Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

minulla ananaskirsikka kasvaa sangonkokoisessa ruukussa (joka talvehtikin siinä jylmiössä), mutta 12 cm ruukku riittää siementaimelle melkomoisen pitkään - kesävieraan on sitä helppo kuljetella ja istuttakoon sitten isompaan kun tilaa tarvii lisää. läppäsin kerralla isoon ruukkuun kun tarvitsee kosteutta elääkseen ja en ole aina paikalla kastelemassa.

No, siinä tapauksessa menenkin istuttamaan niitä sellaisiin ruukkuihin.

Melko normaalissa kukkaruukussa olen itse talvetellut. Normaalissa huoneenlämmössä kukkaikkunalla se menee täysin siistinä muiden kukkien joukossa muuten!

MYYKÄÄ MULLE JOKU TAIMIA!!!!kieli ulkoa

Tajusin laittaa siemenet multaan vasta toukokuun lopussa ja kuten arvata saattaa, niin taimet ovat nyt n. 2 cm...Kasvatin kyseistä kasvia viime kesänä kasvihuoneessa todella hyvällä menestyksellä, ananaskirsikoita tuli sata määrin syötäviksi ja olivat tosi herkkua. Kasvit olivat myös hyvin helppohoitoisia, tuin kepillä ja annoin vettä ja siinä se. En edes tajunnut, että olisivat monivuotisiaapea Eli myykää mulle taimia, asun Vihdissä eli Helsingin seutu sopii. Voin myös ottaa kyytiin ensi viikolla Turusta tai Tampereelta tai vaikka matkan varrelta Jukolan viestiin Lapualle.

Tämänkokoisia ovat osa taimista nyt.

Olen aivan tohkeissani ananaskirsikoistani! 3 tainta kasvihuoneessa on yli metrin korkuisia ja niissä on monta kymmentä kukkaa ja hedelmänalkua. Myös ulkona ruukussa oleva taimi näyttää voivan paksusti. ihmetystä aiheuttavat taimien lehdet (siis kasvihuoneessa), joissa on ikäänkuin ''palamislaikkuja''. Eikö luulisi, että kun ovat itäneet ja kasvaneet samassa paikassa niin olisivat tottuneet. Nyt kasvit ovat jo niin isoja, että varjostavat toisiaan. Vai voisivatko laikut olla jotain lannoituksen puutetta? kuinkahan kauan kestää, että hedelmät kypsyvät? nimimerkki malttamaton...

Minun ananaskirsikkani ovat kans yli metrin pituisia ja ovat kasvihuoneessa, osa ruukkuun istutettu ja osa paljuihin. Mitään kukkimisen merkkejä ei näy vielä, sitä minä ihmettelen?

Minulla olis vieläkin ylimääräisiä taimia esim. remus, joka kyselit. Missäs piileskelet, olen laittanut hölöpostiakin sinulle.

Minulla myös on puolimetrisiä ananaskirsikoita, mutta kukkia ei näy ainuttakaan, ei ulkona eikä kasvihuoneessa ... onko kesät vain niin erilaisia vai menikö jotain vikaan?  Viime vuonna mielestäni olivat honteloita ja tarvitsivat tukea ja tekivät hedelmiäkin muutaman ja mielestäni aika aikaisessa vaiheessa, mutta maku ei kyllä ollut sellainen kuin niissä kaupan hedelmissä.

Toinen ongelma: onkohan kyseessä varmasti ananaskirsikka, vieressä kun pitäisi olla munakoisoa tai sitten ne on toisin päin... no eipä siinäkään kukkia näy.

Mä olen omistani saanut jo 3 hedelmää naurua

Laitas kuvaakin kukinnasta ja kypsistä hedelmistä.

Ananaskirsikassa ensimmäinen kukka "kellertävä, pieni ja vaatimaton", Petit Fleur on drinkki, harmaa ja samea mikä tulee vaikutelmasta jotenkin mieleen. Hedelmiä tässä odotellaan tulevaksi. (ja kamera mökillä, toivottavasti edes sisällä eikä jossakin kuistilla, järveekin jo ehdin kertaalleen pudottaa....)

Kukka oli ehtinyt mennä tältä illalta jo nukkumaan:

Tässä hedelmiä,

Kiitoksia, siis tuollaista pitää minun odottaminen.

Kaupan siemenpussin tuotokset vei taimimullan home ja hätäpäissäni nappasin kuppilan salaatista mukaan yhden tuoreen hedelmän. Huuhdoin sen siemeniä vedessä ja laitoin ne itämään vapun tietämillä. Nyt kotona olevat taimet on noin 20-senttisiä. Saa nähdä onko niistä tulossa mitään vai onko ne syksylläkompostin täytettä.

Ei niitä kompostiin kannata heittää -ne talvehtii!
Ainakin mulla meni komeasti vihreänä koko talven kymmenessä asteessa ulkoeteisessä.
Ja nythän tuo talvehtinut yksilö tuottaa jo ajoissa satoa, niinkuin kuvasta näkyy ylempänä.

Tässä nämä uutta kotia odottavat kasvit.

Ja nämä paljuun istutettuina.

Nuppuja näkyvissä. ja ylimääräiset taimet saivat kodin, puutarhapuurtaja kävi hakemassa ne itselleen.

Tässähän alkaa jo olla toiveita saada satoa.