On kyllä ihme hituroita. Ihmettelen kyllä, jos ne muka kasvarissa kasvavat riesaksi asti, niinku joillaki… Laittakaa joku expertti mulle semmonen yhteenveto millä onnistuis tuon kasvattamaimen Haluan syödä ananaskirsikkaa, ja en usko, että nuista ruippanoista tulee muuta ku alivuokralaisia tsinnioille
Kesänlapsi, laita uudet siemenet itämään jos niitä sulla on. Omani meinaan kylvää nyt ihan näinä päivinä ja kyllä ne ehtivät kasvaa “riesaksi” ja satoa tulee ninkuin aina.
Riesa se ei ole kyllä vaan minusta ihanan makuinen pieni hedelmä joka kesti muuten tosi hyvin myös kokonaisena tuoreeltaan pakastamisen - maku ja koostunut pysyivät minusta samana.
No ei mullakaan itänyt.
Onneksi luin täältä, että vielä ehtii yrittää uudestaan.
Täälläkään kovin isoja oo…
paitsi tä mörkö
Sienestäjä, kun otat tosta oksia ja laitat juurtumaan vesilasiin niin saat alta aikayksikön upeat uudet kasvit. Miksi ihmeessä alkaisit siemenistä uusia kasvattamaan ?
Tuo talvehtinut ananaskirsikkasi on tosi upea, millaisissa oloissa se on ollut ?
Siltä varalta kun oon aika taitava feilaamaan asioita, niin en oo kovin hyvä juurruttamisessa… Kolme oksaa tossa vesilasissa parhaillaan, juuria odotellessa. Mörkö on viettänyt talvea autotallissa +15.
Miten olet sitä kastellut siellä autotallissa ? Oletan että sinne on tullut jonkin verran luonnonvaloa kun on noin hyvän oloinen ? Onnittelut tuosta !
Niin, juurruttamisesta: Nipsaise vaikka jokaisen oksan päästä sellaiset parin-kolmenkymmenen senttimetrin pituiset pätkät ja laita vesilasiin juurtumaan. Tai 3-4 pätkää per vesilasi mitä itse teen jolloin ei tarvitse juuria repiä irti toisistaan vaan voi lykätä koko homman sitten multiin. Se oksien pätkäisy ei vaikuta itse kasviin, vaan saat vaan lisää uusia niistä mitä laitat juurtumaan veteen. Helppoa ja varmasti onnistuu ikkunanlaudalla tähän aikaan vuodesta. Loppukesällä jo huutelet täällä että mihin oikein joudut kaikkien näiden ananaskirsikoiden kanssa
Ei sinne paljoo luonnonvaloa kyllä pääse, vaan 3 pientä ikkunaa Sillon oon lorauttanu vettä kun lehdet lörpöttää
Tuo sienestäjän pikkutaimi on tuommonen jämäkkä, niinku pittääkin. Mulla on vartta kasvanu niinku keitetty riisiduudeli lötköttäis purkissa… On eteläikkunalla, ja lampun alla huoneessa vain +16, taimullassa, ja omissa pikkuruukuissa. Taidan pistää uudet kasvamaan. Tympäsee vain kun ei ole kuin kerran elämässä epäonnistunut totaalisesti mikään kylvö… sekin oli taimipoltteen takia. Tämä toinen kerta. Voi ketutus
Tämmösiä nuudeleita. Mitäs luulette, tuleeko mitään?
Puutarhahulluus alkaa heräilemään. Onneksi. Olin jo muutaman vuoden vähän huolissani, kun ei keväisin ollut oikein inspistä kylvää.
Tänään muistin ananaskirsikankin olemassaolon ja löysin yhden ainokaisen ananaskirsikan siemenen pussin pohjalta ja pistin sen itämään. Saa nähä, että itääkö se laisinkaan, on kerätty jo syksyllä '07.
Edit. Mulla piti olla jossain sitä pienikasvuistakin pussin jämä, mutten löytänyt sitä laisinkaan, joten pakko on nyt turvautua tähän ainokaiseen.
Q, minä sain jostain ananaskirsikan siemeniä(kukahan sekin ihanan kiltti ihminen oli, olen saanut niin paljon). Laitoin itämään ja iti hyvin, jos en nyt sitten niitä tapa liikakastelulla. Pussiin jäi vielä, laitanko sinulle tulemaan. Lähden nyt katsomaan anoppia, hiipuu pois - en ihan hetkeen vastaa, mutta saat jos tahdot.
Vähis, kyllä minua muutama siemen kiinnostaisi, laitoin yksäriä.
Vastasin, laitan tulemaan - toivottavasti voin tulevaisuudessa enemmän jotain hyvää minäkin tehdä!
Kiitti vähis siemenistä. Olivat juurikin sitä pikkuisempaa lajiketta, jonka siemenet olin hukannut jonnekin. Olihan niitä ihan riittävästi, jos vaan kaikki itää niin sitten hukun taimiin.
Itävät kyllä hyvin, kun tosiaan en yli kastelisi noita omiani.
Hyvin lähtivät ananaskirsikat itämään, onneksi laitoin vain viisi, niin en huku taimiin, pois kun en vieläkään ole oppinut heittämään ylijäämää.
Mai gaad, juuria!Kuin paljon niiden pitää antaa kasvaa ennenku voi istuttaa
Ei ole kiirettä, anna vaan juurtua lisää vedessä. Ne juuret kasvaa tähän vuodenaikaan tosi nopsaan, turha nyt kiirehtiä Omat vedessä juurtuneet pistokkaani olen istuttanut kun monia senttejä pitkiä juuria on ollut sellainen “sotkuinen kasa”. Odottele nyt ainakin viikko tai kaksi vielä.
Karviaiskoisot alkavat nyt vasta kasvamaan kokoa. Ovat olleet "stand-by" tilassa varmasti kuukauden.
Auringolla on kyllä mahtava vaikutus. Lisäsin multaa potteihin.