Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Pikkuiset ananaskirsikat koulittu. Oli kyllä pienen pientä piiperrystä, olis voinut ehkä lykätä vielä hieman, mutta kaikki sain ehjinä omiin purkkeihin. Nyt on ainakin tilaa kasvaa.

Neipä net paljoo oo kasvaneet.

Mut eipä tuo haittaa, kolmessa oksassa juuret ja kolme on vielä juurtumassa.

Mun mansikkakoisossa on ensimmäinen kukkanuppu :wink: ihan hurjan aikaisin alkaa kukkimaan.

Kaikki 3 pistokasta juurtui hyvin  Yhessä nuppu, saas nähä tippuuko vai aukeeko

Mää annoin saksien laulaa. Kaikki vänkyrät vanhan sinne tänne maatapitkin kasvavat oksat sai lähteä.

Vaikka kai tuossa vieläki karsittavaa oisi…

Kuinka ison ruukun ananaskirsikka tarvitsee? Voisko ensin kasvattaa pienemmässä ja siirtää sitten suurempaan? Mulla siis pieniä taimia vasta, noin 10-15 cm.

Tottakai, ensin pienemmässä ja kasvun myötä sitten isompaan vaihtaen. Ämpäriä suurempaa se ei tarvitse, itselläni ollut sekä ämpärinkokoinen että siitä hiukan pienempi ruukkukoko.

röh… Ei mulla näille paikkaa ole 

Miten on, voiko ananas-/karviaiskoisosta harventaa lehtiä ilman että koko puska pahoittaa mielensä.
Minun puskissa on tänä vuonna aivan julman isot lehdet, on myös raakileita jos ne löytää lehtimassan seasta.
En ole ennen joutunut tällaiseen tilanteeseen.

Jos tulee leikkuujätettä, voisin adoptoida. Lähtevät melkein pelkästä ajatuksesta. Siitä kiva kasvi että menee talven yli ilman mitään taikatemppuja.

Ei kestä kuitenkaan pitkiä aikoja kuivuutta, kokemusta on :wink:

Ensimmäistä kertaa kommentoimassa.  Luin tän koko ketjun ja muitakin aiheita täältä, ja pakkohan se oli liittyä mukaan. Mulla on ekaa kertaa tänä kesänä kasvihuone, ja ennen tätä mut on tunnettu lähinnä kasvintappajana.  Meiltä vaan löytyi tallin vintiltä vanhoja ikkunoita kasapäin ja aluksi vitsillä sanoin että tehdään kasvihuone niistä, mutta näin se vaan sitten toteutui tänä keväänä. Sieltä löytyy nyt kurkkua, tomaattia, paprikaa ja vesimelonia, sekä kuten arvata saattaa kun tähän ketjuun kommentoin - ananaskirsikkaa. En tosin ole varma millä nimellä se oikeasti nyt sitten kulkeekaan, selvyyttä ei tullut vaikka kaikki nämä 52 sivua läpi luin. 

Korkeaksi ei oo kasvanu, taitaa olla siinä puolenmetrin paikkeilla. Ihan mukavasti se tekee hedelmiä silti. Siemenet laitoin multaan 6.3. ja 12.3. ne alko kurkkia sieltä. 2.4. korkeus oli 1-5cm väliltä ja "oikeita" lehtiä alko tulemaan. 28.4. pituutta oli kai 10 sentin verran. Ekat kukat tuli 11.5. ja ensimmäiset hedelmän alut huomasin 30.5. Ja nyt ne alkaa pikkuhiljaa näköjään kypsyäkin! Mikähän laji toi nyt sitten vois olla? 

Se pitää sanoa että aika kestävä kasvi toi kyllä on ollut, mä kun en näistä tosiaan mitään tiedä, niin hoito ei ole ollut varmaan parasta mahdollista. Ruukkuun lykkäsin ihan jonkun perusmullan ja hevosen- ja lehmän kakan kanssa. Muutaman siirsin vasta pari päivää sitten ämpäreihin kasvamaan, ja tähän asti ne on kituuttanu muovimukeissa.  Lehdet oli "taipunu" vartta vasten, mutta hedelmiä ja kukkia nekin on tehny, ihan ilman lannoitusta tai kunnon kasvutilaa, vettä ne sentäs on saanu. 

Mielenkiintonen foorumi! (Toivotaan että tää nyt menee oikein tää viesti…  )

Tervetuloa messiin “vompatti” :slight_smile:

Täällä aika kuluu kuin siivillä…

Mitäs nyt tehdään: tukkikeppi oli katkennut ja koko ananaskirsikka on levittäytynyt varsin laajalle alueelle. Jos yrittää nostaa pystyyn, oksat katkeilevat. En tiedä onko se ehtinyt makailemaan jo useamman päivän, sillä oltiin ressussa, eikä kastelija ole kerinnyt siellä paljon tilannetta tarkkailemaan, ehkä on tuo rehu rötkähtänyt jo torstain puolella. Yritin sitä nyt vähän kohotella ylös mullasta, mutta en kovin hyvällä menestyksellä.

Mulla ei ees oo tukikeppejä 

Mistä tunnistaa kypsät hedelmät?

Mä olen kyllä pulassa tämän rehun kanssa. Sitä ei olisi ollenkaan pitänyt pistää oven viereen vaan perimmäiseen nurkkaan ja johonkin tukikehikkoon. Sinänsä kyllä mukava viidakko, kun lehdet ovat pehmeät, eikä pistelevät kuten kurkulla

Kreeta-Eulaalia, kypsän hedelmän tunnistat sekä suojuslehtien että hedelmän väristä. Suojuslehdet muuttuvat valkoisiksi, ja hedelmä oranssin väriseksi. Kun väri on "syvä oranssi" niin maku on ihanan makea, jos hailakampi tai mukana on vähän vihertävää niin makeus ei ole vielä kehittynyt kunnolla. Käytännössä ne kypsät alkaa irtoilemaan, joten maasta kerätyt ovat yleensä kypsiä.

Mulla se on siellä kasvihuoneen peräseinustalla

Mulla on kolme taimea ruukuissa ja hyvin pärjäävät niissä. Eivät ole kovin korkeita. Ihastuin niihin kyllä täysillä, täytyy nyt sitä talvettamista pohtia. Voiko pistokkaita ottaa nyt syksyllä vai pitäiskö talvettaa yksi ruukku huoneenlämmössä? Lämpötila noin 18, ikkunapaikat kyllä kortilla

iiris-kukka, voit ottaa pistokkaita nyt syksyllä, juurruttaa ne vedessä ja istuttaa ruukkuun sitten kun on juuret kasvaneet. Kun alkaa kasvamaan liian isoksi niin sitten otat taas pistokkaita juurrutat ja … Silleen minä omani vein läpi talven aikalailla pienessä tilassa ikkunalaudalla.

Hyvä juttu, kiitos Nuu (taas kerran:))

satoa