Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Mullakin kukkii, vihdoinkin! Niin kauanko kestää kukasta hedelmäksi? Toivottavasti ei niin kauan kuin tomaatilla.

Ananaskirsikan kukkaoksat ja raa''at hedelmät kypsyvät myös leikattuna maljakossa sisälle nostettuna, jos kelit loppuvat kesken. Oksat myös kasvattavat melko nopeasti juurivyyhdet, joten kasvista saa hyvät huonekasvit itselle ja jaettavaksi. Uusi kukinta alkaa sitten taas ensi keväänä.

Täss ätoinen minun ananaskirsikoistani. Kukkii "jo", saas nähdä miten sitten itse hedelmät kypsyvät;)

Tässä näitä kukkien joukkoon joutuneita taimia.

Toinen kukkaruukkuun joutunut.

Perennapenkissäkin on yksi taimi.

Ananaskirsikan kukka ja hedelmä, samaan kuvaan pyydystettynä. Tämä on viimevuotisen kasvin pistokkaasta juurrutetun taimen tuotosta, silloin ei ehtinyt hedelmiksi asti. Jospa se tästä....

Samanlaisia pompuloita on kyllä mutta koska ne syötäviä ovat? Tyhjiltä ja kevyiltä tuntuvat..oho

Oi voi, hurjan korkuiset ananaskirsikkani tiputtavat raakoja hedelmiään! Poimin niitä juuri kolmisenkymmentä kasvarin lattialta. Missä vika? Myös kasvien lehdet ovat edelleen ‘‘palaneen’’ näköisiä, vaikka olen kastellut huolellisesti. Voisiko kyseessä olla jokin kasvitauti? Yksi ulkona oleva taimi ei näytä kärsivän näistä ongelmista, onneksi.

Hurjaa kasvua nämä ovat tehneet, aikamoinen viidakko on. Mutta on siellä kukkiakin jo, mutta kuinka kauan kestää kukintavaiheestä hedelmään?

Pirkko-Martta, eikös siellä jo ole hedelmiä tulossa? Ihan kuin tuossa etualalla, suht alhaalla oikealla kuvassa olisi jo suht iso vihreä "lyhty". Käypäs tarkastamassa;) Mäkin omissani huomasin ihan vahingossa, että on jo isojakin alkuja mutta ne oli jotenkin piilossa ja kun ovat lehtien värisiä niin en aikoihin huomannut:)

Onhan siinä, korkeammalla olevan mustan laatikon vieressä!

Mutta sitä minäkin yhä mietin, että kauanko niiden valmistuminen kestää? Jos vaikka nyt kukkii tai on jo tuollainen vihreä alku, niin koska se on kypsä syötäväksi? Meneekö 2kk niin kun tomaatilla?

Minulla on ananaskirsikassa 3 "lyhtyä" ja on ollut jo jostain kesäkuun alkupuolelta, eivätkä kyllä ole vielä kypsiä minusta. Jostain luin, että olisi kypsä, kun se lyhty aukeaa? On hyvin aurinkoisella paikalla.

Ja hohhoijakkaa... Minä kun kuvittelin, että tämä on vain tämmöinen yhden kesän tuttavuus, mutta jos sitä kerran voi talvettaa, niin eikai sitä auta kuin koettaa tehdä niin ;-)

Tarviikohan sen aueta? Eihän ne kaupassakaan ole auki ne lyhdyt. Mutta väri sillä kyllä muuttuu sellaiseksi "kuivaksi", kellertävänrusehtavaksi. Ootko raaskinut kurkata sisään lyhtyyn varovasti, onko siellä jo se oranssihtava hedelmä? Kokoahan sille tulee vähän vähemmän kun kirsikkatomaatille.

Ei se aukea.
Vaaleanruskeaksi verholehdet (?) muuttuvat, silloin on kypsä. Mulla putoilevat itekseenkin, kun ei niitä aina huomaa.
Kuvan hedelmän lehdet olen repäissyt auki, pituutta pohjukasta suojuslehdyköiden kärkiin 3,5 cm.

Juu kyllä on lyhtyjä Kaarina76 ja kukkiakin on aika paljon. Mutta kauanko menee aikaa ennenkuin on valmiita? Ei jaksaisi millään odottaa valmistumista.

Samaa kypsymisen aikataulua pohdin minäkin. Omat ananaskirsikat vasta kukkavaiheessa, ja viime vuonna talvi yllätti ennen hedelmien kypsymistä. Otin kyllä syksyllä hedelmiä varsineen ja ilman sisälle, mutta jostain syystä eivät ikinä kypsyneet. Vesiastiassa olleista varsista putosivat talvella ensin hedelmät ja sitten kaikki lehdet, jolloin heitin varretkin lopulta pois. Juuria niihin ei koskaan tullut (oli ilmeisesti liian paksuja varsia ja liian pimeää). Irtonaisina olleet hedelmät taas olivat vielä huhtikuussakin lähes samanlaisia kuin syksyllä kerättäessä. Verholehdet olivat kyllä muuttuneet ruskeiksi, mutta hedelmä oli raaka. Uuden kesän korvalla hedelmätkin lopulta kuivuivat pois. Seuraavana talvena täytyy yrittää talvettaa juurellista, mullassa kasvavaa yksilöä. Auttaisikohan muuten latvominen, että saisi edes pari kypsää hedelmää?

Nyt kannattaa ottaa pistokkaita juurtumaan talvehtimista varten ja pistää ne suoraan multaan purkkiin, joka annetaan olla kasvarissa juurtumisen ajan.
Elokuussa olen useina vuosina onnistunut juurruttamaan pistokkaat, jotka talvehtivat paremmin ja pienemmässä tilassa kuin isot, kasvarista ylös nostetut kasvit.
Tämä pätee siis muihinkin kuin ananaskirsikkaan.

Vielä unohtui.
Olen saanut talvehtineista ananaskirsikoista paljon aiemmin satoa kuin kevään pistokkaista tai siementaimista.