Ananas, Ananas comosus

Moro,

Pari talvea siinä meni ja ananas alkoi puskea kukkaa. Onko kokemusta? Täytyykö pölytellä sudilla, onko mahkuja saada hedelmää?

http://picasaweb.google.com/lh/photo/dlklv7LMzfotcp3PVHMM_A?feat=directlink

Löytyi vanha http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=1925 keskustelu jossa yksi oli saanut hedelmän, siitä ei vain selvinny oliko pölytystä autettu. Kukinto alkaa nyt punastua…http://picasaweb.google.com/lh/photo/nZ4YTToIDjARu_zjUxtddQ?feat=directlink

Mites puukonsuojuksen ananakset?

Minulla olisi ananaksen siemeniä, ovat oleet talouspaperin päällä jo kaksi viikkoa, mutta kai ne vielä itävät? ai voiko ananasta kasvattaa siemenistä ollenkaan?

Lueppas Viherpiiperö tuo: http://www.student.oulu.fi/~hehieta/kasvit/ananas/#kasvata

Olipas hyvät ohjeet. Mä toimin kuiteski hieman erilailla ja tää on jo toinen jonka sain juurtumaan. Leikkasin veitsellä tupsun irti jättäen siihen noin sentin hedelmälihaa, tämä sitten suoraan ruukkuun(muovinen altakastelu). Päälle viritin reitetyn elmukelmun, sumutin päivittäin vedottomassa paikassa. Multa on ihan normi mustaa seassa perliittiä. Lorautan suppiloon vettä aina silloin tällöin. Kasvupaikka on viherhuone suoraan etelään päin, näin talvisaikaan yölämmöt tippuu jonnekin 15 asteeseen ja päivisin aurinkoisella kelillä käydään 35:n paikkeilla, valosta ei ole pulaa.

Yksi ananas näkyvissä kylvöksestäni, jonka tein minigrip pussiin perliitti/vermikuliitti seokseen reilu kuukausi sitten. Tyytyväisenä nyt kaisamaaria

Miten te oikein saatte ananakset kasvamaan?
Meinaan, kun itse olen yrittänyt kaupasta ostetuista ananaksista kasvattaa varmaan 20 kertaa ja aina keskiosa ananaksesta on kuollut yleensä alle viikossa.

Tässä yrityksiäni:
1. Jätin ananakseen noin 1 cm lihaa kartionmuotoon. Otin noin 1 cm verran alalehtiä pois. Sitten istutin ananaksen suoraan hietaan, multaan, tai näiden sekoitukseen. Joko kuivaan tai hieman kosteaan.
2. Kuten 1. kohta, mutta otin kaikki hedelmänlihat pois.
3. Kuten 1. ja 2., mutta kuivatin ananasta saunassa reilu vuorokausi ennen istutusta.
4. Kuten edelliset kohdat, mutta laitoin ananaksen vesilasiin ennen istutusta vuorokaudeksi.
5. Ananasruukun sijoitus aurinkoon/varjoon.

Ja kaikki nämä kohdat ovat epäonnistuneet. Ananaksia on todellakin kulunut ainakin 20 kappaletta.
Tälläiset "niksit" saa pikkuhiljaa ärsyttämään: http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=10710

Sama vika ^ kuvittelin sen olevan helppoa, mutta ei sen kasvatus ainakaan minulle helppoa ole!

Toinenkin siemen iti eli nyt minulla on 2 kpl 1,5 cm korkuista ananaksen alkua.Täytyy huomenna ostaa Ivalon reissulla molemmille suloisen pieni ruukku, josvaikka menestyisivät minun hoidossani, kun aurinkokin on alkanut sillointällöin ilmestyä energiaansa antamaan. nyt kyllä on alakuu ja aion odottaa taimien ruukkuunsiirron kanssa kasvavalle kuulle asti. tuumii kaisamaaria ja lähettää voimaterveisiä toisillekin ananaksen kasvattajille

Kun yritätte saada kaupan ananaksesta ananasta kasvamaan, niin valitkaa mahdollisimman vihreätupsuinen ja rehevä ananas eli siis mahdollisimman elinvoimaisen näköinen. Siitä kasvatus onnistuu parhaiten. Itse olen saanut ananaksen juurtumaan pitämällä tupsua laakeassa vesiastiassa runsaassa vedessä, mutta kyllä multaan laittamallakin pitäisi onnistua. Useamman kerran minäkin kyllä sain yrittää, mutta sitten onnistui. Nyt mulla on ollut ananas jo yli kymmenen vuoden ajan ja olen saanut jo 3 kertaa hedelmän. Ja hyvää on! Ananasta ei tarvitse pölyttää, se tekee hedelmän ihan itsestään. Jos alkaa kukkia, niin sitten se hedelmä siitä kyllä kehittyy. Ananas saattaa myös tehdä poikasia juurelle. Olen sillä tavalla saanut uusia ananaksia ja noista omien hedelmien tupsuistakin olen sitten helposti saanut juurrutettua uusia ananaksia, joita olen sitten vienyt työpaikalleni ja antanut tuttaville. Mitä tuoreempi ananas, sitä paremmin juurtuu. Olen kasvattanut ananasta isossa altakasteluruukussa hiekkapitoisessa mullassa (kesäkukkamulta). En ole koskaan kastellut tötteröön, vaan ihan normaalisti säiliöön. Hedelmän kypsyminen kukinnasta kypsäksi hedelmäksi kestää useamman kuukauden. Ja kummallista kyllä - aina hedelmä on ollut valmis vuoden vaihteessa talvella! Jokin biologinen kello? Ekalla kerralla ananas alkoi kukkia (n. 7 vuotiaana) keväällä ja hedelmä valmistui vuoden vaihteessa. Toisella kerralla se sitten alkoi kukkia vasta syksyllä, mutta taas hedelmä oli valmis vuoden vaihteessa. Työpaikallani oleva ananas (edellisen tupsupoikanen) kukki ja teki hedelmää ekan kerran jo 4 vuoden vanhana! Ja sekin sai hedelmän kypsäksi vuoden vaihteessa :wink: Ananasta on hyvä lannoittaa, että se kehittyy mahdollisimman nopeasti isoksi, sitten se alkaa kukkia. Ja lämmöstä ja auringosta se tykkää - mitä kuumempaa sen parempi! Hedelmä alkaa vasta loppuvaiheessa vaihtaa väriä vihreästä keltaiseksi ja lopullinen kypsyminen tapahtuu 1-2 viikossa, jolloin ananaksen hedelmä alkaa myös tuoksua ihanasti! Kun hedelmä on kypsä, se myös irtoaa kannasta helposti. Kun antaa hedelmän rauhassa kypsyä, niin siitä tulee ihanan mehukas. Kaupasta ei saa samanlaisia, kun ne on poimittu raakoina! Toisella kerralla käytin myös ananaksella kirkasvalolamppua koko syksyn ja silloin hedelmästä tuli myös tosi makea. Ekalla kerralla en lamppua käyttänyt ja hedelmä ei ollut niin makea.

