Hyvä että Nuun kanta on maltillisempaa. Tulevaisuus näyttää kuinka se käyttäytyy mulla.
Pöljä yrtti kukkii sinisin kukin! Tänä keväänä laitettu ostosiemenistä muka valkeaa…
Tipilintu, mihin vaihtaisit sen. Mulle kelpais…
Altain ampiaisyrtti. Kuva vähän huono, kun ei mittasuhteitä näy, mutta puskat ovat melko matalia, n.30cm. Kiva kasvi, kukkia kuin vesiputouksessa. Siementaimia tulee melko paljon ympärille, mutta ylimääräiset on helppo nyhtää, ei ole kummoistakaan juurakkoa.
Jos altainampiasiyrtin siementaimia on ylimääräisiä (ja viitsii postittaa), niin mielelläni ottaisin sellaista. Postareita tai vaihtareita vastaaan.
ratera, mitä kuuluu sille minulta saadulle ampiaisyrtille?
Ihan hyvää uskoisin. Joku päivä sitten niitä katselin ja kasvaneet ovat. Vaikeaa arvioida tän hetken korkeutta, mutta sen verran on että tuli mieleen että tarvivatkohan tukea. Onko sulla tukea vai pysyykö muuten hyvin pystyssä?
Kiva kuulla että ovat sinulla lähteneet viihtymään. Se on kummiskin niin vanhaa kantaa että mielellään toivoo sen säilyvän useammassa paikassa. Pysyy ihan hyvin pystyssä ilman tukea minulla ainakin.
No, tarkkailen tarviiko tukea. Ilmoitten, jos muistan, sitten kun alkaa kukkia.
Nuulta saamani siemenet ovat siirtyneet kukkimisasteelle.
Ihan on kuin kotipihassa tällä hetkellä
Minulla enemmän Tuulia-Tuun kukan näköisiä ei noin pysyjä mutta näitähän on eri lajikkeita.
Nuu, miulla on juuri tuon näköinen kukka, jonka nimestä en ole ollut varma. Se lienee siis ampiaisyrtti. Jokaisen pienen sinisen kukan terälehtien sisällä on n. 5 “viiksikarvaa”, onko siulla? Voisi jopa olla siun siemenistä kasvatettu, jos niitä on ollu jossain ketjussa.
Hau-hau, täytyy yrittää muistaa tarkastaa viiksikarvat, en osaa suoralta kädeltä sanoa
En muista olenko laittanut siemeniä siemenkirjeeseen. Rateralle laitoin ihan henkilökohtaisesti mutta en tosiaan muista olenko muuten niitä laittanut jakoon. Siemenet oli hiukka hankalia kerätä joten kallistuisin siihen etten ole niitä siemenkirjeeseen laittanut.
Muoks, niin se tuoksuhan on varma tapa tunnistaa onko se tämä ampiaisyrtti. Kun kosketat sen vartta ja lehtiä niin ilmoille leviää hyvin selkeä vahva tuoksu.
Sellainen noin metrinen tai yli. Ei yksi taimi paljoa tilaa vie, kasvaa pystynä. Mulla on vanhaa kantaa lapiolla maasta nostettuna könttinä ja siirrettynä, eikä se siitä kyllä ole kovinkaan montakymmentä senttiä paikaltaan levinnyt muutaman vuoden aikana. Mut ampiaisyrttejä saattaa olla monensorttisia joten puhun nyt vaan tästä omasta "mummonmökin kannasta".
Hoyabella, noin 20-30cm korkaksi. Pieni puskamainen kasvusto.
Olsikohan se ollut tämä?
Tuoksuampiaisyrttiä aattelin laittaa ensi kesäksi ruukkuun kasvamaan. Siitä sanotaan, että käy myös teeyrtiksi. Onko kokemuksia? Oletteko maistelleen tätä yrttiä?
Tuoksuampiaisyrtistä en tiedä, mutta siperian ampiaisyrtti on minusta parhaimpia teeyrttejä.
Löysin siemenlaatikostani pussillisen ampiaisyrtin siemeniä, mutta siinä ei mainita mitään tarkempaa tietoa lajista. Mitä siis lienee, onkohan todennäköisemmin sitten yksivuotinen, kun ruukkuun kehotetaan laittamaan.
Sain tänään vihdoin muutosta asti laastipaljussa toista vuotta asustelleet siperianampiaisyrtit laitettua maahan. Se on mulle tosi tärkeä kasvi, lähtöisin mummon ja äitini kotitalosta. Sitä en tiedä mistä se sinne on aikanaan tullut, mutta aina se siellä on minun elämän ajan ainakin kasvanut. Kesällä jo laitoin sitä yhteen kukkapenkkiin pikkuisen, nyt kaikki loput kun vapautui kesän kurpitsakasvustoilta hyvä paikka niille. Osan istutin ihan tien viereen jossa on mahdollisuus ohi kävellessä kädellä hipaista lehtiä. Se niiden omintakeinen ja vahva tuoksu vie mut aina maalle mummon mökille takaisin
Ihana siperian ampiaisyrttini on viihtynyt hienosti uudella paikallaan