Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

Onnitteluni Melissalle hyvästä kasvuunlähdöstä! Sato on ananaskirsikalla mielestäni varsin epävarmaa ainakin siihen saakka, kunnes kasvit rupeavat kukkimaan. Yleensä vartta ja lehtiä piisaa, mutta kukat antavat odottaa itseään. Mikäli kukkia tulee ennen loppukesää, voit elätellä pieniä toiveita sadon ehtimisestä. :wink:

Ananaskirsikasta on suomeksi harmillisen vähän tietoa, mutta kuukkeloinpa sitten itseni englanninkielisille sivustoille, joissa seikkaperäisesti kerrottiin ananaskirsikan kasvatuksesta eri puolilla maailmaa. Kävi ilmi pari itselleni uutta juttua, jotka nyt ajattelin tulevaisuutta varten kirjata myös tänne. Sivuilla kerrottiin, että liian ravinteikkaassa kasvualustassa ananaskirsikka keskittyy tuottamaan valtavasti lehtiä ja vartta, mutta kukkia ei kuulu. Juuri näin ovat omat kasvini toimineet. Kasvualustaksi suositeltiin esim. hiekkaista savimaata. Tästä viisastuneena kaivoin mökiltä mukaan pussillisen kyseistä tavaraa, ja ajattelin tehdä siitä jonkinlaisen sekoituksen mullan ja turpeen kera. Toisekseen sivuilla kehotettiin hedelmien kypsymisen nopeuttamiseksi ja makeuden lisäämiseksi pitämään kasvia janossa, kun raakileet ovat saavuttaneet lopullisen kokonsa. Joku on saattanut näistä asioista jo täällä kirjoitella, mutta tässäpä nyt kertauksena, kun ei noita vanhoja viestejä jaksa aina selata läpi. Onnistuisinko vihdoin tänä vuonna…?

tarvitseeko ananaskirsikka toisen taimen lähettyville, että tulisi hedelmiä? Vai voinko laittaa vain yhden parvelleelle ja yhden kasvimaalle, noista kahdesta itäneestä ja kasvunsa aloittaneesta taimesta?

Ei tarvitse laittaa kahta ananaskirsikkaa samaan paikkaan. Pölytyksen varmistamiseksi kannattaa kevyesti täristää kukkia tai töpötellä siveltimellä/vanupuikolla tms.

selvä, nyt voin siis kokeilla, kummassa kasvaa paremmin parvekkeella vai avomaalla.

Hihii, nuppuja näkyvissä! :smiley: Tänä vuonna kasvatus on karannut hieman käsistä, kun parvekkeella ei mahdu olemaan kuin riippumatossa kasviviidakon keskellä. Toisaalta, ei kai sitä parveketta muuhun tarvitsisikaan…

Täällä myös parveke tukossa, vaikka vasta murto-osa kasveista on siirretty lopullisiin ämpäreihinsä. Itse onnistuin talvettamaan yhden ananaskirsikan, vaikka se keväällä kuivui niin, että luulin kuolleeksi. Nyt on jo melko hyvissä voimissa isossa ämpärissä, ja toista nuppua pukkaa. Saas nähdä kauanko vielä menee kukkien aukeamiseen.

Tuon siementaimen kaveriksi ostin jokin aika sitten kukkivan ananaskirsikan, joka koosta päätellen (toivottavasti!) on ‘Little Lantern’ tai jotakin vastaavaa pienikasvuista lajiketta (olen hieman kyllästynyt noihin isoihin rotjakkeisiin jotka vain vievät tilaa, mutta eivät tee hedelmää). Pikkuruisessa on jo pari lyhtyäkin, joiden kypsymiseen tosin suhtaudun vielä varauksella.

Minä ostin tänä keväänä niitä matalan ananaskirsikan siemeniä (little lanterns). Hyvin itivät ja kolmesta tuli ihan kelpo taimi. Vaihdoin ne juuri isompiin ruukkuihin, ja huomasin, että yhdessä oli jo yksi hedelmäkotelo ja kaikissa oli kukkia runsaasti. Korkeutta kasveissa on vain 25-30 cm. Viime vuonna kokeilin sitä tavallista korkeaa huiskulaa, enkä saanut yhtään kypsää hedelmää. Hermot vaan meinasi mennä niiden pitkänhuiskeiden varsien kanssa, jotka täytivät koko kasvihuoneen nurkan. Tämän matalan lajikkeen kanssa näyttää jo nyt aika toiveikkaalta...

