Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Minun amatsoninliljani kukkimisresepti on ollut vallan yksinkertainen, juhannuksen jälkeen takapihalle marjapensaan alle varjoon ruukku kyljellään (ei pääse niin paljon sadevettä) aluslautasen päällä. Koko kesän heitteillä oltuaan otin kukkasen jälleen sisäruokintaan (lehtien pesu, pintamullan vaihto ja vähän kasvuvoimaa…). Nyt amatsoninliljani kiittää pukkaamalla uutta lehteä ja paria kukkavanaa :slight_smile:

Amazoninlilja myös nauttii kosteudesta kotiseutunsa mukaan. Ota ruukku mukaan saunan pesuhuoneeseen saunomisen ajaksi.

Mulla on menossa tänä syksynä amatsoninliljan kanssa koe. Olen koko kesän kastellut ja lannoittanut aivan normaalisti. Nimittäin haluan, että se ei kukkisi loka-marraskuussa kuten aikaisemmin aina on tehnyt, koska mun nenäni ei enää siedä kymmenen kukkavanan aiheuttamaa voimakasta tuoksua. Poiskaan en kasvia viitsi heittää, koska on ihan kaunis viherkasvinakin.

Minä vein Amatsonin kesäksi ulos ja istutin oikein kukkapenkkiin kasvamaan, nyt sitten meinasin kokeilla että miten reagoi kukkimiseen kun vein sipulit kellariin Amaryllisten kanssa. Onko joku kokeillut? On kesän aikaan tullut noita kukkia niin paljon että en heti ainakaan saa hyvälle paikalle kasvamaan siksi tuli tämä kellari kokeilu.kasvava kasvi

Voi jee, mun amatsoni tekee kukkanuppua vaikka raukalla ei ole yhtään lehteäkään

Mahtavaa!

Hyi kun kuvassa on kakkanen ikkunpieli ja joku karvaki siinä on, näkee etten oo mikään siivousintolija

Eikä kukaan olisi huomannut kiinnittää huomiota asiaan ennen kuin mainitsit :smiley:

Varmaan vekkulin näköinen kun kukkii…

Mää huomaa vieläkään kun vihreenä kateudesta ihhailen nuppua. Omassa on tulossa kolmas lehti mut tuskin kukkia on lähiaikoina tiedossa kun sipuli oli pientäkin pienempi keväällä, pikkurillin kokoinen isossa muovitörpössä, tilasin EG:ltä .

Voi tätä riemua kun amtsoninlilja tekee kukkia! Alle puoli vuotta ollut minulla, enkä uskonut saavani sitä kukkimaan naurua

Ja tuoksu on huumaava sydän

Täälläkin 4 nuppua näkyvissä.

Kauniita ovat, ei meillä vaan. niin

Hah… Jos en kovin väärin näe niin, sipulit on vähän kasvaneet!! =) Tai siis varret mullan päällä. Luulin että saan laittaa ne roskiin kun en heti saanut multaan niitä kun posti toi (haisivat jo pahalle). Mutta JEE! Ehkä muutaman vuoden päästä saan minäki nauttia kukista.

Sivulla 3 on amatsonini kuvia vuosi sitten, ja tässä hän on tänään. On tullut lisää lehtiä (ja näköjään oma maripaitakin pääsi valokuvaan...)

Päivällä huomasin myös tämän:

Kohta kukkiisydänsydän!!

Pari vuotta takaperin ostin hääpäiväksi kukkivan Amazoninliljan. En muista mihin aikaan se viime syksynä kukki, mutta nyt näkyy tietävän mikä päivä huomenna on kun avasi tänään ensimmäisen kukan ja huomenna todennäkisesti aukeaa toinen.

Hyvää hääpäivää Jutitalle, monesko jo on?

Lehdetön amatsoni aukaisi ekan nuppunsa

Meillä amatsonissa on paljon lehtiä, mutta niin on kukkavarsiakin...

Voi että on upea, kasvaisipa tuo minunki raasku joskus samanlaiseksi kuin Raakilla

...kuusi kukkavartta on ja pari ensimmäistä kukkaa nyt auki. :)