Ampiaisyrtti, Dracocephalum

Ampiaisyrtti Lukee vanhassa siemenpussissani.

Netistä hain tietoja tästä yrtistä ristiriitaisesti, sillä on olemassa ainakin jokin "Tuoksuampiaisyrtti",
Turkkilainen melissa, joka on yksivuotinen ja lisäksi ilmeisesti Altainampiaisyrtti, joka olisi monivuotinen -vanhan Pentin keskustelun perusteella.

Onko siis ampiaisyrtti yksi- vai monivuotinen kasvi? Tieto kiinnostaa, koska meinaisin sitä kylvääcool

Minulla on "mummon pihalta" siirretty kasvi nyt omassa pihassani, ja se tunnistettiin viime kesänä täällä kuvista ampiaisyrtiksi. Älä kysy tarkemmin hymy Joka tapauksessa se ainakin on "ikimonivuotinen"

Muoks: kuukkeloin vähän: Isoampiaisyrttiä on viljelty aikoinaan myös koristekasvina.

Täytyy kesällä ottaa kukkivasta kasvista uudelleen kuva ja laittaa tänne.

Nostelenpas tätä keskustelua näkyville. Eli mulla pötköttää tuossa nenän edessä pussi, jossa lukee että tuoksuampiaisyrtti, ja normi-perennojen lailla ajattelin kasvattaa ja katsotaan sitten reilun vuoden päästä, nouseeko tuo tuolta enää :)Hirmu nihkeäti ainakaan suomenkielisillä sivuilla on tuosta mitään tietoa…Taian mennä plaraamaan omia kirjoja läpi, jos löytysi jotakin.

Tuoksuampiaisyrtti taitaa olla yksivuotinen.

No, voi harmi, tuoksuampiaisyrttiä mullakin oli viime kesänä. En kovin kummoisia kasvustoja saanut aikaiseksi, enpä tiedä viitsinkö nyt yrittää noita uudelleen. Olisivatko voineet siementää itse? Iso- ja siperianampiaisyrtti ovat ainakin monivuotisia, eikö.

Hämmästyttää, kummastuttaa. Lumen alta vihdoin vapautui kylvölaatikko, johon oli unohtunut muutama kennorivi, joihin taas oli hylätty muutama tuoksuampiasyrtti, joista yksi lykkää uutta versoa ja vanhatkin ovat vihreät. Eihän tuommoisessa paikassa talvehdi sitkeämpikään kasvi saati yksivuotinen. Ehkä se vaan hämää. "Pelastin" sen kuitenkin kasvariin. Saattaahan olla, että olisi tykännyt siitä lätäköstä enemmän. Kylvöloodassahan ei ole reikiä, kennoissa vain.

Siirsin viime vuonna ampiaisyrttiäni kasvamaan pariin paikkaan muuallekin kuin mihin sen olin alunperin istuttanut, ihan varmuuden vuoksi vain koska halusin ehdottomasti varmistaa että se talvehtii edes jossain paikassa pihallani. Jokaisessa paikassa on talvehtinut hyvin ja kasvua lykkää, huoleni oli siis turha.

Ratera, sinullehan laitoin siemeniä viime syksynä?   Kuinka onnistuit siemenkasvatuksessa?

Kohtuu hyvin onnistui. Osan laitoin syksyllä ulos kylmälavaan purkkeihin. Niistä ei paljoa tullut, taitaa olla 4 tainta. Toukokuulla laitoin sisällä yhdeksään pottiin, jokaiseen muutaman siemenen. Joka potissa ei itänyt, mutta toisissa iti pari-kolme. Niistä olen jo siirtänyt purkkeihin. Taitaa olla lähes kymmenen 4-6cm tainta ja muutamia pienempiä.

edit: typo

No hyvä että sait kuitenkin niistä itsellesi kasvit. Se tuntuu olevan aika helppo siirrettäväkin, kaikki viime vuoden siirtoni nousivat uusissa paikoissaan ja leviävät niissä nyt myös. On se tuoksu niitä koskettaessa aika mukava :slight_smile:

Pitänee odottaa ensimmäisen talven yli ja todeta vasta sitten sainko kasvit. Toivottavasti kasvavat vielä tänä kesänä niin isoksi että selviävät hyvin talvesta.

Nuu, kuinkas korkeaksi tuo sinun ampiaisyrttisi kasvaa?

ratera, kävin mittaamassa ja maan pinnasta latvukseen näyttää olevan 150 cm. Voi olla että kasvupaikka vaikuttaa korkeuteen mutta muistikuvani lapsuudesta mummon pihalta on myös se että ne olivat tuollaisia kuin nyt nämä tännekin siirretyt.

Miksi tulit kysyneeksi, saako olla utelias?

Siksipä vain että osaisin laittaa nuo oikeaan paikkaan. Odottavat vielä purkeissa loppusijoitusta.

ratera, tiedoksi: luulen että se on nimeltään siperianampiaisyrtti vaikkakin sille annettu koko 60-80 cm on alimitoitettu tälle omalleni. Se pärjää aurinkoisessa ja kuumassakin paikassa, ja tämä ennätyskuuma ja meillä ennätys-sateeton kesä on osoittanut että se pärjää myös kuivassa paikassa koska en sitä ole kastellut kuin vasta nyt kun kukinta alkaa jo loppua. Erittäin helppo ja kiitollinen kasvi siis.

Joko ne pienten taimien lehdet tuoksuvat voimakkaasti kun niitä koskettaa?

Onpas tosiaan korkeita verrattuna ilmoitetulle. Olipas hyvä että kysyin. Tosin ei tiedä kuinka täällä kasvaa. Mutta pitää varautua.

Tuoksuu ainakin kun hieraisee sormella ja nuuskasee sormea.

Isommat taimet ovat nytten noin 30cm mittaisia.

Laitoin tämän jo aiemmin toiseen ketjuun, mutta ainakin se kasvi, jonka itse sain pari vuotta sitten siperianampiaisyrttinä, levisi välittömästi kulovalkean tavoin ja vaikka kaivoin mielestäni tarkkaan kaiken pois, niin juuriversoja pukkaa nyt ympäriinsä ainakin metrin säteellä. Eikä tosiaan ollut mitään talvehtimisongelmaa.

Jos siis puhumme samasta kasvista, ehdotan varautumaan ennakolta rajoittamaan leviämistä tai laittaa sellaiseen paikkaan, että voi ryöhätä vapaasti.

Niin ja se korkeus toisella metrillä.

Mitäs Nuu sanoo tuohon, onko sun ampiasyrtit ärhäköitä leviämään?

Siperianampiaisyrtti ainaskin on kova leviämään, että ei kannata ehkä herkkisten kanssa laittaa samaan - kitkeminen tuottaa pienten alkujen armeijan:)

Ei se minun ampiaisyrtti kyllä kulovalkean tavoin leviä. Laitoin sen silloin pari vuotta sitten yhteen puureunuksilla rajattuun kukkapenkkiin takaosaan, ja siellä se on edelleen tosin onneksi hiukan jo tuuheutuneena kasvustona. Muistikuvani samasta kasvista mummon mökiltä ovat myös sellaiset että se kasvoi aina yhdessä kohdassa talon päädyssä ikkunan alla.

Mikä lie tämä ampiaisyrtti sitten nimeltään, ehkei ole siperian vaan joku muu koska ei se ärhäkkä leviämään ole.

Inki sen sanoi… juuri noin olen huomannut käyvän - vaikka istutuslapiollakin kääntää juuret taimen alta kuinka tarkoin, niin jonkun päivän kuluttua yhden paikalla onkin koko suku