Tipilintu, jos liikaa ärhäköitä alkuja jää, voisin yhden pienen adoptoida minäkin ;)).
Sakra kun on meikäläisiä ja nurkilla kuitenkin niin mikä ettei ;)! Tuolla juurella on aika paljon alkuja ja jostain syystä olen aina napsinut ne pois?? Kukas se osaa laskea monta niitä on, ainakin niin monta voin laittaa kiertoon…
Jestas, täytyykin lukea tää ketju alusta alkaen. Sain ananaskirsikan taimen jokin aikaa sitten (kiitos Nopsis) ja Tipin kuvasta päätellen odotettavissa on aikalailla iso kasvi ![]()
Tuo kyllä huiteli melkein puolessa toista metrissä viime kesänä joka oli sen eka. Leikkelin siitä pois kaikki oksat joissa ei ollut hedelmiä niin alkoi tekemään tuota tyvivesaa ihan mahdottomasti. Kesällä nekin hujahti 30cm hetkessä. Melkoisen isossa ruukussa on ja kuvassakin kasvi reilusti yli metrinen vaikka leikkelin latvan pois ekaa haarautumiskohtaa myöden. Varmaan tuota uskaltaisi leikata paljon pienemmäksikin talven ajaksi. Meillä kasvoi jopa talvella kuuden asteen valoisassa talvetuspaikassaan. Maku aivan taivaallinen täysin kypsissä hedelmissä!
Tipilintu, Kiitos! Vinkkinä ananaskirsikan talvehtimisesta; menevät talven yli esim. tavallisina pistokkaina vesilasissa. On sitkeä kasvi oikeasti, mutta onnistuin silti tappamaan =)
Latvomalla taimen saa tuuheammaksi, kasvaa silti helposti noin metrin korkuiseksi. Satoa kasvi tekee samoin kuin osa paprikoista ja chileistä eli verso jatkaa kasvuaan kukan jälkeen ja hedelmät valmistuvat siis verson haaroihin. Vaatii suuren ruukun ja säännöllisen lannoituksen ja kastelun. Kasvarissa vapaana kasvaessaan vie paljon tilaa =)
Mulla oli yks vuosi ananaskirsikka kasvihuoneen nurkassa ja sieltä samasta nurkasta seuraavanakin keväänä alkoi anaskirsikka kasvaa.
Onko teillä ollut kirvaongelmaa? Mulla oli viime kesänä ja siksipä tuo hujoppi majalikin ulkosalla melkolailla koko kesän.
Joo, on tosi arka kirvoille, mulla oli koko ajan mäntysuopaliuosta sumupullollinen valmiina puskan juurella, sillon kun puska oli kasvarissa… mutta enää en aio kasvariin laittaakaan kuin yöhoitoon korkeintaan.
Tipilinnulla on näköjään optimaaliset olosuhteet, vahva yksilö ja hyvä hoito!
Minulla oli ananaskirsikoita kasvihuoneessa toissa vuonna ja ne olivat kaikki niin honteloita, että katkeilivat alas heti kun hedelmiä alkoi tulla. hedelmiä tuli tosin ihan satamäärin, mutta ne tipahtelivat ennen aikojaan. Kasvuvauhti taisi olla liikaa tai sitten mullassa oli jotain vikaa kun lehtien reunat olivat omituisesti valkoisen läiskikkäät. Jokin puutostauti, ehkä?
Kuusi pistokasta tässä vaiheessa sain otettua, venähtivät tosi nopeasti! Vesilasissa odottavat uusia koteja. Monta pistokasta sitä tarvitsette?
Voisin kuvitella lehtiä joissa vaaleaa auringon polttamiksi? Minun yksilö voimistui ehkä pakon edessä kun joutui ulos kirvoineen viime kesänä. Tosi raakana pudonneet hedelmät kypsyivat viileässä jopa kuukauden odottelun kuluttua!
Huhuu! Ketkäs ne halusivat noita pistokkaita? Ja montas sitä per haluaja?
Sakralle riittää yksi kokeiluun.
Minä … hölötän…
Jos jää yli niin minäkin tahtoisin koklata…
Jadeliila pisteleppäs hölöä niin ens viikon alus vissii uskaltais lähettää? Mikä postin tilanne on?
Hölöä laitettu, tuosta lähettämisestä, eiköhän ne uskalla jos lakko loppuu perjantaina mut seurataan tilannetta ![]()
Miks tää on huonekasveissa?? Hedelmä tai marja ennemminkin??
Niinpä, tällä logiikalla tomaattikin on huonekasvi… Kesti aikansa tajuta, että ketju oli siirretty, kun se yhtäkkiä oli vanhalta paikaltaan kadonnut.
Ananaskirsikan kylmänarkuudesta varoitellaan, mutta kyllä se ihan erilailla kestää kylmää kuin esim. tomaatti. Viime syksynä siirsin sisälle ananaskirsikoita, jotka olivat paleltuneet muutaman asteen pakkasessa. Olivat aika surkea näky, mutta siitä vaan rupesivat puskemaan uutta versoa sisälle päästyään. Yksi oksa kituutti vesilasissa koko talven surkeassa valossa. Juuriakin tuli, mutta kehitys lakkasi kun istutin oksan multaan. Siinä se näivettyi ja kuivui muutaman kuukauden, mutta kas kun leikkasin yläosan ja laitoin taas vesilasiin, niin virkosi muutamassa tunnissa. Ilmeisesti oli oksan alaosa mullassa kuollut.
Mutta siis jos saa ananaskirsikan kasvamaan, niin ehdottomasti kannattaa ottaa vesilasiin tai multaan pistokkaita talvehtimaan. Kestävät talven yli aivan uskomattoman huonollakin hoidolla, kun taas keväinen siemenkasvattelu on aivan epätoivoista hommaa (eikä samana vuonna yleensä ehdi saada satoakaan). Taimet ovat uskomattoman pieniä, kuolevat heti jos kosteus loppuu, eivätkä kertakaikkiaan kasva kokoa ensimmäisten kuukausien aikana.
Toivottavasti muuten puutarhaliikkeestä saa tänäkin keväänä little lantern -tyyppisen pöytämallin taimia, kun mies ehti syksyllä pilkkoa edellisen biojäteastiaan ennen kuin olin ottanut siitä pistokkaita (mikä teki minut sanalla sanoen äkäiseksi).
Nyt sitten täällä uudessa ympäristössä seuraillaan miten maailmalle joutuneet lapset pärjää.
Tipilinnun maailmalle joutuneet lapset kasvavat ja voivat hyvin, pienikin jaksoi kasvattaa juuret ja kasvaa hyvin, kaksin aina kaunihimpi.