nopeammin saa satoatuottavan yksilön, jos edes jotenkin onnistuu talvettamaan ison viimekesäisen ja ottaa latvoista pistokkaat kevään korvalla. ihan hyvällä tuurilla onnistuu alkuperäisenkin kasvatus ylivuotiseksi (esim tuo sienestäjän hieno tuntuu selviytyvän ensi kesään). minulla on kaksi talviteloitettuna. viimeksi ne nähdessäni olivat vielä hyvässä kunnossa mutta talven pahin aikahan on vasta tässä joulu - helmikuussa.
Oliko Sienestäjä sun onnistuneet taimet ostettuja? Jos kylvän nyt keväällä, niin taimi saatta siis säilyä hengissä, ja olisi kunnollinen ja tuottava vasta seuraavana kesänä? Vaikuttaa vähän siltä, että mun kannattaisi hankkia valmis taimi Kannattavuudella ei tietysti ole mitän tekemistä sen kanssa, mitä sitten intoudun tekemään.
Kyllä se keväällä kylvetty tuottaa hyvän sadon syksyllä jos vaan kasvupaikka on lämmin ja aurinkoinen. Kasvihuoneesta saa kerätä maukasta satoa pitkään. Se kasvaa kyllä ulkonakin mutta hedelmäsadon kustannuksella eli tekee tukevia varsia joissa vain vähän kukkia. Kasvihuoneessa päinvastoin.
Siispä kasvariin, kuinkas paljon se vaatii tilaa?
Nopsasti arvioiden n. metrin levyisen tilan. Sen oksia voi myös narulla sitoa (esim. kieputtaa narua kasvuston ympärille löyhästi) jolloin se ei kasva niin leveänä mutta minulla on sellainen tuntuma että sain tuollaisesta “narutetusta” yksilöstä viime kesänä aika vähän satoa verrattuna “vapaaseen” yksilöön. Tosin viime kesänä nyt oli mitä oli kasvuoloiltaan…
Vielä elossa, ihme kyllä. Tänään laitoin myös multaan ko. yksilön siemeniä, saas nähä itääkö(Ruskeet pötköt etualalla on pasuunantorsoja)
Huomasin tänään pikkuötököitä pistokkaissani jota olen ottanut viime vuoden kasvustosta. Tulin siihen lopputulokseen että taidan jatkossa kylvää ananaskirsikan (kuten chilitkin, joissa päätöksen olen jo tehnyt aiemmin) ) aina uudelleen vuosittain siemenestä. Saan taimet ilman tuholaisia, ja sadonkaan suhteen viivästymistä ei tule kovin pitkiä aikoja.
Jos ananaskirsikan saa terveenä vietyä läpi talven, se on hienoa ! Minä en onnistunut.
Lord Nelson siemenpusseissa ananaskirsikka näyttäisi saaneen uuden nimen: mansikkakoiso.
Sienestäjä & muut jotka talvettavat ananaskirsikkaa -
leikkaatteko ne alas ennen kasvukautta, kasvattaako uusia haaroja/oksia?
Minulla on kolme pussukkaa jossa mansikkakoiso, ananaskirsikka ja karviaiskoisoa.
Karviaiskoiso kasvatetaan nyt meillä, paras maku. Mansikkakoiso oli viime vuonna pettymys, kasvoi ja antoi satoa, mutta mitäänsanomaton maku.
Ananaskirsikka myös hyvänmakuinen, mutta minun yksilöt kasvaneet ulos kasvarista, siis liian kookas minulle. Karviaiskoisokin isohko mutta hallittavissa.
mitä se nelson sekoilee? ainakin ennen
mansikkakoiso = physalis grisea
karviaiskoiso/kapinkarviainen/ananaskirsikka = physalis peruviana
(siunattuja olkoot tieteelliset nimet:-))
ja juu chali, puolitoistametrinen ananaskirsikka leikataan alas tai ainakin aika alas. kasvaa ja haarottuu, edellyttäen, ettei nyt lopputalvesta tule teloitetuksi. pienempää yksilöä leikataan myös mutta vain hillitysti.
edit1 - kävin nelsonin sivuilla minäkin - siellä on todella myynnissä mansikkakoiso ts anananaskirsikka = physalis pruinosa (ei grisea) ja ananaskirsikka = physalis peruviana (ananaskirsikan kohdalla ei sitten kyllä sanota että ts mansikkakoiso:_))
edit2 - nyt sekoilin minä. nuo tiedot olivat siemenkauppa.comin sivuilta. ja kun lopulta pääsin nelsonille asti niin siellä oli mansikkakoiso sillä nimellä, johon olen tottunut eikä ananaskirsikka ollenkaan niin kuin sanotkin.
Hups, taitaakin olla vikaa omassa päässäni. Nelsonin mansikkakoison latinankielinen nimi on todellakin tuo physalis grisea, en vain ennen ollut kuullutkaan ja luulin ihan kuvan perusteella, että kyseessä olisi ananaskirsikka, sitä kun taas ei erikseen ollut. Ai että ei ole hyvänmakuinen, vai?
Makuista voi olla montaa mieltä, jotkut tykkää jotkut ei .
Minun pussuikoissa seuraavat nimet:
Mansikkakoiso - Physalis grisea
Ananaskirsikka - Physalis pruinosa
Karviaiskoiso - Physalis peruviana edulis
Tämä Pysalis peruviana edulis, Karviaiskoiso, on meidä suursuosikki.
Paljon marjoja, maukkaita ja makeita.
Olisi jo satoaika, tuli oikein vesi kielelle.
"Karviaiskoiso (Physalis peruviana syn. Physalis edulis) on eteläamerikkalainen monivuotinen koisokasvi. Sitä kutsutaan toisinaan myös nimillä kapinkarviainen, kapinmarja ja ananaskirsikka." (inkamarja nimityskin oli jossakin näkösällä.)
grisea ja pruinosa on monessa kohtaa syn, mutta toisaalta mansikka ja ananas ovat tuolla siemenkauppa.comilla ts:-)
No taivas, viimevuonna sain hödin tuskin yhden mansikkakoison itämään, nyt on purkki täynnä ananaskirsikan taimia kun laitoin itekerättyjä siemeniä vähän reilummin…
No varmaan ensi kesänä saat satoakin noista herkuista. Peukkuja !
Koulinpas nää jo.
Juurtuuko ananskirsikan latva helposti? Mehevän tuuhee yks oksan pätkä, jos siitä kasvattais uuden…
Juurruta vesilasissa ja kun juuria kasvanut, laita multaan. Juurtuu helposti.
Mikähän mun ananaskirsikan taimia vaivaa, kun eivät kasva? Pistin 1kk sitten kasvamaan tomaattien kanssa. Tomaatit on jämäkkiä ja jo 20cm korkeita. Nuo on tuommosia sormen mittaisia rimppanoita, jotka ei ees pystyssä pysy, ei ees oikeita lehtiä oo tehny, vaan sirkkalehdillä. Onko se oikeesti nuin hidas? Kuiten iti kahdessa päivässä… Pitäiskö tyrkätä uudet siemenet purkkiin.
Mulla myös ananaskirsikat sirkkalehdillä, pituus noin 3 senttiä, vaikka kylvetty kuukausi takaperin. Itivät kyllä hyvin, kun taas samaan aikaan samoihin olosuhteisiin kylvetystä mansikkakoisosta iti vain 1. Odotellaan ja katsotaan… En uskalla vielä edes koulia