Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Mulla olis Amazonin liljan sipuleita. Ostin muutama vuos sitten kolme sipuli ja ovat hiukan sivusipuleita tehneet. Mulla on ne otettuna pois mullasta kun viime syksynä tein radikaalin päätöksen, etten pysty pitämään kasvia enää. Tilanahtaus oli syynä. Ovat olleet talven viileässä varastossa. En nyt ole tarkistanut niiden kuntoa, mutta eiköhän ne siellä porskuta. Ajattelin keväämmällä ilmoitella näistä, mutta kun tuli täällä juttua niin laitan nyt tiedon niistä.Eli jos joku haluaa, niin voisin lähettää. Luulisin, että kahdellekin siitä riittää.

Tuli kahteen kertaan. Poistin toisen.

Ipanema, kyllä ne on haistelleetkin, kaikki kolme. Noi vanhimmat osaa tehä sen nätisti, mut tää nuorin villikko tahtoo sit kokeilla käpälällä noita kasveja et kuinka hyviä nyrkkeilysäkkejä ne on. Jospa se kiinnostus hiipuu jossain vaiheessa, kun antaa noitten vaan olla kosketeltavina.

Sipulit löytäneet uuden kodin.

Oisko jollain vielä tarjolla Amatsonin sipuleita. Tahtois kovasti. Voi laittaa yksäriä :slight_smile:

Hurraa! Sain vihdoin oman amatsonin! Upeassa kasvussa oleva nuori sipuli, toivottavasti saan nyt pidettyä sen hengissä. Laitoin sille pari tukikeppiä kun tuntuu että muuten loikkaa ulos purkista niiden raskaiden lehtiensä kanssa. Kasvualustaksi meni sekoitus kylvömultaa, perliittiä, kookoskuitua ja hitunen myös mustaa multaa, toivottavasti ei mennyt ihan pieleen pohjan laitto?

Amatsoni on hirvee juoppo niin ku sipulikukaksi

Selailin tässä että altakasteluruukkua kovasti suositellaan, mutta minulla on nyt vaan niitä n. 12 sentin ruukkuja. Se sipuli tosin ei ole kuin muutaman sentin leveä, joten kaipa se sen puolesta menisi tuommoiseen pikkuiseenkin, mutta en vaan käsitä miten se kasvi pysyy pienen ruukun kanssa pystyssä. Ellen sitten tunge johonkin isompaan ruukkuun piiloon. Mutta eikös tuo nyt mene normiruukussakin kun vaan malttaa antaa kuivahtaa kasteluiden välillä ja sitten vaikka kastelu upottamalla veteen?

Mulla on saviruukussa

On mullakin saviruukussa ja hyvin se siinä hönöttää. :slight_smile:

Mulla kanssa saviruukussa töröttävät. Pysyvät mulla ainakin hengissä varmemmin siinä. Nimimerkki Hengiltähoitaja…

Altakasteluruukussa varmaan jo 15 vuotta. Vettä lorautan kun muistan sinne keskelle kukkaa ja joskus lannotan. Kesän ulkoeteisessä kesälomalla ja joskus loka-marraskuussa siirrän sisälle huoneelämpöön. Laiskan ihmisen kasvi.

Mummuh annatko kuivahtaa välissä? Musta tuntuu että oon tosissaan aikasemmin hoitanut ihan liikaa ja siksi henki paennut. Alkukesästä heitin ne ulos aamuauringon puolelle ja ruiskasen vettä kanssa muistaessani. Nyt näyttää hyvältä :smile:

Sivulla 61 ennen kuva ja tässä jälkeen. Ja kissalle mieluista tuo mullan riipiminen tuosta lattialle.

kuva

Tsiisus! Menee miljuuna vuotta ennenku saan omistani tollasen upeuden :flushed: Aivan järkyttävän hieno! Ja altakasteluruukussa sullakin. Pitää alkaa harkita kyllä tota…

Altakasteluruukussa myös, kesällä en kastele lainkaan, ellei lehdet ala laskea alas, talvella kastelen kunnolla kerralla, saa kuivahtaa jonkin verran välillä.

Vaan nyt on ongelma: mammalla oli amatsoni kerrostalon rappukäytävässä, jossa kukoisti, mutta nyt on mamma poissa ja amatsonin hoidon on perinyt mamman naapuri, kun mamman asuntoon muuttanut poikani oli epävarma moisesta vastuusta. Naapuri (tai joku muu innokas) on näemmä taas mennyt sen kastelemaan pilalle. Amatsoni oli aiemmin jo lähdes kuollut, se oli anopillani tehohoidossa ja hän palautti sen rappuun, kun sai virkoamaan vähän, mutta se on edelleen surkea, lehtiä on vain muutama, ja ne ovat kooltaan vain kolmanneksen siitä, mitä pitäisi. Kasvin kokoon nähden purkki on aivan liian iso, jos se multakin on useimmiten niin märkä kuin  viimeksi. Miten sitä nyt kohteliaasti asian hoitaisi. Voisi antaa hoito-ohjeet, mutta meneeköhän ne perille, kun on kerran anopin kertaalleen antamat unohdettu. Poika on alkanut kiinnostumaan kasveista sisustuselementtinä, joten voisi sen purkin hänenkin asuntoonsa heittää, mutta tuntuu vaan jotenkin pahalta, kun se amatsoni on siinä käytävässä ollut kaiketi kolme vuosikymmentä.

Kyllä mun amatsoni on kuiva välillä. Kesällä kastelen tosi harvoin vaikka on kuumassa eteisessä. En koskaan tarkista että onko siellä vettä kun kasteken ja en laita kun 2-3 dl ja senkin kippaan sinne juurelle vaan. Tuo minun kukka on ollut minulla n.30 vuotta. Tyttö sai sen äidiltä pikkulikkana ja minun hoidossa on ollut.

Mullaki ollu samaa amatsonin liljaa yli 30 vuotta, oli saviruukussa ensin, jossain vaiheessa laitoin altakasteluruukkuun, siinä kasvoi lehdet niin pitkävartisiksi että eivät pysyneet pystyssä. Meni surkean näköiseksi koko kasvusto ja osa sipuleista hävisi. Mätäni. Nyt on ollut samassa isossa saviruukussa, mielestäni kastelen vähemmän kuin muita kasvejani, alakautta annan vettä kun muistan.

Okei, eli nyt sitten täytyy vaan malttaa pitää tuosta näpit erossa nyt kun se on tavallisessa muoviruukussa… Sopivan kokoista altakastelua ei ollut. Amatsoni on nyt kunnolla kasteltu istutuksen yhteydessä joten aika kuivaksi saa varmaan mennä, ennen kuin kastelee seuraavan kerran? Kaipa se juurtuu uuteen alustaansa vähemmälläkin kastelulla?

kuva

Mun on vielä kesälomalla! ;D