että oli liikaa kukkia yhtäaikaa kun muutama vuosi kukki ( 13 kukkavartta oli silloin) Nyt tuolla eteisessä eikä tuoksu nyt ärsytä minun hajuaistiani. Joskus tuntuu että suussakin maistuu jonkun kukan tuoksu mutta kauniin tähden täytyy kärsiä ja tuuletella ahkeraan.
Meillä kukkii amatsoninlilja nyt tai on kukkinut jo jonkun aikaa. Taitaa olla hiukan poikkeava kukinta ajankohta siis myöhäinen?
Minustakin nuo kukat tuoksuvat tosi hyvälle, eivät liikaa. Käyn haistelemassa ja katselemassa niitä päivittäin. Viimeksi kun kukki pari vuotta sitten kesällä en muista kukkien silloin tuoksuneen miltään.
Nytpä noiden kukkasten tuoksu jo leuhtelee välillä voimakkaamminkin, etenkin iltasella sen huomaa, kun töllötintä töllöttää. Kolme vantteraa ja runsaskukkaista vanaa on osittain kukassa, yksi vielä ihan täysin nupullaan.
Onneksi tuo tuoksu on makuuni. Voi kuvitella, että jos noita vanoja olisi kymmenen, niin tuoksun runsaus saattaisi jo aiheuttaa päänsärkyä vaikka ihastuttava aromi niissä onkin.
Toisen kerran kukkii amatsoninlilja tänävuona, mutta nyt vaan yhdellä kukkavarrella. Mutta kukkii kumminkin!!
Ei mulla vaan