Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Mutta entäs kun on niitä ötököitä kurkunlehdissä. Onkos ne siirtyneet myös näihin kasveihin, niinkuin joku penttiläinen vähän vihjaili. Mitäs tehdään? Vai otanko ulkona olevista pistokkaat ja juurrutan sisällä.

Vai kaivanko kukkapenkeistä juurineen ja istutan ruukkuun samantien? Nythän tuli ongelmaa kerrassaan.

Mä ottaisin pistokkaat ulkona olevista, jos niissä ei ole elukoita.

Jos ananaskirsikassa on riittävästi raakileita, voi sadon laatua ja kypsyyttä parantaa nyppimällä pois kaikki liian pienet raakileet ja kukat ja nuput, siten että uusia versoja ja raakileita ei enää pääse syntymään. Näin voima menee toivon mukaan jo olemassa olevien raakileiden kasvuun ja kypsymiseen. Ongelma on kuitenkin se, että ''nyppimiseen'' menee paljon aikaa ja vaivaa, jolloin sitä ei viitsi tehdä.

Otin äsken pistokkaita kukkapenkeistä olevista. Mutta kuinka isoja kannattaa ottaa? Minä leikkasin ne puolimetrisiksi, ovatkos liian isoja? Entäs ne jotka kasvoivat ruukuissa, ne kaivelin juurineen pois ja istutin uudelleen. Oliko järkevä teko? Kertokaas viisaammat.

Entäs kun kasvihuoneessa on monta isoa haaroittunutta kasvia. Annanko paleltua aikanaan, vai otanko pistokkaita niistäkin (ötököitä ei näytä nyt olevan). Tuskin jaksavat valmiiksi hedelmiksi kasvarissa. Mutta jos ne sisällä kasvaa ja tekee hedelmiä, niin ei hätiä mitiä. On siellä kolme istutettuna ruukkuunkin.

Nyt tosiaan onkin hetki, jolloin ananaskirsikat kannattaa ruukuttaa tupakukiksi! Pirkko-Martalle sen verran, että riippuu ihan siitä, miten paljon tuvassa on tilaa, minkä kokoiset kannattaa juurruttaa tai ruukuttaa.

Minä väänsin viime talven olosuhteisiini nähden liian suuren kasvin kanssa ja nyt meinaan ruukuttaa vain matalammat ja leikata suuren heti pienemmäksi. Leikko-oksat voi juurruttaa vedessä halutessaan.

Ananaskirsikka on oikeasti nätti ruukkukasvi normaalissa huoneenlämmössä ja sen aikainen kukinnan aloitus keväällä on piste iin päälle.

Kiva, että täältä saa aina viksuja vinkkejä. Sand, millaisissa oloissa ananaskirsikkasi kukoistavat sisällä? Ovatko kauhean ronkeleita? Minulla vaihtoehdot ovat aika vähissä, kun ikkunan edessä tulee patterin takia liian kuuma/kuiva ja kauempana ei mikään kasvi tunnu saavan tarpeeksi valoa. Edelleen jaksan ihmetellä kasvihuoneessa olleiden kasvien hepulointia, kun kasvattivat (3 tainta) varmaan yli sata hedelmää, joita tiputtelevat jo raakileina. Myös varret hujahtivat niin pitkiksi mutta heikoiksi että eivät ole jaksaneet pysyä pystyssä. Oikeastaan vain ulkona ruukussa oleva kasvi voi hyvin ja paksusti.

Tupakukkana ananaskirsikkaa hoidetaan ihan kuten muitakin vihreälehtisiä. Hedelmät jatkavat kypsymistään sisällä ja idänpuolen ikkunalla ne ovat hyvin pärjänneet. Kastelua, kun lehdet lurpahtavat ja ehkä jotain lannoitettakin silloin, kun hedelmien vääntö on työn alla, muttei keskitalvella. Keväällä kasvun piristyessä voi taas vähän välillä lannoittaakin.

