Ananas, Ananas comosus

Eilen meni Ananas multiin, toivotaan, että lähtee kasvamaan. kauan yleensä menee, ennen kun lähtee kasvuun?

KORISTEANANASKO ?  neuvon tarpeesa !
Minulle osti pokani syntymäpäiväkukkasen, luullakseni se on koriseananas !?  Nyt sen kukkavana in kuollut ja ruskettunut. Herää kysymys : onko minun leikattava se pos, nyhdettävä pois vai annettava sen olla tököttämässä paikoillaan. Tässä kuva kasvista komeimmillaan.

Mun mielestä toi ei oo koristeananas, mut mä saatan olla väärässäki.

Saatanhan minäkin, kun en tunne tätä, enkä koristeananasta =) Mitä tuolle kukinnolle pitää tehdä, kun se on nyt kuihtunut ruskeaksi pökyläksi <3

Voisiko tuo olla timanttiananas? Niitä kaupoissa ainakin enimmäkseen näkee. Muistaakseni omista ananaksistani lähti kukat ihan nostamalla irti, kun ne olivat kuivuneet ja sitten koko kasvi alkaa hiljalleen kuihtua pois.

Kiitos Teille molemmille ja nyt kokeilen lähteekö kukkavana pois ja jään odottamaan, josko kukka tekisi vaikka uuden sivuverson mullanjuuresta, Taikkas sitten kompostiin käy kukkasen tie <3

Talven iloja ja kevää tuomaa kasvun ihmettä Teille t. kaisamaaria <3

Mun ananakset kesti todella kauan kukkimisen jälkeen. Olisiko mennyt jotain 1,5 vuotta ennen kuin olivat täysin kuihtuneet. Jos sivuversoja ei näy, niin voit koittaa mullan vaihtoa ja / tai lannoittamista. Isotimanttiananakseni alkoi tehdä sivuversoja vasta mullanvaihdon jälkeen. Taisin myös lannoittaa niitä silloin tällöin.

Helena81,Minulla kukinto kesti Joulukuun alusta tammikuun alkupäiviin. Kuihtumiselle saattoi olla osaksi syynä joulumännyn eteeriset öljynhajut. =) Otanpa sinun neuvosta vaarin ja vaihdan mullan. Kukkani on kukkakaupan mullassa ja se saattaa hyvinkin olla tarpeen nyt kukinnon kuoltua. Kiitös ja hyvää ystävänpäivää kaikille <3

ananas ilman kirsikkaa - kaksi siementä on todistettavasti itänyt; tarinan loppua ei ole dokumentoitu...

Nyt ananakseni teki sen ! Porsas voi hyvin <3kuva

Pakko oli tilata lisäksi ananas siemeniä. :)

Ananas comosus - Pineapple Piña Ananá Abacaxi Ananasso

10 seeds

Fruit Description: Around six month after flowering comes the fruits. Most people refer to pineapple as a single fruit. In reality a pineapple is botanically considered a multiple fruit because it is the product of many fertilized flowers that form individual fruits which are fused together into the pinecone-like structure of a pineapple. The fruit of a pineapple is arranged in two interlocking helices, eight in one direction, thirteen in the other, each being a Fibonacci number.

En tiedä kuinka moni muistaa kun kesän alussa kerroin löytäneeni kaupan Ananaksesta siemeniä ja pohdin niiden itävyyttä. 

Mutta tosiaan, iskin kaikki löytämäni siemenet märkien talouspaperi palojen väliin itämään ja nyt niistä on itänyt kaksi. Tässä kuva toisesta. :)

kuva

mielin sain ananaksia isille kosteassa perliittipussissa, mutta huolimaton hoitoni tappoi ne. Tasainen mullan kosteus vaaditaan :slight_smile:

mielin sain ananaksia isille kosteassa perliittipussissa, mutta huolimaton hoitoni tappoi ne. Tasainen mullan kosteus vaaditaan :slight_smile:

Ananas kasvaa, kukki ja tekee hedelmää lehtiartikkelin mukaan  sisällä onnistuneen 6 vuoden kasvattelun jälkeen. Nostan hattua!

Pari epäonnistunutta ananaksen kasvatusyritystä takana tältä vuodelta. Eilen ostin taas kaupasta ananaksen ja lehtiruusukkeen irrotettuani, ilokseni huomasin, että siitä lähti jo ihan selviä (ainakin mun mielestä) juuria, muutaman sentin mittaisia. Pidin vuorokauden vedessä ja juuret muuttuivat ruskeista valkoisiksi. Tänään laitoin ruusukkeen multaan. Nyt toivotaan, että se juurtuisi ja alkaisi kasvaa. Pari siementäkin on ollut märkien talouspaperien välissä jo muutaman viikon, eipä ole mitään tapahtunut.