Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Ananaskirsikasta oli Viherpihassa juttu ja sille oli nostettu puhuttelunimeksi karviaiskoiso. Itse en ole tuota toista nimeä ennen kuullutkaan.

No joka tapauksessa olen saanut onnistuneesti talvehtimaan huonekasvina kukkaruukussa jälleen ananaskirsikan ja juurehtimassa on joitakin pistokkaita, joita lupasin yhdelle tutulle, jolla ei siemenkasvatus onnistunutkaan.

Pistän edelliskeväisen kuvan tähän viihteeksi. Tämänvuotinen ulkoasu kasvillani on turhan pitkäjalkainenno-jaa

Mullakin talvehti ulkoeteisen kymmenessä asteessa ananaskirsikka mainiosti.
Pistokkaat juurtuvat helposti näin keväällä. Helpompaa se lisäys on pistokkaasta kuin siemenestä.
Muutaman pistokkaan voin nyppäistä tarvitsevalle...

Kyllä oli hyvä tuuri yöllä minun ananaskirsikallani, sillä se seisoi ruukussa pienellä pyöreällä pöydällä ja kohtuullisen tuhdissa kunnossa oleva hoitokissa Uffe pomppasi pöydälle tiiraamaan yöelämän ihmeitä ikkunasta. Pöytä keikahti kyljelleen ja ananaskirsikka oli liukunut siististi pystyssä lattiallenaurua Vain pieni nirhauma alhaalla paksummassa runko-osassa. Pöytäliinakin oli vielä ruukun alla. Oli siinä ja siinä, että sain runsaat pistokkaat.

Terminologia on (tahallisen?) sekavaa. Eräässä puutarhaliikkeessä myytiin Weibulls (lienevät ruotsalaisia) siemenhyllyssä ananaskirsikan nimellä physalis pruinosaa, ja todettiin suoraan nimen oikeastaan olevan väärän. Yleensä kulkenee mansikkakoison nimellä, ainakin Israelssonin Keittiöpuutarha-kirjassa. Ostin heti yhden annoksen, koska p. pruinosan pitäisi olla kestävämpi ja varmempi avomaalla, vaikkakin pienempihedelmäinen. Saa nyt sitten nähdä. Tiedä sitäkään, mitä on tähänkin asti avomaalla ananaskirsikkana kasvatettu kun nimikkeistö on mitä on. Onko jollain kokemuksia siitä, mitä on odotettavissa?

Vein tänään ananaskirsikan juurtuneita alkuja tutulle ja tämän

jätin itselleni Huomaattehan pienen hedelmän alun?

Nyt siirsin myös ruukussa talvehtineen ananaskirsikan kasvihuoneeseen. Toivottavasti se ei siellä heti kylmety. Sidoin ison kasvin kahden tukikepin avulla ja kiinnitin toisen kepin katonrajan sitomislautaan. Tuon pikkuoksan istutin suoraan multaan siellä, koska siinä oli hyvät juuret.

Pitääkö ananaskirsikka latvoa? Mulla on ekan vuoden taimia, korkeutta alkaa olla kohta yli 10cm.

Minä en ole latvonut ja joka kesä kasvaa komeasti:)

Ensikertalaisena kasvatan ananaskirsikkaa kasvihuoneessa. Se ilmeisesti tarvitsee tukikepin kasvaessaan, eikö? Kannattaakohan siviversoja katkoa kuten tomaatissa vai onko kasvin tarkoitus kasvaa pensasmaiseksi? Mahtaisiko kasvi pärjätä myös ulkona, kasvari kun alkaa osoittaa ahtauden merkkejä...?

En tiedä millä vyöhykkeellä vaikutat, mutta anoppi kasvatteli kyllä ihan avomaalla Mikkelin korkeudella, samoin minä täällä kotona.
Anopilla teki (tietty) hirmusti kirsikoita, mulla eivät ehtineet kypsyä kun oli liian varjoisa paikka.
Lämpöä ja suojaa ja sopivasti valoa niin eiköhän tuo onnistu.

Älä turhaan katko sivuversoja, koska ananaskirsikka on iso pensas, ei köynnös. Monet kasvattavat lämpimällä paikalla sitä pihallakin. Tukeminen on tarpeen sillä tavalla, ettei tuuli tai ohikulkijat vahingossa katko pitkiä varsia. Pientä puskaa ei tarvitse tukea.

Sorry vaan, tyhmä kysymys. Ovatko nämä niitä samoja ananaskirsikoita, mitä myydään kaupassa aika kalliilla sellaisissa muovisissa verkkorasioissa? Ovat muuten minun herkkuja. Kerrassaan upea lisä hedelmäsalaattiin-nam.

törnrosa, mielestäni juuri niitäsilmän isku.

No mutta siinä tuli sitten uusi kasvi viljeltäväksi. Luulin sitä niin trooppiseksi, että kasvaa vaan etelässä.

Huonekasvina talvet, kesän kasvattaa ananaskirsikoitaan.

Kiitoksia ohjeista! Taidan tehdä niin, että yksi taimi pääsee kasvariin ja toinen joutuu ulos. Kuulin muuten, että yksi kypsä ananaskirsikka kattaa päivittäisen c-vitamiinin tarpeen. Taitaa tulla yliannostus jos hedelmät ehtivät kypsiksi asti...

Niitä hedelmiä kypsyy kaiken kesää, sillä ananaskirsikka työntää kukkaa jo pienestä pitäen. Kun syksyllä nostat tupakasviksi jonkin yksilön, jatkavat hedelmät kypsymistään pitkään - myös juurrutettavaksi leikatussa varressa!

Kyselin tuolla toisella palstalla taimistani ja selvisi, et ovat näitä ananaskirsikantaimia. Niitä on kamalasti, kaksi tuollaista mustaa laatikollista, voin antaa, kuka haluaa. Mutta mites voi lähettää, ovat taimipurkeissa, etteivät kärsi matkalla. Montakos tainta voi laittaa 60:n litran mustaan paljuun?
Vai laitanko ruukkuihin kasvamaan kasvihuoneeseen?

Mitä jos laittaisit ne ruukkuihin ja niin sinulla on aina annettavaa kesävieraille kainaloon Valitse myös sopiva määrä, jotka talvetat sitten sisällä huonekasvina, niin saat ensi kesänä aikaisin jo maistiaisia.

Tyhmä kun olen, kuinka isoon ruukkuun laitan?