Kiitos! Sain muuten olkkarissa kauhean tuhohepulin ja kippasin neljä isoa rönsistynyttä ja epäsiistiä puskaa kompostiin! Nyt mahtuu ananaskirsikka sisään.

Kylläpäs tuli paljon oksia, kävin äsken melkein kaikki latvat katkomassa. Nuuka kun olen ei raaski kompostiinkaan heittää.

Ken haluaa, mutta minkä kokoisina kannattaa lähettää postissa?

Tässä on nyt kuva parista samettikukkien ruukkujen sekaan joutuneista taimista. Onnistunkohan pitämään ne hengissä talven yli? Toivottavasti.

Ja toinen taimi, se oli pienempi.

Ulkona on kolme puolimetristä ananaskirsikkaa ja jokainen on noin viiden litran ruukussa ja täynnä kukkia. Ensi yöksi on luvattu halla enkä tiedä nyt että tuonko sisälle työhuoneeseen, katkaisenko kaikki mutta sitten menee kukatkin vai mitä on tiedossa. Mökin seinänvieruskasvarissa on yli metrinen ananaskirsikka, mutta se ei kuki niin tohkeissaan kun sisarensa avomaalla. Jos sen kaivaa ylös ja ruukuttaa, paljonko juuria voi katkoa poikki / kuinka pieneen ruukkuun voi laittaa?

hirmuisesti juuria ananaskirsikalla, kiskoin irti tiililaattaan juuttuneen ananaskirsikan, ruukun pohjareiästä oli vyyhti kasvanut kasvarin alle kiinaan asti - kokeillaan nyt sitten kestääkä juurten leikkausta, sisälle siirrän syksyn kourista ja ryhdyn herkuttelemaan.

Pätkin elokuun viimeisenä päivänä paljon oksia juurtumaan, niinkuin tuolla muutama kuva taaksepäin näkyy. Suurin osa on mennyt huonoksi, mutta hyviäkin on jäljellä. Välillä olen vaihtanut vettä ja ottanut huonot pois. Taas eilen niitä katselin ja vaihtelin vesiä. Nyt oli jo juurten alkuja, toiset olivat isojakin. Eli kysymys kuuluu: pidänkö koko ajan niitä vedessä talven yli ja istutan keväällä.

Pirkko-Martta; itse olen pitänyt parinakin talvena vesikannussa tuuheajuurisiksi ehtineitä ananaskirsikoita ja istuttanut joskus keväällä vasta ne multaan, joten kannattanee sinunkin osa jättää veteen. Osaahan voit kokeilla ruukuttaa nytkin.

Minulla on sisällä huonekasvina nyt kolme hillitymmän pientä ananaskirsikkaa ruukuissa ja naapurille annoin isoimman emon, koska hänellä on enemmän tilaa.

Olipas jänskän makuisia hedelmät, nyt on muutamat kypsyneet ruukuissa sisällä. ja lisää hedelmiä tulossa.

Mulla on ananaskirsikat vielä kasvarissa. En taida uskaltaa tuoda sisälle kypsymään saatika purkkeja taimineen.. luulen että kasvihuoneessa on vihannespunkki:( Yks kerta huonekukkien vaihtamista uusiin riittää....

Ei säilyneet ananaskirsikan oksat. Oliko vika siinä etten ollut itse hoitamassa niitä, tiedä häntä. Mutta nyt olis kysyttävää, noi jotka ovat ruukuissa on aika valtavia, oksat pitkiä ja ruipeloitakin joukossa. Pätkäisenkö niitä ja laitan oksat taas juurtumaan? Vai mites teen?

voisit joitakin yrittää juurruuttaa kaiken varalta! ei kakkia munia samaan koriin. säilytin omani kylmiössä ja sieltä herättelin henkiin. nyt tuota vesiastiassa säilyttämistä/juurruttamista kokeilen ja emotaimelle tarjoan viileää huonetta ja keinovaloa. herkkä on kasvi kuivumiselle, keväällä kuivahtaneet kupsasti ja yksi taimista säilyi. eli samassa veneessä ollaan.