Kurppa, ensimmäinen siperianampiaisyrtti kukkii
.
Siperianampiaisyrtti on nykyään nimeltään siperiankissanminttu (Dracocephalum sibiricum , syn. Nepeta macrantha , Nepeta sibirica ). Se on ampiaisyrttien sukuun kuuluva ruohokasvi, jota kasvatetaan myös koristekasvina.
Lähde: Wikipedia
Annan olla täällä Ampiaisyrtti-otsakkeen alla nyt ainakin toistaiseksi. Täällähän siitä on juteltu ![]()
Mun siperianampiaisyrtit eli siperiankissanmintut kasvaa, kukoistaa ja leviääkin niin että jaettavaa riittää vuosittain. Onneksi, koska mun missio on saada sitä kasvamaan niin monelle kuin vain mahdollista ![]()
Minulla on ampiaisyrtistä vähän pienempi versio.
Nanum oli lajikkeen nimi.
Ihana kasvi, tykkään kovin, kuten myös pörritkin.
Sain Nuulta alun viime vuonna. ![]()
Onko kokemusta, miten nopeasti se leviää? Ajattelin sijoittaa omani lopulliselle paikalleen, kun yhden ison kiven vierestä vapautui tilaa. Alue siis rajautuu siihen kiven ja nurmikkoon. Alue on melko kuivaa, viettävä rinne, aurinko paistaa siihen koko illan. Pärjäisiköhän siinä?
Leviää siementämällä , nopeudesta en tiedä, mutta ilmeisen tuottelias.
Kasvaa hyvinkin kuivassa, koska keräilin juuri siementaimia sepelistä.
Henni, se mun leviää mielestäni juurilla. Ainakin taimet joita nostan maasta vaikuttais pääosin kasvavan pitkästä juuresta.
Tuonko sulle ylihuomenna lisää? Voitais kattoa se sun sille suunnittelema paikka, kuulostaa kyllä just passelilta ![]()
Kyllä kiitos! ![]()
Vasemmalla on yrtti-iisoa.
On ![]()
Hienoa!
Miulla oli siis viime syksynä salaojitus ja jouduin nostaa perennoja laatikoihin ja syksyllä istutin mitä minnekin
.
sä tunnistat sen siitä erityisestä tuoksusta joka tulee kun lehtiä hankaa sormin ![]()