Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Kiitos Nuu:) Hyötykasviyhdistys kertoo “vaatii runsaasti ravinteita”. Muistaakseni lannoitin kuin tomaattia ja se taisi olla liika. Miten usein lannotit ja kuinka paljon? Ei niin ajankohtaiseen aikaaan, mutta yhdistys neuvoo myös hillosta: kuppi hedelmiä, kuppi hillosokeria ja kuppi vettä.

Itse asiassa lannoitin kuin tomaattia, eli kun käytin kastelulannoitusta niin samasta satsista saivat kaikki samassa paikassa olleet kasvit. Kuistilla ja kasvihuoneessa molemmissa oli tomaatteja ja ananaskirsikoita. Ainut ero oli että tomaattien kasvuastioihin sekoitin enemmän lantaa jo ennen istutusta, eli niillä oli sitä kautta vahvempi lannoitus omasta takaa jo. Kastelulannoitetta annoin pyöreästi kerran viikossa, mutta silloin siis sen vahvemman satsin. Sitähän voisi sekoittaa jokaiseen kasteluveteenkin, mutta silloin se annostus on pienempi kuin jos vaan kerran viikossa antaa. Ihan sen lannoiterasian ohjeen mukaan laitoin, ainakin suunnilleen. Mittana käytin omaa kourallista :slight_smile:

:o Eli tarvitsisi kuitenkin aika napakan lannoituksen…Ehkäpä teen niin, että laitan usemman kasvamaan ja hoidan niitä sitten vähän eritavoilla, jos löytyisi joku tapa minkä minäkin osaisin! Jos mikään ei onnistu, niin sitten luovutan!!!

mikähän muunnos tuo seemnen sivujen lilan sävyinen ananaskirsikka on? onko kenelläkään aavistusta tai kokemusta?

Eks se oo tomatillo??

Ai, just… se siitä kasvintuntemuksesta. onko se jotenkin samantyyppinen kasvi kuin ananaskirsikka? ( kyselee vielä suurempaa läpiä päähänsä)

Ei se lila näytä siellä seemnen sivuilla olevan ananaskirsikka (ananassifuüsal) vaan pelkkä fuüsal (physalis) joka näyttää olevan englanniksi siellä golden berry ja maininta että suomeksi koiso.

Lyhtykoiso, Physalis  on kasvisuku koisokasvien (Solanaceae) heimossa. Lyhtykoisoja on 80 kaikkialla maailmassa kasvavaa lajia. Eräitä lajeja viljellään koristekasvina tai syötävien marjojen vuoksi.

Tomatillo, Physalis philadelphica

Jopas meni linkkihommiksi mutta eiköhän se noista selviä :slight_smile:

kiitos nuu!

Mullasta ponkaissut pari pienen pientä ja heiveröistä tainta. Jospa ne siitä vahvoisi…

Sain lahjaksi ananaskirsikan siemeniä noin viikko sitten. Heitin muutaman siemenen yhden purkin pinnalle, koska minulle kerrottiin, että itää kamalan hitaasti. Ja tänä aamuna huomasin jo pitkät taimenroikaleet. Se siitä hitaasta itämisestä.  

No eipä asialla ole niin väliä, mutta olin ajatellut tänä vuonna aloittaa siemenkylvöt vasta tuolla huhtikuussa, koska mulla on sen verran kiireinen kevät tiedossa, että en ajatellut sitoutua kylvösten kasteluun ennen huhtikuuta. Mut kyl mun noista vauvoista nyt huoli täytyy tietty pitää.

Ihan hyvään aikaan minusta olet liikkeellä jos kasvatat sitä sadon takia. Tietty sadon kypsyminen riippuu pitkälti kasvupaikasta, ja sitä kypsyy koko ajan tasaisesti, mutta mitä aikaisemmin kukinta alkaa sen aikaisemmin pääset nauttimaan tuosta herkusta :slight_smile:

Juu, kyllä mie noita sadon takia kasvatan, eli sikäli en valita. Mut nurina-nurina mun puutarhapersoonan pitää nyt sit herätä talviunestaan aiemmin kuin olin päättänyt.

Tai salaliittoteoria freudilaisittian: ehkä mun alitajunta viekoittelee mut siemenkylvöjen tielle vastoin tietoisen ennakkopäätöstä. Nimimerkillä: yrittää oppia menneisyyden virheistä - aloittaa aina kylvöt hullun aikaisin, tila loppuu kesken ja lopulta unohtuu se kastelukin ja kaikki kuolee kuivuuteen.

Mites teiän ananaskirsikat?? Mulla on itänyt vasta yks! Uusintakylvössä kippasin kunnon kasan siemeniä multaan. Parempi 30 kun ei yhtään. Ja vielä sirkkalehdillä toi ainokainen… kasvaisi nyt

Et kai sit Tatti peitelly niitä?

Nii ku ne itää valossa…mää joskus kans ihmettelin ku ei idä ja ei idä ja sit kuukauden päästä luin pussinkyljen uudelleen…Mut ne onneks ehtii vielä huhtikuun kylvöistäkin tekemään satoa. Mulla on kasvimaalla itekseen kylväytyneitä puskia ja vaikka niissä sato on luokkaa 10 hedelmää, ni silti viimevuonnakin niitä puski rikkaruohoiksi asti. Eli tooosi myöhäsetkin itämiset tuottavat edes muutaman kypsän hedelmän.

Mun pussissa lukee Venäjää niin en voinu moista tietää  no lorautampas parit siemenet tohon päälle.

Ps. Se juroo siinä alle 20 senttisenä välillä niin pitkään sitä kasvuansa, et luulis et on ihan muumioitunut vaan vihreeks kasviksi. Mut sit ku pääsee siitä aikavenytyksestänsä (tekee siis sinä aikana ilmeisesti juuriaan) ni sitten se kasvu onkin ihan räjähdysmäistä.

Oo sit valppaana, vihannespunkit rakastavat ananaskirsikoita!

Huomattu sekin, yhtä paljon kuin kurkkuja ja pasuunaa…