Ananaskirsikka (karviaiskoiso), Physalis peruviana

ananaskirsikka taitaa olla sitkeä. minulla se on talviteloitettuna mökissä, ja kun harvakseltaan siellä käyn, se on parikin kertaa tämän syksyn/talven aikana roikottanut isoja lehtiään ihan pitkin runkoa. mutta - viitaa mukaellen - saatuansa tilkan vettä, virkistyi hän kohta siitä - jo niiden parin tunnin aikana, jotka yleensä mökillä käydessäni siellä viivyn. jos ei näytä muuten tokenevan, poistaa muutaman isoimman lehden, että haihtumispinta pienenee.
maaliskuussa kun ottaa talvetetusta pistokkaat, ne ehtivät hyvin tuottaa satoa ensimmäisen kesän aikana.

edit: onko sittenkin leinoa?

Kääntäkää veistä haavassa… otin syksyllä pistokkaita lasiin, mut kaik’ kuolo korjas :cry:

Tänään saatiin vihdoin satoa ananaskirsikasta! 2 makeaa, ihanaa kypsää hedelmää. Nyt on kai sitten satokausi viimein päätetty… Yksi ruusukaali vielä ruukussa sinnittelee.

Voi juku.Pakkaset kerkes palelluttaa oman ananaskirsikkani ja nyt anoppi oli saanut tapettua omansa.Olisiko jollain ylimääräisiä oksia.Odotin niin kovasti,että olisi satoa saanut ensi kesänä

Mitä Pirkkiksen ananaskirsikoille kuuluu, onko mahkuja saada pistokkaita? Vai miten meni tämän vuoden talvetus?

Kyselee nimimerkki ‘siemenet kylvetty mutta toistaiseksi tulos avoinna…’

Mun ananaskirsikka ei ymmärrä käsitettä talvilepo. Se pukkaa oksaa, lehteä ja versoa. Leikkelin jo kertaalleen sen ihan tyngäksi. Taas siinä näkyy lehtiä. Melkoisen kylmässä asuu vaan ei välitä! On mun eka yksilö joten en tiiä miten ne yleensä.

Mun ananaskirsikat kuolla kupsahtivat jo syksyllä.Joten se siitä ilosta!

Ainakin kaksi siementä näyttääkasvava kasvi!

kieli ulkoa hymyä

Oliskos tää hyvä aika istutella siemeniä itämään?

Mun täytyy laittaa kakkoserä jos siemeniä vielä jäi, heikolta näyttää aiemmat kylvökset.

Nopsis, apua! Aamulla molemmat sulta saadut taimet oli ihan virkkuja, sumutin. Nyt päivällä ennen töihin lähtöä toinen ihan veltto ja vetelä :((

Niin kuolo korjasi molemmat Nopsikselta saadut ananaskirsikat. Ensmmäinen meni kaks viikkoa sitten, toinen veltostui ykskaksyllättaen toissapäivänä, eikä siitä vironnut. Kuivia eivät ole. Voiskohan olla joku juuret “syönyt” tauti asialla?

Löysin hyvät kasvatusohjeet ananaskirsikalle (Physalis grisea) (Jaakkolan puutarhakeskus) :

"Maukas erikoisuus, joka sopii harrasteviljelyyn kasvihuoneessa tai suojaisissa paikoissa terasseilla ja parvekkeilla. Ananaskirsikka on läpimitaltaan noin 1 cm, muistuttaa tomaattia ja on kuivuneen lehden peittämä. Lehti on japanilaisen lyhdyn muotoinen. Kasvi on munakoisoa muistuttava. Käytetään hedelmänä, sellaisenaan, sekä piirakan täytteenä ja marmeladin valmistukseen. Maku muistuttaa makeaa tomaattia. Kasvatetaan suurissa ruukuissa tai suoraan maahan istutettuna. Kastele, lannoita ja tue taimi kepin varaan.

Esikasvatus: Kastele kylvömulta ja kylvä siemenet harvaan. Sijoita itämään lämpimään paikkaan, 20°C lämpötilaan, ja sen jälkeen valoisaan ja viileään, 15°C Kouli taimet ruukkuihin, joissa on lannoitettua multaa, yksi taimi kuhunkin. Aseta ruukut valoisaan paikkaan, kastele ja lannoita. Istuta ulos yöpakkasten mentyä.

Taimiväli: 40-50cm, Riviväli: 40-50cm. Kylvö: Esikasvatus, Korkeus: 70-100cm, Kasvupaikka: Aurinko "

Ananaskirsikka ei itänyt lainkaan. Saakohan jostain puutarhalta ostettua?

Hyvin talvehtinut ja reilusti versova kasvi. Hullun lailla yritti kasvaa kaiken talvea. Toissapäivänä viimeinen viime kesän hedelmä syötiin. Viime kesänä ostin tuon taimena mutta eipä oikein ehtinyt eka vuotenaan tehdä hedelmää. Tänä vuonna satotoiveet korkealla, kumpa ei kirvat taas iskisi.

Minulla kuoli jokunen vuosi sitten. Harmittaa ku kovasti tykättiin. Ei auta ku alottaa etsintä :slight_smile:

4 siementä iti, taimet on nyt noin 10 cm mittaisia. Kasvupyrähdystä odotellaan :wink:

vielä odottelen, mutta pahasti näyttää siltä, että tämä talvi tappoi ananaskirsikkani. ja juuri nyt, kun olin luvannut siitä alun naapurin herralle:-(

Tipilintu, voiskos sun kasvista saada vaikka pikkiriikkisen pistokkaan pätkän, ananaskirsikka juurtuu tosi ärhäkästi :slight_smile:

Tässäpä tämä hujoppi nut sitten on. Uutta pukkaa katkottujen "talvioksien" tilalle kovaa vauhtia! Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää niin tästä kyllä riittää jaettavaksikin(olen yrittänyt hallita versojen määrää tuottoisuuden lisäämiseksi). Talvikille lupaan kyllä pistokkaan jos Talvikki puolestaan lupaa muistutella minua asiasta kunhan nuo tuosta venähtää silmän isku. Syksyllä oli kasa mitä jakaa mutta kukapa sitä nyt talvea vasten..