jatkaako ananaspehko kasvua siitä samasta kohtaa mistä poistaa hedelmän vai pitääkö aina kasvattaa uusi alku. eli tekeekö alkuperäinen kasvi monta hedelmää elämänsä aikana.

Alkuperäistä kasvia ei kannata hävittää, koska se saattaa tehdä poikasia juurelle (jotka voi sitten siirtää uuteen ruukkuun) tai sitten yleensä se tekee varteen uuden sivuhaaran, josta taas sitten voi tulla uusi ananas nopeammin kuin juuripoikasesta :slight_smile:

Kuinka ananaksen saa kasvatettua kukkivaksi? Omani on 3-4 vuotta vanha, tekee pari lehteä/vuosi.

Mites on, vieläkö Rillari ananasta kasvattelee, jokos on kukkiminen onnistunut ? Itellä eka kasvatus harjotus meneillään, ei hyvältä näytä. Oletteko pesseet sen harmaan, vahamaisen aineen pois lehdistä. 
Oiskos Uusipjiillä laittaa kuvaa ananaksesta.

Jos juurruttaa vedess, mites syvään se ananas pitäs upottaa. Oon ite kyl poitanut kaiken hedelmälihan, siihen saakka, että ne ruskeet juurisilmut tulis näkyviin. Sitten pari senttiä lehtiä pois, niissä kuuemma voi majailla jotakin hyönteisiä ?? Totkai ovat jotain malariasääskiä.

Vielä Rillari kasvattelee, lehtiä…

Ei ole kukkinut, mutta saatuaan lisää valoa tuplasi lehtien pituuden.

Miten kävi sinun yrityksesi fargesia?

Ei ole tosiaan helppoa tämän kanssa! Hedelmiä rakastavan kesävieraan ansiosta pääsin kokeilemaan ananaksen kanssa. Luomuhedelmiä, neljä alkua mätäni alkuunsa, nyt on yksi terhakan näköinen kaveri kasvussa. Tuossa on nyt reilu 10 uutta vihreää lehteä, niiden alla pari kierrosta vanhoja lehtiä ja noin viiden sentin mittainen pala sisustan puikulaa. Asustelee vedessä edelleen, varsinaisia juuria ei näy? Kysymys kuuluukin, missä vaiheessa tuo kannattaa tökätä multaan? Pitäisikö riipiä irti nuo kaikki vanhat lehdet nyt kun tuossa on jo selvästi uutta kasvua? Vai pitäisikö odottaa, että kasviin ilmestyy juuria vesikasvatusvaiheessa? Jonkinlaisia turvonneita nystyröitä on kyllä näkyvissä, hirvittää vaan se multaan siirtämisvaihe kun siinä on sitten helppo möhliä sopivan kosteuden kanssa. Toivottavasti tuo jossain vaiheessa ilmoittaa, mikäli haluaa muuttaa vedestä maalle!

Voi itku, taisin tappaa ainokaisen onnistuneen ananakseni. Sain siirrettyä yhden lehtiruusukkeen vedestä multaan ja se selvisi tähän asti ihan ok ja teki uutta lehteäkin. Valitettavasti olin kastellessa hajamielinen ja kippasin noin ruokalusikallisen vettä ananaksen päälle. Sen enempää ei tarvittukaan, nyt se mädättää itseään ikävällä vauhdilla. Annan sen nyt olla kuivassa, katsotaan jos vielä toipuisi…

Mul on joskus…historiassa onnistunu yksi ananaskokeilu. 3niit tais olla kaikkiaan yrityksiä… Pitää ehkä joskus kesällä kasvarissa kokeilla, sisällä ei onnistu. Kerrostalossa oli joskus toi onnistunut kokeilu, eteläikkuna, valoo/lämpöö riitti.

Tämä oli aamuauringossa ja vaikutti viihtyvän ihan ok. Tosi kurjaa jos tosiaan omaa typeryyttäni tuhosin tuon kasvin! Ja vielä ajattelin, että hienoa kun selvisi talven yli hengissä…