Ja näin mukulat ruukussa
Ei auta kuin kokeilla. Paljon riippuu huoneen lämpötilasta, auringosta ja siitä kuinka paljon sitten sitä vettä kerralla laitat. Minustakin ruukku on sopivan kokoinen. Mulla on sipulit kunnolla mullan alla. Mulla on suuri altakasteluruukku, 12 litrainen, useampi sipuli. En kastele joka viikko, hyvä jos kerran kuussa, mutta sinne nyt mahtuu pari kolme litraa vettä kerralla. Multaa ei minusta tarvitse vaihtaa, ellei ruukku käy pieneksi.
Täällä aika hyvät ohjeet.
Kiitos vinkeistä :) Nyt kastelen seuraavalla kerralla enemmän ja pidän toisen viikon taukoa kastelusta. On tällä hetkellä eteläikkunalla, kesäisin varjostan kaihtimilla pahimman paahteen, patteri pienellä noin 18 astetta on makkarissa lämmintä. Jos se kesän jälkeen olisi virkeämpi :)
Laitampa pari kuvaa, toisessa ihastuttaa toisessa vihastuttaa.

Iso on amatsooni.Minäkin sain ja hain eilen kaveriltani samankokoisen,olis heivannut tunkiolle,pitihän se pelastaa.Aika isossa altakasteluruukussa sekin,mutta ainakaan nyt en ala vaihtamaan,seuraan miten alkaa kotiutua.
Mikäs tuon edellisen on kellastanut,märkyys vai.Leikkaat pois huonot ja vot....komea on taas...ehkä.
Joo. Ei Amatsonin liljaa kannata turhaa retuuttaa multia vaihtelemalla. Se ei pidä siitä ollenkaan. Varsinkin mitä vähäisempi kasvi on niin sitä myrkympää se turha repostelu kasville on. Kasvurauha. Multaa voi päälle lisätä, jos näyttää kovin vähältä. Kun ruukku on ihan täynnä niin sitten. Näin ainakin ite olen sen kokenut.
Kuvissa on sama kukka, vuoden aika on eri amatsoni vain käyttäytyy näin.
Minun tekisi niin mieleni tuota amatsonia mut kun matkustelemme paljon niin kastelu välit voi olla 2 viikkoo tai jopa 4 viikkoo …niin pitää jättää kasvin hankinta
Nyt olkkarissa on sellasii jotka pärjää…
No ei tietenkään tarvitse jättää hankkimatta. Mulla on altakasteluruukussa, enkä todellakaan kastele joka viikko, enkä edes joka toinen, kesällä en lainkaan. Amatsonihan se paras valinta sille, joka ei muista kastella.
Amatsoninlilja kukkii usein syksyllä pimeänä vuodenaikana ja lepää kesällä. Outolintu.
No…voi perkulas… Terrassa oli viimeksi enää yksi amatsoni ja nyt kun käytiin niin ei yhtään. Pakko on saada …mut onpahan mitä tavoitella kun ei saa kaikkea heti ![]()
Tällaisessa purkissa ![]()
Vaihdoin mullan ja ylijäämäpalan pistin “johonkin”, sepäs rupesi kukkimaan.
Mulla ollut pariin otteeseen amazoni mutta ikinä ei ole kukkinut. Lapsuudessa aina jouluksi kukki. Pitää kotiin päästyä heittää rehu parvekkeelle ja unohtaa.
Meillä on amazoni ollu vähän vajaa 10vuotta ja tasan kerran kukkinut.
No komea kasvihan se on ilman kukkaakin.
Minun amazoni on ulkoeteisessä viettämässä kesää. Syksyllä joskus marraskuun alkupuolella siirrän sisälle. Tuo eteinen on kylmä talvella patterilla lämmitän sen verran että pysyy plussanpuolella.Kun jaksan viitsin rehuni eteiseen kesäksi raahata niin on kukkinut silloin sit marraskuulla.
Apua! Juuri muistin että mun amazoni on vielä parvekkeella! Pikainen soitto kotiin ja poika pelastamaan mun aarretta. Osa lehdistä näytti kuulema paleltuneelta. Käskin myös hieman kastelemaan haalealla vedellä ettei kuivu täysin kun huoneenlämpöön tuo. Huomenna näen onko siitä enää pelastettavissa mitään. Äiti-vainaan kukka ![]()

Ei tuo kovin pahalta näytä ellei nyt kuivu. Josko innostuisi tämän rääkin jäljiltä kukkimaan?!
Amazoninliljalta voi mennä kaikki lehdetkin, vaikka sipuli onkin elossa eli ei ainakaan heti kannata heittää toivoa, vaikka lehdet meniskin. Tuohan näyttää vielä hyvältä.
Joo. Onneksi on parvekelasit olleet kiinni.