Ananas, Ananas comosus

Ei noi omat ananaskasvattelut näytä onnistuvan, niin ostimpa kukkakaupasta tällaisen. Tarjolla olisi ollut myös sitruunapuita, tosi kalliita, jotain muuta sitrusta, ja oliivipuita paria eri kokoa. Muita en raaskinut ostaa.

kuva

Palijoko tuo makso? Täälä oli hintaa 4.90

Täällä oli huimasti kalliimpi, 12,90€.

Ostin kanssa tuollaisen koriste-ananaksen (missä siis tuo pieni hedelmä) isoisälle lahjaksi, infoa ei vaan tunnu löytyvän netistä eli onko tuo pikku-ananas siis syötävä ja pitääkö se irrottaa tuosta jossain vaiheessa (kypsänä?)

kuvaonnistuko tää p---n kuva ... uudenvuoden päähänpistosta.... ananaksesta siemenet talteen ja sit multaan. kaks lähti kasvamaan ja tänään kun jaksan niin laitan ne omin ruukkuihinsa. :D

kuva

Kauanko meni itämiseen aikaa?

Joku 1-2kk että itivät ja sen päälle pidin idätin ja annoin ensimmäisen kuukauden olla idätys-laatikossa kasvihuoneen kaltaisissa oloissa, että kasvoivat sen verran että ne tunnisti. Siitä sitten etelään olevalle ikkunalle. Ja siinähän nuo ovat olleet siitä lähtien ja just vartti sitten lopetin erotus projektin onnistuneesti.

Viime kesänä laitoin kasvimaalle ananaksen kannan, sade kastelu ja vihreänä pysyi. Syksyllä liian myöhään, paleltuneena nostin kompostiin ja siinähän oli juuret. Pyh automaattikorjaus, korjasin korjausta...

Mulla on menny nyt nelisen kuukautta siitä kun laitoin noi ananakset itämään mistä laitoin kuvan aikaisemmin. Lähtökohtana niitten anasten kanssa oli alusta asti että ovat koristekasveina ja jos tekevät 3vuoden sisällä ensimmäiset “omat” ananakset niin olen tyytyväinen.:smiley:

Pannaanpas piilokukka tähän ketjuun ku ananaskasveihin se kuuluu :slight_smile:

Kovin on hailakka mun piilo ku sei oo saanu aurinkoa riittävästi

Innostuin itsekin ananaksesta ja kävin ostamassa kaupasta Rainbown Costa Rica -ananaksen. Yritin valikoida lehtien kunnon mukaan, mutta ei niissä näkynyt mitenkään erityisen elinvoimaista. Ottamani oli kovanlainen ja pieni osa pintaa näytti vähän raa’an vihreältä, joten ajattelin antaa sen kypsyä muutaman päivän. Lehdet alkoivat kuitenkin ruskistua jo seuraavana päivänä, joten laitoin sen heti juurtumaan veteen. Kävin vielä ostamassa toisen sille kaveriksi.

Ensimmäisestä löytyi lehtien alta juuria. Olivat jo rusehtavia, joten niiden kunto on epävarmaa. Muutamissa juurissa näkyy kyllä juurikarvaa. En raaskinut leikata juuria pois. Leikkasin vain tuon tyven tasaiseksi ja laitoin veteen. Molemmista löytyi mätä kohtia, mikä vähän epäilyttää.

Toisessakin ananaksessa oli juuren alkuja, mutta vain parin millin mittaisia ja vaaleampia. Siitä leikkasin toiselta sivulta, ja jätin ehjät juuret toiselle laidalle.

Siinäpä saavat köllötellä. Lehdet ovat lakastuneet ja kellastuneet aika rajusti vain päivässä, joten ei ole kovin kovat odotukset, mutta eipä ole kovin kallistakaan heittää silloin tällöin pari kokeeksi.

Molemmat lakastuivat hirveätä vauhtia. Vasemman puoleinen homehtui ja lensi biojäteastiaan. Isommasta poistin lehtiä, leikkasin kuihtuneita osia pois ja tökkäsin lopun multaan. Lehtien sisuskohta näyttää kyllä pahalta. Eivät ole nuo kaupan hedelmät käsitelty ihan sitä silmällä pitäen, että joku saattaisi yrittää kasvattaa niitä.

Kun söin tuon homehtuneen ananaksen lihaa, niin huomasin sisällä siemenen. Ajattelin ensin sen olevan ulkopuolinen ja kasvaneen hedelmän sisään, mutta kun revin lihaa, niin niitä löytyi lisää. Ananaksen siemenet sijaitsevat yksittäisten hedelmien väliin muodostuneissa koloissa.

Keräsin niitä jokusen ja laitoin totta kai märkään paperiin. Tuotantolajike ja ties mitkä myrkkykäsittelyt eivät toki lupaa kummoista onnistumisprosenttia, mutta eiväthän nuo vie paljon tilaa ja siementen idättäminen on hauskaa puuhaa.

Kaikissa oli tuo sisukset paljastava halkeama.
Olen kyennyt tähän ikään asti syömään ananasta tajuamatta, että pakkohan niillä ananaksillakin on olla siemenet. Saisikohan tästä tieteellisestä löydöstä mitenkään vähän rahaa?

Kyllä tuo ananakseni taitaa tehdä hidasta mätänemiskuolemaa. Keskus ei näytä hyvältä.

Olen nyt katsellut useiden kauppojen ananaksia, eivätkä ne näytä idättämiskelpoisilta.

Tässä rivissä on vuoden vanhoja ananaksia. :D:D keräsin siemenet toissa uutena-vuotena syömästäni ananaksesta. Ja idätin ne. :P    1.i ja 2.i ovat näitä idätettyjä 3.n on plantagenista saadusta ananas-kasvin hedelmän-tupsusta juurrutettu.

Sitten mietin että miten ananas-kasvi joka on poikimassa, ilmaisee olevansa valmis irrottamaan otetta uusista latva-tupsuista? minulla on tässä se plantagenin-hirviö eri-puolilta 6.lla latva-tupsulla varustettuna.

kun leikkasin hedelmän pois, alkoi poikiminen ja nyt eivät mahdu enää kauan kasvamaan kiinni toisissaan.