Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

kuva

Hmmm… Lukaisin koko ketjun läpi ja enpä ole ennen nähnyt yhdelle kasville moista hoito-ohjeiden kirjoa! Istuta 10 cm syvyyteen, istuta pinnalle. Laita varjoon syvemmälle huoneeseen, laita eteläikkunalle. Kastele tasaisesti, pidä kuivana. Laita altakasteluruukkuun, laita saviruukkuun. Vie ulos niin kukkii, pidä sisällä niin kukkii. Lannoita, älä lannoita. Tuoksuu ihanalle, haisee pisalle, ei haise millekään. Huh, jos hyvin käy, saan omani huomenna ja pääsen itse kokeilemaan miten kasvatus onnistuu. Onko kellään kokemuksia Eucharis amazonica ja Eucharis × grandiflora eroista?

Myskimalvan neuvot pätee amazonican suhteen, kuvaan viitaten. :slight_smile:

kuva

Nyt sain omani, pitäkää peukkuja, että saan viihtymään.

Wau, hieno amatsoni. Onnea matkaan!

Ovitzilla on muhkea amatsoni heti alkuun! Tuuhea ja vehreä. Ukon äidillä oli iiiiso ruukku amatsoninliljaa. Minä kyllä muistaakseni tykkäsin sen hajusta. Oli muistaakseni semmonen makeahko..kevyesti jasminintyyppinen haju? Vai muistankohan nyt ihan väärin.

Myskiksen pitäis haistaa kukkastaan nyt ja raportoida oma analyysinsä meille 😄

Se haisee hautajaiselle! Kaunis on mutta jos on paljon kukkia niin haju on paha. Mun mies se aikoinaan sano hajusta tulevan hautajaiset mieleen.

Mistäs tuollaisen komistuksen saisi edukkaimmin ostaa ? Vinkkejä kiitos ?

Mulla on sellanen mielipide et yhtä ja ainoaa kasvatustapaa ei ole olemassakaan millään kasvilla jolla onnistut “rysanttemis” ( miehelleni oli kaikki kukat rysantteemia) kasvamaan kukkimaan ja hangissä pysymään. Yksi onnistuu ydellä ja toinen toisilla konstilla. Sehän mun mielestäni onkin täällä hauskaa kun lukee miten kukakin toimii.:smiley:

Meilläkin kukki Amatzonin lilja syksyllä. Siinä oli useampia vanoja, joissa kukkia. Niistä kaikki tietenkään eivät olleet kukassa prikulleen yhtäaikaa ja en voi sanoa, että olisi tuoksunut mitenkään  voimakkaasti. Liekö koneellinen ilmanvaihto sitten syynä.

Ihan kasvin vieressä piti vartavasten istua, että vieno mutta mielestäni miellyttävän, hienostunut tuoksu oli havaittavissa. Saatoin näin siitä sivumennen nauttia. Yleensä minua viehättää kukan luonnollinen tuoksu. Mieluimmin sitä haistelen kuin roskapussia.

Jos ja kun hankin kanssa tuollaisen liljan niin mitenkä se pärjää esim.altakastelu ruukussa jos joutuu oleen 4 viikkoakin yksinään ??

Pärjää. Ei suoraan auringonvaloon. Amazonit kukkii syksypuolella, kesällä lepäävät. Käyttäytyvät päinvastoin kuin kukkivat yleensä.

Amazoninliljan ruukku hajosi syksyllä, kävin kaupasta hakemassa uuden saviruukun, liian ison valkkasin. Tai ehkä mukulat kärsiintyivät kun olivat hajallaan enkä paakkuna saanut niitä siirrettyä uuteen ruukkuun. Iso osa lehdistä kuivettui, nyt on muutama uusi pikkuriikkinen lehti noussut mullan pinnasta, ällistyksekseni myös tämä.kuva

Hmmm. Edelleen on vain sen jokusen viisi lehteä, aina vaan kuivattaa ja tekee uudet tilalle. Vaihdoin mullat reilu viikko, kaksi sitten. Siellä oli ennen 4 mukulaa, nyt oli vain kolme. Mistähän johtuu, että kuivattaa niitä noin, loput tuntuivat myös pienentyneen. Olenkohan kastellut liikaa vai liian vähän? Jotakuin kerran viikkoon kastellut ja antanut sitten kuivahtaa.  Kun ovat noin kuivahtaneet, lisäänkö kastelua vai vähennänkö? ​

Oletan, että kastelet liian usein liian vähän kerralla. Millainen ja minkä kokoinen ruukku sulla on? 

Nyt varmaan liian iso ruukku, pitäisikö sitten kastella märäksi asti ja antaa kuivua kunnolla? Tykkääköhän kyttyrää, jos vaihtaa pienempään?kuva

Nostin mukulat enemmän pintaan, kuin viimeksi olivat syvemmällä.

Minusta ruukku on hyvän kokonen. Mulla sipulit on ihan piilossa mullan alla

Oisko vain sitten kastelumäärän lisäys ja välin pituudeksi viikosta kahteen viikkoon?

Mä holovaan vettä kerran viikossa, ja tuntuu tykkäjäävän