Tessuli, mistä löysit matalan ananaskirsikan siemeniä? Minun tekisi mieli pätkiä omani, kun ne ovat reippaasti yli metrin korkuisia. Haluaisin pitää ne hengissä ensi vuoteen, mutta syksyllä on edessä muutto 500 kilometrin päähän, eikä tuollaisten kasvien kuljetus varmaan onnistu.

Itse ostin 'little lantern’in siemeniä Hyötykasviyhdistykseltä. Satotoiveita ei tälle vuodelle niistä ole, koska kylvin vasta pari viikkoa sitten, mutta ensi vuodeksi kasvattelen.

Kasveissa on ollut nuppuja ja jo parin viikon ajan, mutta ne eivät tunnu kasvavan. Päinvastoin, uset nuput ovat kuivuneet ja tippuneet pois. Missä vika?

Tässä Little Lanterns. Siemenet tilasin Korpikangassiemenestä. Kuvasta näkyy hyvin kasvin "kompakti" rakenne.

Kiitokset Tigerellalle ja tessulille. Tuollaista minäkin taidan hankkia ensi vuonna, koska tämänvuotiset ananaskirsikkani ovat nyt kasvaneet noin 140 cm korkeiksi ja niissä olleet nuput eivät koskaan auenneet. Päätin napsia niistä latvat poikki, etteivät vie niin paljon tilaa.

Ananaskirsikoita kannattaa leikellä raa’asti siinä toivossa, että tekisivät oksien ja lehtien sijasta marjoja. Jatkuva leikely on kyllä jonkinverran vaivalloista.

Hui, olen huono leikkelemään. Täytyy varmaan yrittää terästäytyä. On tuossa isossa rohjakkeessa muutama täysikokoinenkin lyhty, mutta ei vieläkään merkkejä kypsymisestä. Kukkaa pukkaa. Pienessäkin lyhdyt olleet jo kohta kuukauden, muttei edistystä. Pieni kyllä otti nokkiinsa uudelleenistutuksesta. Lehdetkin menivät kellanvihreiksi.

Luin englanninkielisestä tekstistä, että raa’at marjat olisivat myrkyllisiä jopa siinä määrin, että niiden on epäilty aiheuttaneen karjakuolemia Austraaliassa (muistaakseni). Voiko olla totta vai onko kielitaito mennyt vaan hataraksi… eihän nuita sitten uskalla edes syödä…

Mä olen (kypsinä kylläkin) niitä syönyt ja tässä vielä olen…

Niin, haasteelliseksi asian tekee se, että pitänee tietää milloin ne ovat kypsiä! :slight_smile:

Minulla on ananaskirsikka aika voimakkaassa mullassa, kun istutin sen ennen tunnistusta. Se ei kai kuki eikä tee hedelmää nykyistä enempää, jos sen siihen jätän. Onko kylvömulta passelia vai mitä olette käyttäneet?

Suojuslehdet muuttuvat ruskeiksi ja ananaskirsikka siellä sisällä oranssiksi.

Ja jollei aiemmin luota itseensä kypsyyden tulkinnassa, niin lopulta ne putoavat alas kuin omenat.

Minulla on tuo iso ananaskirsikka vähäravinteisessa seoksessa, jossa on varmaan puolet savensekaista hiekkaa ja puolet turvetta & multaa. Sekoitin kyllä ihan tunteella, joten tarkka ei ole. Saattaa joutua lannoittamaan jossain vaiheessa, mutta ainakin nyt puska viihtyy hyvin. Sen sijaan pienikasvuiselle yksilölle menin muistaakseni laittamaan sekaan vähän kanankakkaa, josta hän silminnähden närkästyi. En jaksa enää paateroida edestakaisin, joten aika näyttää miten käy.