Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

kekkilän kukkaravinne

jos viel sen verran saan vaivata, mai-lee, että kuinka kauan noita taimi- ja kylvömullassa pidän?

laiska ja huono koulija kun olen, niin mieluummin ihan siihen asti kun saan istutetuksi paikoilleen. - ja taimimultana minulla on turve/hiekka seos. - melkein kaiken saan onnistumaan tuolla lannoitekastelulla. tomaatit joutuu koulimaan syvempään ja silloin tuhdinpaan multaan tietenkin.

ananaskirsikoita en vielä ole edes kylvänyt ja niiden kanssa meinaan selvitä ihan sillä kylvöpurkilla, kunnes istutan ruukkuun jossa sitten kasvavat kesän. - puolisentoista kuukautta saavat kärvistellä lannoitelitkun varassa, joka mökillä kyllä on sitten veteen liotettua biolan extraa. siellä kun ei tarvitse välittää hajuhaitoista tähän aikaan vuodesta:-) pari desiä biolania 5 litran kannulliseen vettä on tuo litku.

kiitos olen nyt paljon viisaampi!

Viime syksynä siirsin yhden ananaskirsikan tähän ruukkuun ja nostin sisälle, kun luin jostain, että voidaan kasvattaa myös huonekasvina. Kastelusta huolimatta kasvi nuukahti ja jätin ruukun multineen kuivamaan ja odottamaan kevättä ja uusia istutuksia. Noin kuukasi sitten alkoi sieltä pilkistää tällainen taimi ja aloitin kastelun ... onko tämä ananaskirsikka vai jotain muuta, mikä on lennähtänyt ruukuun?

mun ananaskirsikat ei ainakaan ole tuon näköisiä.

Eipä ainakaan ananaskirsikalta näytä! Oletko ehkä jonkun heinäkasvin tai liljan piilottanut samaan multaan?

Keltakurjenmiekka muistaakseni nousi taannoin tuon näköisenä ylös.

OK eli vahvistatte epäilykseni, että jotain muuta on lennähtänyt ruukkuun. Liljoja ja kurjenmiekkaa ei ollut lähimaillakaan eli niitä tuskin ovat. Täytyypä antaa kasvaa niin katsotaan, mitä sieltä tulla tupsahtaa. Ehkäpä kasvattelen jotain eksoottista rikkaruohoa :slight_smile:

Otin viime kesäisistä ananaskirsikoista pari pistokasta talvehtimaan sisälle. Ovat hengissä ja kasvavatkin ihan kohtuullisesti, mutta koko kevään ajan on ollut ongelmana vaaleat läikät lehdissä. Läikkiä tulee sekä keskelle lehtiä, että lehtien reunoihin. Sitten läikästä tulee läpikuultava ja kuiva ja lopulta lehti lakastuu kokonaan. Mitään ötököitä en ole löytänyt ja myrkytin kasvit varmuuden vuoksi sumutteella, mutta ei auttanut asiaa... apuva.

en yhtään osaa neuvoa muuta kuin sen, että ota muutama pistokas vesikippoon juurtumaan. jos on jotakin pahaa niin ei kaikki katoa. ananaskirsikka vaatii vettä paljon, joten äläpä päästä kuivahtamaan, kuivuminen näkyy helposti lehtien lurpottamisen muodossa. (osaan neuvoa tämän koska tapoin allapäin viimekeväänä kuivuuteen) varmasti tähänkin kysymykseen löytyy vinkki ja apu.kasvava kasvi

Minun kaikki talvettamat ananaskirsikat menehtyivät talven aikana allapäin. Joten jos jollakulla sattuis olemaan ylimääräisiä oksia, niin mielelläni ottaisin vastaan. Taimetkin kelpaavat kasvava kasvi.

Pirkko-Martta, täältä löytyy oksapistokkaita: )

Laitan yksäriä.

