Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Kehoittaisin myös kastelemaan useammin.

Mä ostin sipulin kauppilasta :smiley:

Kiitos Piivi ja Maire´. Lisään siis kastelua. Olin ilmeisesti ollut turhan varovainen, kun ajattelin, että sipulikasvit ovat joskus niin herkkähipiäisiä.

Tänään huomasin ihan pikkuisen piipan kasvavan mullasta, eli ei siis aiempien lehtien juurelta. Ehkä se siitä!

Mun amatsoninlilja, joka on kasvatettu sipulista, pysyy vain paikallaan eikä kasva ollenkaan. Pituutta on pari senttiä, mikä mahtaa vaivata? Ollut jo monta viikkoa tälläinen. Kaverini samaan aikaan istutettu ja ostettu pukkaa jo lehteä

Minä ostin amatsoninliljan sipulin, ja nyt 3 viikkoa istutuksen jälkeen, sipuli on herännyt. Outoa on se, että vierestä pistää toinen amatsoninliljan lehti, vaikka ruukussa taatusti on vain yksi sipuli! ihmetys

Kyllä tossa nyt näyttäis kuitenki olevan 2 amatsoninliljaa (:

Mä en kyllä tajua, miten toi on tapahtunu :smiley:

Mun amatsoninlilja on alkanu kasvattaa toista lehteään :smiley:

Mulla kans noi lehdet kasvaa ja vauhdilla :slight_smile:

Heipä hei! Minulla on ollut 2 amatsoninliljaa noin pari kuukautta ja n. kuukausi sitten ostin ison lasivitriinin lihansyöjäkasveille. Vitriini oli kuitenkin niin iso, että sinne mahtui muitakin suurta kosteutta tarvitsevia kasveja, joten pistin amatsonini sinne. Voiko niitä pitää kesät-talvet siinä vitriinissä? Lämpöä siinä on ollut maksimissaan 25 astetta ja minimissään n. 18 astetta. Kosteusprosentti taas on vaihdellut 50-90%. Tässä vielä kuva koko hökötyksestä:

Pitäisi vielä tonne alimmalle tasolle hankkia valaisin..no-jaa Vielä joku päivä :)

No joo. Mutta muuten ihan hieno vitriini :slight_smile:

Viettekö amatsonit kesäksi ulos? Aurinkoiseen paikkaan ei varmaan uskalla laittaa. Haluaisin kasvattaa tasaiseksi, kun on huoneessa kääntynyt valoa kohti ja on toispuoleinen.

Ajattelin viedä ulos, suuntaan länis-luode ja parveke. En tosin ihan vielä, sitten kun ei ihan varmasti tule kylmää enää.

Oliskohan ison marjapensaan alla liian pimeää?

Enpä usko.

Mutta meneekös sinne ruukkuun sitten maasta matoja ja etanoita?

Estäisiköhän aluslautanen niiden pääsyn kukkapurkkiin? Millä voisi estää?

Paat vaikka tiilen alle.

osaisiko joku kertoa millaista multaa amatsoninlilja tarvitsee?

Amatsoninliljalle kelpaa aivan tavallinen kaupan kukkamulta. Ei kaktus- vaan se tavallinen multa.