Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Eikä mulla… höh

Odotelkaa vaan kyllä ne vielä teilläkin kukkivat! :slight_smile: Toi minun kukka on tosi vanha ollut meillä jo kolmisenkymmentä vuotta. Olenkohan kolme kertaa siihen mullat ja ruukun vaihtanut. Et laiskan immeisen kukka.:wink:

Minun Amatsoni oli kesän ison Vaahteran alla,ja loppukesästä huomasin että kukkavanahan se sieltä esiin nousee,niin toin sen kukkimaan sisätiloihin.Senjälkeen ei kukkia ole näkynyt,suuttuikohan se siitä kun en antanut ulkona kukkia,mutta ei haittaa kyllä se joskus kukkii,on se kukkinut ennenkin.enlightened

Mulla amatsoni on joskus kukkinu ensin ja vasta sitte työntäny lehet

Haaveilen kukasta! Oisko kellään mukuloita???

Non sipuleita ja varmaan keväällä on, jos on

Minä saan ainakin keväällä taas Amatsoninliljasta sipuleita,kunhan jaamme seurakunnassa niitä,kaikkiaan on kolme kukkaa,josta voin ottaa niitä,ilmoittelle jos sitten tarvitset.

Tämä kukki syyskuussa seitsemällä vanalla ja yhtäaikaa avoimia kukkia oli kolmisenkymmentä, tuoksu oli ihana. Ongelmana ollut villakilpikät keväästä asti enkä vieläkään ole niitä saanut tuhottua. Kesät pidän aitan terassilla ja sisälle otan, kun ensimmäiset kukkavarret ilmaantuu.kuva

Tekisi mieli viedä vaahteran alle, kun ei kuki (siellä on komposti)

Viimeinen viidestä kukkavarresta vielä kukkii. Tämä se on huolimattomalle ja laiskalle paras ja sopivin huoneen koriste. 

Minulla alkoi kukkimaan amatsoninlilja tähän aikaan vuodesta , tosin yhdellä kukkavarrella. Muuten kukka on surkean näköinen kuivine lehtineen. Jostain syystä en saa kuvaa lähtemään. Olen ehkä alokas siinä asiassa.

Kaksi kukkaa vielä siinä ainokaisessa kukkavarressa minkä nyt teki.:D Haju, toisten mielestä tuoksu ;) aika voimakas jos sattuu vähänkin heilauttamaan kukkaa. Kyllä tuon yhden kestää. :D

Mikäköhän mun am.liljalle tuli, kun kuoletti jokaisesta sipulista kaikki lehdet ja kasvatti samalla uudet? Onko tälläinen uudistus normaalia? Ainahan vanhat lehdet kellastuu ja tulee uusia, mutta nopeasti syksyn/talven aikana tapahtui tämä. Nyt kasvi kumminkin ihan hyvä vointinen…

Älä ole Enkula huolissasi, kukkasi toimii ihan normaalisti.

Viherp kiitos, kerkesin jo huolestua, luulin, että kuolee käsiin, on yksi lempi kasveistani :slight_smile: Keväämmällä varmasti alkaa tuuhentumaan.

Porin Terrassa näkyi olevan amatsoneja kaupan, useampi kukkavarsi ja 31e. Aika harvoin on tullut myynnissä vastaan.

Hain ilmasella tämän tänään. 

kuva

Jaa ilmaseksi? Ompas “hän” hyvän näköinen, ootko just kiillottanut lehdet?

Ilmakseks niin. Oli Tori:lla ilmotus. Kymmenen vuotta ollut kuulema samassa purkissa toi kasvi ja äidiltään joskus saanu alun. En oo kiillottanut, ainoostaan käytin suihkussa kun oli pölyset lehet. Sidoin vähän noita lehtiä kasaan ettei ihan valtoimenaan ole. Kissat haisto oitis et jotain uutta on tuotu kämppään vaikka laitoin ton uunin sivuun vähän piiloon niiltä.

Anna kisuleiden vähän haistella =)

Kaunis on Amatsooni. Mulla on kans vanha amatsooni, mutta ei ole taas pariin vuoteen antanut kukkia. Täytyy vissiin laittaa uutta multaa vanhan päälle keväämmällä.