Laitoin maaliskuulla ananaskirsikan siemeniä itämään, mutta tyhjiltä näyttävät purkit vieläkin. Mikähän mahtoi mennä vikaan? Multa oli kylvömultaa ja paikkana lämmin ja valoisa ikkuna. Ei keinovaloa.

Joko on myöhäistä kylvää uutta yritystä näin satoa ajatellen?

Ajattelin istuttaa taimet talon eteläseinustalle isoihin lihalaatikoihin, kasvariin ei mahdu. Selviävätkö kuumassa paikassa jos vedentarpeesta huolehditaan?

Hurjaheta, minä en tiedä ehtisivätkö vielä siemenistä mutta multa saisit pistokkaita juurrutettavaksi jos haluat. Mulla on yksi “melkoisen” isoksi kasvanut tapaus ja olen ajatellut sitä pienentää leikkaamalla joka tapauksessa ennen ulos vientiä.

Toimituskin saattaisi käydä helposti, käyn töissä Ylöjärvellä ; )Laita hölöä jos oksat kiinnostaa…

Minkäs kokoisia toisten siemenestä idätetyt ananaskirsikat?

Minulla on monenmonta pientä 5 cm sirkkalehtistä, eivät ole kasvaneet viikkoihin yhtään, alkaa jo epätoivo iskeä ennättävätkö mihinkään…

Kannattaisikohan niitä alkaa siirtämään jo tuleviin isompiin ruukkuihin. Nyt majailevat istutusruukuissaan (8 cm)

Niin se vain on, että Physalis peruviana ja pruinosa ovat surkeita itämään. Ovat jo monena vuonna myöhästyneet pahasti, koska itämiseen menee pahimmillaan kuukausikaupalla aikaa. Niillä tuntuu kyllä olevan voimakas addiktio aurinkoon, ja huomasin nyt että kylvämällä mullan päälle (siis siemeniä ei peitetä) itäminen hieman nopeutuu. Kannattaa siis kylvää ajoissa ja laittaa voimakkaaseen aurinkoon (tämä on toki hankala yhtälö, koska aikaisin keväällä voimakasta aurinkoa on harvoin tarjolla). Jos sitten hyvällä tuurilla itävät, on edessä tuskaisen hidas taimivaihe. (Tänä vuonna ennen syvempään istuttamista varsilla oli pituutta 1-3 cm ja lehtien halkaisija 0,5-1 cm. Kasvua ei vieläkään havaittavissa.) Suosittelen juuriston tarkkailua, sillä vaikka kasvi näyttäisi jurovan, eikä maanpäällisessä osassa näy muutosta, juuret usein rehottavat & vaativat paljon tilaa. Taimelle runsaasti aurinkoa ja ulkoilua, niin alkaa varsissa ja lehdissäkin tapahtua. Mutta lopulta saa aina varautua siihen, ettei satoa ehdi saamaan. Itse virheistäni viisastuneena ajattelin tänä keväänä hakea pari taimea valmiina kaupasta, siis noiden idättämieni seuraksi. Yritän saada sekä peruvianan että pruinosan, jotta vertailu olisi mahdollisimman laajaa. Aiempina vuosina noissa eri lajeissa siemenestä kasvatettuina ei ole kyllä ollut mitään eroa, yhtä hitaita molemmat ja aivan samannäköisiäkin.

^^^ Juu, kyllä kiinnostaa! Laittelenpa hölöviestiä! hymy

Minulla itivät ananaskirsikat noin viikossa, kun kylvin ne kylvömultaan, peitin ohuelti ja laitoin rei’itetyn muovikelmun ruukun suojaksi. Sijoitin ruukut aurinkoiselle ikkunalaudalle patterin päälle ja herkästi kuumenevan kannettavan tietokoneeni eteen. Kylvin siemenet 28.2. ja nyt suurin taimi on noin 20 cm korkea. Kuulostaako siltä, että noista saa satoa vielä tänä vuonna? Asun Joensuussa ja kunhan säät lämpiävät, kasvit pääsevät lasittamattomalle aurinkoiselle (vähän turhankin) parvekkeelle.